Fiat Panda Hydrogen: Još uvijek samo prototip
FIATOVA težnja da se predstavi kao europski predvodnik i najozbiljnija protuteža japanskim hibridnim inovacijama uzima maha. Zaštita okoliša je na prvom mjestu, a to Panda pogonjena gorivim ćelijama najbolje zna.
Za razliku od većine dosadašnjih projekata gdje ugradnja golemih (i teških) spremnika ide nauštrb komfora, u Fiatu su uspjeli napraviti kompromis koji će jednako zadovoljiti ekologe i ergonomičare.
Treći model iz serije Fiatovih hibrida (Seicento Elettra H2 Fuel Cell i Seicento Hydrogen) u ovom tisućljeću najozbiljniji je pokušaj da se ova koncepcija što prije komercijalizira.
Panda je čistokrvni hibrid i jedan od rijetkih predstavnika koji nema dodatne baterije za pohranu električne energije. Novi Fiatov sustav FCS (Fuel Cell System) je sposoban isporučiti dovoljno energije da opskrbi električnom energijom pogonski (elektro)motor i sve ostale potrošače.
Elektromotor je trofazni asinhroni nazivne snage 60 kW, a Pandi omogućava zadovoljavajuće performanse. Ubrzanje do 100 km/h traje pet sekundi, maksimalna brzina je 130 km/h, a maksimalni kut uspona je 23 %.
S jednim punjenjem (vodika) Panda može prijeći oko 200 km u gradu i nešto više na otvorenoj cesti. Važno je spomenuti da postupak punjenja vodikom traje pet minuta, koliko je potrebno i za punjenje spremnika metana (tzv. auti na prirodni plin).
Srce sustava čine serijski spojene gorive ćelije koje je isporučila talijansko-američka tvrtka Nuvera, tehnološki predvodnik u svom području.
Nadalje, tu je još turbo-puhalo za dovod zraka (neizostavna komponenta je kisik koji u kemijskoj reakciji s vodikom daje električnu energiju), rashladni sustav i prateća oprema poput invertera. Naime, goriva ćelija daje istosmjernu struju (svaka napona 0,7 V), a elektro-motor koristi izmjeničnu.
Dakle, kisik se dobavlja iz atmosfere, a vodik se dovodi iz visokotlačnog spremnika gdje je pohranjen pod tlakom od 350 bara. Spremnik je izrađen od kompozitnog materijala, a smješten je u stražnjem dijelu vozila, ispod prtljažnika.
Pogonski sustav nalazi se u podnici vozila, pa komfor kabine ničime nije narušen. Najveća prednost Fiatovog sustava je visok stupanj iskoristivosti. 60 posto potrebne električne energije sustav može isporučivati pod 20-postotnim opterećenjem. Nadalje, izvedba je otporna na niske temperature, što je inače jedna od boljki ove vrste hibrida.
U Fiatu pretpostavljaju da će automobili slični prikazanoj Pandi biti spremni za serijsku proizvodnju kroz petnaestak godina.
Ukoliko volite tehniku naša je preporuka nabavka fuel cell car kit-a. Za nešto više od 700 kuna koliko stoji cijeli paket (na fotografiji dolje) moći ćete sami napraviti model automobila koji troši samo destiliranu vodu.
Miljenko Nikolić
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati