General Motors tone
PROŠLOMJESEČNOM službenom objavom General Motors je potvrdio crne slutnje prema kojima za ovog giganta dolaze teška vremena, možda najteža u dugoj povijesti.
Financijsko stanje je daleko od povoljnog, što se moglo vidjeti već krajem prošle godine kad je tvrtka krenula sa zatvaranjem tvornica i rezanjem proizvodnje. Očekuje se da će u ovom kvartalu gubici doseći neslavni rekord iz 1992. godine, što bilo kakve rasprave o profitu na godišnjoj razini čini besmislenima.
Vrijednost dionica najniža je u posljednjih deset godina, a ništa bolje nisu vijesti vezane uz kreditni rejting tvrtke koji je dosegao dno. U izviješću stoji da će GM u prvom kvartalu izgubiti 847 milijuna USD odnosno 1,5 USD po dionici, što je potpuno suprotno od prošlogodišnjih najava. U tom svijetlu plan da vrijednost dionica do kraja godina bitno poraste čini se poput neostvarivog sna.
Objavljivanje izviješća istog se dana odrazilo na stanje na burzi. Vrijednost GM-ovih dionica pala je 14 % odnosno 4,71 USD i na kraju dana je imala vrijednost od 29.01 USD, što je gotovo dvostruko manje nego godinu prije. GM-ova tržišna vrijednost iznosi 16,6 milijardi USD, što je osam puta manje od Toyote, svjetskog proizvođača broj dva. Kao utjeha ostaje podatak da su dionice Forda i DaimlerChryslera također pale.
Nepovoljno financijsko izviješće zvoni na uzbunu. GM je krenuo s rezanjem troškova, što će na svojoj koži prvi osjetiti radnici. 38.000 radnika u Sjevernoj Americi ove godine neće moći računati na rast plaća, otpremnine će se smanjiti, a fondovi za „podizanje radne atmosfere“ bit će bitno potkresani.
Međutim, sve to neće biti dovoljno ako GM što prije ne krene u restrukturiranje. Koliko je situacija ozbiljna najbolje govori podatak da je tržišni udio General Motorsa u SAD-u pao na ispod 25 %. Podsjetimo, početkom 1990-tih udio je bio veći od 35 %, a još prošle godine mjesečna prodaja je često znala premašivati 400.000 vozila. Američki analitičari slažu se u jednome, a to da je GM prevelik, tj. da ima previše tvornica i radnika, te da je paleta proizvoda preširoka i prestara. Samo će troškovi zdravstvenog osiguranja u ovoj godini iznositi 5,6 milijardi USD, što je punih 400 milijuna više u odnosu na 2004. godinu. Uz istovremeni porast troškova radne snage, osiguranja i cijena sirovina GM je prisiljen rušiti cijene svojih vozila, posebno modela starijeg datuma. Konkurencija je sve brojnija i jača, tržište kamioneta i pick-up vozila se smanjilo 3,6 %, a GM se ne snalazi najbolje. Trenutno se špekulira o deset-postotnom padu prodaje u ovom segmentu. To će dovesti do zatvaranja nekih tvornica, pa čak i otpuštanja radnika, što bi moglo imati dalekosežne posljedice.
U narednim mjesecima GM će zatvoriti tvornice u Baltimoreu, Lindenu i Lansingu. Tvrtka očekuje da će ju mjesečne obaveze prema radnicima koštati do 10 milijuna USD, te da će dio radnika biti prebačen na druga radna mjesta.
Svjetlo na kraju tunela
Brojne analize govore da General Motors ima još dosta prostora za menvar. Bolje rečeno, vremena još ima, a glavni uzroci problema uočeni su u pravom trenutku. Svatko nudi svoje rješenje, a u tvrtki misle da sami znaju najbolji put do izlaska iz krize.
Restrukturiranje poslovanja je prvi korak i temelj budućih akcija. Najveću zaradu i financijski spas trebali bi donijeti novi modeli, čiji razvoj sada teče ubrzanim ritmom. Istovremeno, GM planira poraditi na svom imidžu. Tako će sveprisutne popuste u skoroj budućnosti zamijeniti reklame za atraktivne modele, koji će se naklonost kupaca boriti uvjerljivim performansama, dizajnom i kvalitetom.
Sasvim je sigurno da GM ima snage da izađe kao pobjednik, pitanje je samo hoće li i kada konačno uspjeti
Miljenko Nikolić
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati