Opel Twin-turbo - revolucija dizelskih motora

Piše:
četvrtak, 18.3.2004. 09:49
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Opel Twin-turbo - revolucija dizelskih motora

RAZVOJ motora zasnovanih na Diesel kružnom procesu se kreće velikom brzinom. Najnoviji doprinos stiže iz Opela koji predstavlja twin turbo tehnologiju i postavlja nove standarde u ponudi dizelskih motora.

Twin turbo tehnologija je premijerno predstavljena na studiji Opel Vectre OPC prikazanoj na Salonu automobila u Essenu u studenom prošle godine i nedavno na auto-salonu u Ženevi.

Koncept pokreće 1.9 CDTI motor, koji u svojem najnovijem izdanju razvija 156/212 kW/KS maksimalne snage. Specifičnom snagom od 112 KS po litri obujma motor je postigao svjetski rekord i time otvorio novu stranicu u razvoju turbo-dizelskih motora.

Jednako fascinantan je i podatak o isporuci okretnog momenta. Maksimalnih 400 Nm dostupno je već pri 1.400 o/min (konstantan do 3.600 o/min), što je još jedan rekord, s obzirom na obujam motora. Uza sve to motor se može podičiti skromnom potrošnjom goriva od 6.0 l/100 km, te čistim ispuhom u granicama Euro 4 standarda, koji na snagu stupa tek 2006. godine. 

Najveća novost koju donosi twin turbo tehnologija je da dva turbo punjača pokretana ispušnim plinovima, ne rade paralelno, kao kod bi-turbo koncepcije, već u serijskom spoju. Naime, do 1.800 o/min radi mali turbo punjač i komprimira usisane plinove na tlak od maksimalni 3.2 bara.

U režimu od 1.800 do 3.000 o/min mu se pridružuje veći turbo-punjač, a prelaskom granice od 3.000 o/min isključuje se manji turbo-punjač, čime je omogućen maksimalan protok plinova. Time je postignut optimalan rad u tri točke i u najvećoj mjeri su spriječene negativne posljedice, kao što je prevelika potrošnja goriva i pretjerana emisija štetnih plinova.

Također, jedna od pozitivnih posljedica je da mali turbo-punjač visokog tlaka sprečava pojavu "turbo-rupe", pa je odziv motora na pritisak papučicu gasa i pri nižim okretajima vrlo trenutan.

Kontrola rada oba punjača se odvija pomoću ventila u ispušnom sustavu, koji regulira rad u ovisnosti o trenutnom opterećenju i broju okretaja motora.

Još jedan dobar pokazatelj kvalitete motora su vrijednosti srednjeg efektivnog pritiska, odnosno prosječan radni pritisak koji djeluje na klipu za vrijeme procesa izgaranja. Tradicionalan turbo dizelski motor ima srednji efektivni pritisak od 17 do 19 bara, dok 1.9 twin-turbo doseže čak 26 bara. 

Naravno, veći tlak donosi i veću snagu, ali i veća opterećenja na komponente konstrukcije. To posebno vrijedi za blok motora, koji mora biti masivan i u stanju izdržati  povećani pritisak bez oštećenja, i nakon što vozilo prijeđe veliku kilometražu.

Ovisno o krajnjem cilju, twin-turbo može biti izrađen za postizanje visokih performansi ili za maksimalnu efikasnost u smislu potrošnje goriva. U praksi to znači da u usporedbi s atmosferskim dizelskim motorom, ukupna snaga može biti podignuta za 50 % bez povećanja potrošnje goriva, ili pak potrošnja može biti smanjena za čak 25 % bez gubitka na snazi.

Na Vectri OPC Opel je odabrao prvu opciju, pa 1.9 CDTI twin-turbo motor postiže najveću snagu od 156/212 kW/KS uz potrošnju goriva od svega 6 l/100 km, što je na nivou "klasičnog" 1.9 CDTI motora. S ovim motorom koncept ubrzava do 100 km/h za samo 6.5 sekundi, dok je  maksimalna brzina elektronski ograničena na 250 km/h.

Miljenko Nikolić

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najnovije