Počela prodaja Priusa

Piše:
subota, 2.4.2005. 20:56
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Počela prodaja Priusa

S PRVIM danom mjeseca travnja započela je na hrvatskom tržištu prodaja druge generacije Priusa. Jedan od najpopularnijih hibrida na svijetu i prvo hibridno vozilo s titulom europskog automobila godine dostupno je po cijeni od 28.450 eura.

Osim ovogodišnje europske titule, Prius se okitio mnogobrojnim nagradama širom svijeta, čime je postao jedan od najcjenjenijih automobila 2004. na nekoliko polja, od dizajna preko dostignuća na ekološkom planu, pa sve do sigurnosti. Toyotin hibrid je, između ostalog, proglašen Sjevernoameričkim automobilom godine.

Hibridni pogon

Tajna uspjeha je u Hybrid Sinergy Drive, srcu novog Priusa u čije mogućnosti smo se i osobno mogli uvjeriti na pokusnoj vožnji okolicom Zagreba. Kako u Hrvatskoj, najvjerojatnije zbog trenutnih prilika, još nije izražena ekološka svijest, a država ne zna za olakšice na tzv. „zelena“ vozila, najznačajnija kvaliteta Priusa je minimalna potrošnja goriva.

Usporedimo li Prius, kao pripadnika D-segmenta, s ekvivalentnim modelom pokretanim dvolitrenim dizelskim motorom, njegove prednosti su više nego očite. Pored značajno čišćeg ispuha i boljih performansi, ovaj automobil s prosječnom potrošnjom od svega 4,3 l/100 km odnosi pobjedu čak i u usporedbi s najštedljivijim dizelašima, a o benzincima da i ne govorimo.

Uzmemo li u obzir da prosječan automobil godišnje prelazi 20.000 km, a Prius ispušta 104 grama ugljik-dioksida po kilometru, može se izračunati da svaki Prius godišnje ispusti tonu ugljik-dioksida manje nego li prosječan dizelski automobil.

Prilikom startanja Prius koristi električni pogon, koji je u potpunosti bez štetnih emisija, potpuno tih i  bez vibracija. Isključivo električni pogon moguće je koristiti sve do brzine od 45 km/h uz akcijski radijus do pet kilometara.

Jačim stiskanjem gasa ili nakon što se baterije smještene u podnici prtljažnika potroše, aktivira se benzinski motor. Međutim, samim otpuštanjem gasa, kočenjem (regenerativno) i vožnjom na nizbrdici, dolazi do punjenja baterija, kada u reverzibilnom procesu elektromotor postaje generator pretvarajući kinetičku energiju vozila u električnu.

S druge strane, ukoliko se snažno pritisne papučicu gasa, automobil prepozna ekstremnu situaciju te u tom trenutku oba motora svoju snagu usmjeravaju na pokretanje kotača. Valja naglasiti da se cijeli proces odvija bestrzajno i potpuno automatski

Prevedeno u brojčane vrijednosti, mogućnosti pogonskog sustava su slijedeće. 104 kg težak sinhroni elektromotor razvija u cijelom režimu rada (0-1.200 o/min) maksimalni okretni moment od  400 Nm, dok 1.5-litarski benzinski motor razvija 115 Nm pri 4000 o/min.

Što se pak snage tiče, elektromotor ima 50 kW maksimalne snage, radi pri radnom naponu od 500 V, a benzinac razvija maksimalnih 57/77 kW/KS pri 5.000 o/min. U kombiniranom radu vozač može računati na 82/110 kW/KS maksimalne snage. Prius ubrza do 100 km/h u 10,9 sekundi i  postiže maksimalnu brzinu od 170 km/h.

Vozilo budućnosti

Osim što je pokretan jednim od najmodernijih pogona današnjice, Prius je opremljen obiljem prateće moderne opreme. Dovoljno je reći da je za ulazak u automobil potrebna imati samo kod-karticu u džepu, koja emitira signal koji dopušta otvaranje vrata. Isto vrijedi i za pokretanje vozila, sve što treba je pritisnuti tipku i na ekranu će se ispisati „Ready“, što znači da je automobil spreman za vožnju.

U Priusu možete zaboraviti na klasičan mjenjač. Njegovu ulogu preuzima E-CVT bestupanjski mjenjač kojim se upravlja preko malene ručice smještene na prednjoj armaturi. Osim položaja za vožnju (D), vožnju unatrag (R) i prazni hod (N), tu je i pozicija B čijim aktiviranjem na nizbrdici se daje naredba za punjenje baterija.

Odmah uz mjenjač nalazi se tipka za parkiranje (P) kada su blokirani pogonski kotači. Također, u Priusu možete zaboraviti na klasičnu „ručnu“ kočnicu, ona se sada aktivira i otpušta pritiskom nožne pedale.  Drive-by-wire i brake-by-wire tehnologije električnog prijenosa također su standardni.

Aktivni elementi sigurnosti na Priusu se aktiviraju automatski. Vozilo je opremljeno ESP + sustavom elektroničke stabilnosti i VSC + dodatni sustav stabilizacije u vožnji. Poglavlje o sigurnosti možemo zaključiti EuroNCAP-ovim priznanjem za sigurnost.

Prius je osvojio ukupno 34 boda (5 zvjezdica), čime je izjednačio najbolji rezultat ikad ostvaren u svojoj klasi. Nadalje, Prius je dobio 43 boda u novom ocjenjivanju zaštite djece, što je najviši rezultat ikad zabilježen.

Nevjerojatan rast prodaje

Dolaskom Priusa Hrvatska je korak bliže zapadnoeuropskom tržištu na kojem hibridna vozila uzimaju sve veći mah. Ova koncepcija još nema značajan udio na Starom kontinentu, prošle godine put do kupaca našlo je tek 8.248 Priusa, što je ralativno mali udio u odnosu na ukupno 125.000 primjeraka Toyotinog hibrida plasiranih na svjetskom nivou, ali i nevjerojatnih 960 % više u odnosu na godinu prije.

Proizvodnja novog Priusa ove godine će narasti na čak 180.000 primjeraka, od čega će ih ukupno 15.000 biti prodano u Europi. Na ekološkom zemljovidu nalazi se i Hrvatska sa planiranom godišnjom prodajom od pedesetak primjeraka.

Prodaja u Hrvatskoj je već startala. Još jedan kuriozitet je da pri kupnji Priusa nema muke oko izbora izvedbe i paketa oprema. Nudi se jedan pogonski sustav i jedna karoserijska izvedba, a serijska oprema obuhvaća apsolutno sve stavke danas ustaljene u D segmentu. Jedini izuzetak je bluetooth satelitska navigacija, koja će biti ponuđena kroz nekoliko tjedana.

I za kraj spomenimo nešto o održavanju. Mnogi su sumnjičavi kad je u pitanju pouzdanost i održavanje, makar se radilo i o Toyoti. Razloga za brigu nema, Prius zahtijeva tek 4,2 sata boravka u servisu u prvih 100.000 km, što su potvrdili i brojni renomirani mediji proglasivši Prius najsavršenijom Toyotom ikad proizvedenom.

Jamstvo na Prius traje tri godine, dok jamstvo na hibridni pogon (baterije) iznosi osam godina odnosno 160.000 km. U Hrvatskoj je zasada servis moguće obaviti u šest Prius centara smještenih širom Hrvatske.

Za one koji ne znaju, ušteda se ostvaruje i pri registraciji. Naime, kod plaćanja registracije u obzir se uzima samo benzinski motor (1.5/77 KS).

Sve nagrade Priusa

Europski automobil godine 2005. (Europa)
Međunarodni motor godine 2004. (za cijeli svijet)
Euro NCAP, 5 zvjezdica i 34 boda (Europa)
Euro NCAP-ovo ocjenjivanje zaštite djece, 43 boda i 4 zvjezdice (Europa)
2004. ADAC eko-test, najniža razina emisija (Njemačka)
2004. Sjevernoamerički automobil godine (SAD/Kanada)
Motor Trend 2004. Automobil godine (SAD)
2004 Industrial Design Excellence Awards, zlatna medalja (SAD)
ÖKO-TREND Auto-Umwelt ocjenjivanje, prvo mjesto (njemački ekološki indeks)
ADEME CO2 Index, Najbolji automobil, kategorija benzinaca (Francuska)
EcoMobiListe, Ekološki najprihvatljiviji automobil (Švicarska)
Top Gear, Obiteljski automobil godine 2004. (UK)
Fleet Excellence Awards, 2004. Eko-automobil godine (UK)
Quattroruote, "automobil koji mi se najviše sviđa" - "Nagrada za zaštitu okoliša" (Italija)
2004 Challenge Bibendum Rally, ukupni pobjednik (za cijeli svijet)
Automotive Engineering International, Tehnički najbolje vozilo 2004. (SAD)
Automobile Magazine, 2004. "Dizajn godine" (SAD)

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najnovije
Podržite jedini hrvatski neovisni medij.
Molimo vas, ugasite AdBlock na Indexu.

U proteklih 15 godina Index.hr je pisao o Sanaderu dok su drugi mediji šutjeli. Pisali smo o Todoriću i Mamiću dok su im se drugi uvlačili u guzicu. Otkrili smo Linića i za to platili visoku cijenu. Index vam je pri tom potpuno besplatan.

Podržite jedini hrvatski neovisni medij gašenjem AdBlocka na Indexu te šeranjem naših članaka.

Hvala,


i redakcija Indexa
SAZNAJTE KAKO UGASITI ADBLOCK NA INDEXU