viaGPS – prvi "turn-by-turn" navigacijski sustav u Hrvatskoj

Piše:
utorak, 14.9.2004. 13:30
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

viaGPS – prvi "turn-by-turn" navigacijski sustav u Hrvatskoj

OD 1. listopada će i u Hrvatskoj biti moguće koristiti satelitsku navigaciju, čime naša zemlja staje uz bok državama Zapadne Europe čiji stanovnici već godinama koriste sve blagodati  danas najpouzdanije i najpreciznije navigacije.

Na prezentaciji za medije održanoj prije nekoliko dana u Zagrebu, novi proizvod su zajedno predstavile tvrtke Mireo i Meridijan projekt. Nakon uvodnog izlaganja smo imali prilike isprobati preciznost i učinkovitost sustava u praksi.



Automobilom opremljenim sustavom koji se sastojao od Navman PiN Pocket PC-a s ugrađenim GPS prijemnikom uputili smo se u pravi labirint uličica podsljemenske zone. Vozeći se iz Gračana kroz Remete sve do Vineca niti jednom nismo zalutali, što je potvrdilo vrhunsku učinkovitost odnosno preciznost sustava. Tijekom vožnje nije potrebno gledati kartu već je dovoljno pratiti glasovne upute koje se javljaju uvijek na vrijeme. Jedini nedostatak sustava je što zbog obimnosti posla sustav ne prepoznaje kućne brojeve. Kako je rečeno na prezentaciji, sustav će biti nadograđen u najkraćem roku, kroz godinu-dvije.

Cijena cijelog sustava varira ovisno o odabranim komponentama. U svakom slučaju potrebno je kupiti navigacijsku kartu čija cijena će biti oko 740 kuna. Nadalje, cijene Pocket PC-a se kreću od 2.000 do 6.000 kuna, dok je GPS prijemnik dostupan za već 1100 kuna. Zbrojimo li sve to, navigaciju u vlastitom automobilu možete imati za manje od 4.000 kuna, što je nekoliko puta jeftinije od navigacijskih uređaja tvornički ugrađenih u vozilo (ne rade u Hrvatskoj). Naša preporuka je  Navman Pin Pocket PC koji smo imali priliku testirati, a stoji 5.600 kuna.

viaGPS navigacijski sustav



viaGPS je navigacijski sustav funkcionalno ekvivalentan skupim navigacijskim sustavima ugrađenim u automobile. Omogućuje točan prikaz položaja automobila na geografskoj karti, pregledavanje i pretraživanje karte i nudi navigacijsku pomoć pri kretanju nepoznatim putovima.

Najveća razlika u odnosu na konvencionalne sustave je u tome što je prije navedeni namijenjen radu s Microsoft Pocket PC dlanovnicima, koji uz dodatak GPS prijemnika vrše funkciju navigacijskog sustava.

Jedan od najkompletnijih sustava ove vrste u svijetu ima mogućnost prikaza karte i određivanja optimalnog puta, te pretraživanja same karte. Korištenje sustava uz grafički prikaz bitno olakšavaju glasovne upute na hrvatskom jeziku.

Digitalizacija – skup i dugotrajan posao

Tvrtka Mireo je u posljednje tri godine uložila goleme napore u izradi prve digitalne karte Republike Hrvatske pogodne za cestovnu navigaciju. Kako se zbog relativno malog komercijalnog interesa velike svjetske kompanije nisu odlučile Hrvatsku uvrstiti u svoj asortiman, Mireo je vlastitim snagama koristeći dugogodišnje iskustvo u radu s najvećim svjetskim proizvođačima digitalnih karata (Navigation Technologies, TeleAtlas, MapInfo) napravio digitalnu kartu Hrvatske.

Izrada digitalne karte je posao bilježenja geometrije prometnih segmenata i svega ostalog vezanog uz tijek prometa. Specifičnost digitalne karte pogodne za navigaciju je način digitalnog opisivanja cestovnih segmenata tako da se iz tih podataka kasnije može zaključiti gdje se nalaze raskrižja, kojom se brzinom može po segmentima putovati, koji su segmenti jednosmjerni i još niz za navigaciju bitnih podataka. Mireo je za potrebe digitalizacije čak razvio niz vlastitih aplikacija od kojih valja posebno izdvojiti dodatak na Mireo Fleet (sustav za daljinsko praćenje i nadzor vozila). Taj dodatak omogućuje automatsko bilježenje geometrije cesta na osnovi kretanja (prilično velikog broja) nadziranih vozila.

Kako bi dobili najbolji uvid u obimnost cijelog projekta, dobro je spomenuti koje elemente sadrži digitalna karta Hrvatske. To je preko 85.000 cestovnih segmenata ukupne dužine veće od 50.000 km, oko 68.000 cestovnih križanja, preko 18.000 poligonalnih objekata različitih tipova, 6.800 centroida naselja s pripadajućim nazivima (tzv. build-up areas), oko 2.000 poligona otoka s pripadnim nazivima, 55 detaljno obrađenih najvećih gradova, 8.500 Points Of Interest (točkastih) objekata (hoteli, restorani, benzinske stanice, parkirališta itd) i dakako glavni dijelovi željezničke mreže.

Cestovni segmenti kategorizirani su u ukupno 16 različitih kategorija (8 kategorija za međugradske prometnice i 8 kategorija prometnica u naseljima), koje slijede službenu državnu klasifikaciju.

GPS tehnologija

Global Positioning System (GPS) je tehnologija koju je razvila američka vojska za potrebe određivanja točnog položaja objekata u terminima zemljopisne širine i dužine.

Princip rada ove tehnologije je razmjerno jednostavan. U Zemljinoj orbiti kruži tridesetak satelita koji stalno odašilju podatke o svojem trenutačnom položaju. GPS prijemnici na zemljinoj površini primaju taj signal i mjere vrijeme koje mu je bilo potrebno da doputuje od satelita do njih. Poznavajući brzinu širenja signala, GPS prijemnik zaključuje koliko je trenutačno udaljen od danog satelita. Uz malo matematike i poznatu udaljenost od barem tri satelita GPS prijemnik je u stanju odrediti vlastiti položaj.

Kako je brzina širenja elektromagnetskog signala zapravo brzina svjetlosti, GPS prijemnici moraju koristiti izuzetno precizne atomske satove. Osim toga, signal sa satelita ima veoma malenu energiju što mu ne dopušta prolazak kroz zidove zgrada, pa GPS prijemnici ne funkcioniraju u zatvorenim prostorima.

GPS tehnologija se u civilnim svrhama masovno koristi od 2000. godine kada je odlukom tadašnjeg američkog predsjednika Clintona ukinuta namjernu grešku koju su sateliti činili u signalu namijenjenom civilnim prijemnicima. Dok je civilni GPS griješio prije uklanjanja greške do 300 metara, danas je pogreška svedena unutar 25 metara, a lansiranjem korekcijskih satelita u sklopu EGNOS (odnosno WAAS) pogreška je svedena u okvir od svega pet metara.
Za one koji nisu znali, GPS radi u svakoj vremenskoj prilici, bilo gdje u svijetu, 24 sata dnevno. Korištenje GPS-a je potpuno besplatno.

Navman: Lider u navođenju GPS tehnologije

Osnovan 1988. u Novom Zelandu Navman istražuje, osmišljava i izrađuje tehnologiju preciznog navođenja, uključujući uređaje GPS navođenja, komercijalne sustave praćenja te instrumente pomorske elektronike.

Navmanove proizvode u Hrvatskoj distribuira tvrtka Meridian Projekt, a posebno su interesantni za korištenje viaGPS navigacije, jer je Navman jedini proizvođač GPS uređaja koji nudi satelitsku navigaciju za bilo koji Pocket PC ili Palm OS uređaj.

U Hrvatskoj je dostupan cjelokupan asortiman, a s obzirom na viaGPS navigaciju valja izdvojiti dvije linije proizvoda.

Prvi izbor je PiN Pocket PC (Personal Interactive Navigation), prva generacija GPS džepnog računala "sve u jednom" u Europi. Ukratko riječ je o Pocket PC-u s integriranim 12-kanalnim GPS prijemnikom.

Druga opcija su Bluetooth GPS uređaji (GPS 4100 i GPS 4410) koji se mogu spojiti na svako računalo ili PDA, pod uvjetom da je ono opremljeno Bluetooth tehnologijom. Za sada je softver koji dolazi uz ovaj uređaj ograničen na PocketPC uređaje.

Miljenko Nikolić

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti
Najnovije