Veliki uspjeh hrvatske ekipe: Iznenadili smo sve koji su mislili da se nikad nećemo udaljiti od "Serious Sama"

KLJUČNI PODACI
  • Mnogi je nazivaju jednom od najboljih igara 2014. pa "The Talos Principle" ocjenom stoji rame uz rame s najvećim prošlogodišnjim hitovima
Piše: H.M.
subota, 17.1.2015. 09:39
Smanji veli�inu slova Tekst Pove�aj veli�inu slova

Foto: PR

KRAJEM prošle godine pisali smo o novom hitu hrvatskog razvojnog tima Croteam koji je dosad mnogima bio poznat isključivo po hit franšizi "Serious Sam".

Međutim, čini se da u svoje uspješnice mogu uvrstiti i svoj novi naslov, "The Talost Principle", o kojem su s oduševljenjem pisali mnogi gaming časopisi i portali.

I dok na Metacriticu i GameRankingsu drže ocjenu od 87%, nema kritičara koji njihovu novu igru nije pohvalio - s tim da je "najslabija" ocjena ona na IGN-u (8.3 od 10).

Mnogi je nazivaju jednom od najboljih igara 2014. pa "The Talos Principle" ocjenom stoji rame uz rame s najvećim prošlogodišnjim hitovima.

Upravo smo zato porazgovarali s Damjanom Mravuncem iz Croteama koji nam je ispričao ponešto o tome kako su se pozitivne reakcije odrazile na prodaju naslova, ali i o tome kako se nezavisni hrvatski developeri snalaze na tržištu i što od njih možemo očekivati u budućnosti.

Mogli bismo reći da "The Talos Principle" jednostavno rastura što se pozitivnih kritika tiče. Jesu li vas pozitivne reakcije iznenadile ili ste znali da imate hit?

Prije izlaska igre na Steamu, The Talos Principle je odigralo nekoliko desetaka alfa i beta testera, te su komentari koje smo u tom periodu dobivali upućivali na to da imamo izrazito kvalitetnu i interesantnu igru. Budući da su svi ti ljudi bili u neku ruku prijatelji i dobri poznanici Croteama, skeptično smo pripisivali njihove pozitivne reakcije privrženošću našem studiju, pa nas je ugodno iznenadilo kad su šira svjetska igraća zajednica te razni novinarski portali orijentirani na gaming potvrdili svojim ocjenama ono što smo mi sami priželjkivali mjesecima.

Kreirati novi naslov (brend) nije nimalo lak zadatak i veseli nas što smo sa Talosom doista pogodili prazninu koju je ostavio "Portal 2" u pomalo zapostavljenom žanru puzzle igara.

Na koji su se način pozitivne kritike odrazile na prodaju i kakve su uopće brojke u usporedbi s vašim dosadašnjim naslovima?

Serious Sam ima svoju određenu bazu fanova, te prilikom izlaska novog nastavka postoji obrazac - prodaja krene odlično, a zatim se kroz neko vrijeme ‘smiri’ i doživljava prirodni pad, budući da svi fanovi igru nabave ubrzo nakon izlaska igre. Kod Talosa smo primijetili obrnuto - krenulo je polako i skromno, ali za sada imamo stabilan rast.

Ovog ste puta angažirali Toma Juberta (odlični "The Swapper") i Jonasa Kyratzesa. Kako je došlo do te suradnje i na koji su način oni pomogli u stvaranju igre?

Naš puzzle dizajner Davor Tomičić je naišao na fantastičnu igru zvanu "The Swapper", čijom pričom i atmosferom je bio totalno oduševljen i za koju je smatrao da ima vrhunski napisan scenarij. Ispostavilo se da je pisac scenarija Tom Jubert, game scenarist koji je iza sebe imao naslove poput FTL-a i Drivera te serijala Penumbra, i koji se pokazao kao jako pristupačna i normalna osoba kad smo ga kontaktirali za moguću suradnju.

Nakon što je Tom saslušao naše ideje i inspiracije za igru, te shvatio o kojem obimu posla je riječ, pao je prijedlog da kao koscenarista uključi svog prijatelja, također izvrsnog scenarista Jonasa Kyratzesa (The Sea Will Claim Everything, The Infinite Ocean), čiji veliki interes leži upravo u temama transhumanizma, filozofije i robotike. Jonas je objeručke prihvatio prijedlog da on i Tom podijele posao na Talos Principle te je tako započela jedna jako plodonosna suradnja za koju vjerujemo da će se nastaviti i van okvira TTP-a.

Recite nam kako je došlo do ovog žanrovskog zaokreta? Naime, nakon 15 godina rada na FPS-ovima, uzeli ste predah i posvetili se puzzleru.

Zanimljiv je taj raskorak između "Serious Sama" i "The Talos Principle", igre su dijametralno suprotne stilom, dinamikom i igrivošću, jedino zajedničko što dijele su tehnologija i ljudi koji su radili na igrama, što je opet postignuće za sebe. Mnogi svjetski studiji se pronađu u jednom žanru i onda taj žanr guraju cijelo vrijeme. Po komentarima koje smo dobili na Talos, vidim da su i nas svrstali u ‘one-trick pony’, pa je naša filozofska mozgalica došla kao poprilično iznenađenje za sve koji su mislili da se Croteam nikad neće udaljiti od Serious Sama.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Nakon 15 godina rada na igri koju volimo i obožavamo, bio je pravi izazov okušati se u nečem novom i drugačijem, te nam je TTP dobro došao kako bi proširili horizonte i sami sebi dokazali neke stvari.

Je li vas ovo ohrabrilo da možda izađete iz okvira FPS-ova i uđete i u neke druge žanrove?

Imamo nekoliko različitih ideja o projektima koje bi voljeli raditi, a koji nisu nužno FPS, tako da postoje tendencije da se okušamo i u drugim žanrovima.

Kako se jedan nezavisni hrvatski razvojni tim snalazi na tržištu kojim drmaju visokobudžetne franšize i AAA tvrtke? Može li im se konkurirati i koji su problemi s kojim se nezavisni timovi susreću?

Tržište se uvelike promijenilo nakon što je digitalno distribuiranje igara preuzelo primat, tako da je danas nezavisnom indie time lakše nego ikada izdati igru. Online servisi poput Steama su najzaslužniji za procvat nezavisnog izdavaštva i omogućavaju malim timovima (u kakve si i mi ubrajamo) razvoj i distribuciju igre bez straha od visokih troškova kojima su u prošlosti svi developeri bili izloženi. Popularnost nekih indie naslova mjerljiva je s najjačim AAA naslovima, pa se u takvom okruženju jako dobro snalazimo.

Najveći problem svakog tima je budžet - biti ‘indie’ podrazumijeva određenu nezavisnost od izdavača, najčešće onu financijsku, tako da startup timovi često igre razvijaju bez ikakvog vanjskog financiranja u nadi da će prodajom igre pokriti vlastite troškove razvoja i osigurati financije za sljedeću igru.

Postoji li neki način da i država izađe u susret razvojnim timovima pa da jednog dana imamo i veliki hrvatski blockbuster?

Postoji nekoliko načina na koje država može olakšati razvoj postojećim timovima. Bilo bi odlično da se napokon potpiše ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja sa SAD-om kao što imaju sve ostale EU države, a ono što Ministarstvo znanosti može napraviti jest da se cjelokupni razvoj softverske tehnologije (engine) prizna kao primijenjeno istraživanje, a sama izrada računalne igre kao razvojno istraživanje jer bi time timovi mogli ostvariti pune olakšice za istraživanje i razvoj softvera.

Što biste poručili onima koji se vide u ovom poslu? Zapošljava li Croteam mlade nade i što je potrebno da biste ih uzeli u obzir?

Croteamova vrata su uvijek otvorena vrhunskim developerima. Mali smo tim, pa smo ljestvicu morali postavili jako visoko. U Croteamu ohrabrujemo ljude da rade ono u čemu su zbilja dobri, a ugodno je iznenađenje da su se članovi tima pokazali kao iznimno dobri u više kategorija, tako da se nerijetko dešava da glavni programeri budu i dizajneri i sound artisti, dok muzičar hendla marketing i web, puzzle dizajner Facebook i Twitter, a za to vrijeme level dizajner programira Android i iOS inačicu mini igara… Ne ograničavamo se titulama niti pozicijama, već dajemo puno prostora za osobni razvitak što svakako pridonosi i izrazitoj efikasnosti svakog člana u timu pa smo jedan od rijetkih timova u svijetu koji sa svega 20-ak developera može izbaciti na tržište igru koja izgleda kao da ju je radio AAA razvojni studio od preko stotinu ljudi.

Za mlade talente koji se tek žele okušati u game developmentu sugerirali bi da koristeći danas dostupne alate (npr. Unity 3D) pokušaju napraviti svoju igru ili barem prototip kako bi stekli sliku o tome što znači biti game developer. Uvriježeno je mišljenje da se ‘mi samo igramo po cijele dane’, a u stvarnosti je riječ o iznimno zahtjevnom i teškom radu koji stoji iza naslova poput "Serious Sam" i "Talos Principle".

"The Talos Principle" ove bi se godine trebao pojaviti i na Playstationu 4. Radi li se jednokratnoj priči ili možemo očekivati da će Sony "udomiti" i vaše ostale naslove?

Razvoj za PS4 se doista pokazao puno jednostavniji nego za PS3, te smo naše Serious Engine 4 uspješno prebacili tako da radi na novoj ‘plejki’. Za sada su iskustva jako dobra, te imamo jako pozitivan stav o uključivanju PS4 konzole u razvoj ostalih naših projekata, no na konkretne odluke ćemo pričekati i prvo vidjeti kako će Talos proći na konzolaškom tržištu.

Kako teku radovi na četvrtom "Serious Samu" i što možemo očekivati?

Fanovi serijala bit će ugodno iznenađeni jer planiramo ispraviti sve nedostatke "Serious Sama 3" i ponuditi igraće iskustvo koje se može mjeriti, a nadamo se i nadmašiti originalne SS naslove koji su Croteam postavili na svjetsku gaming scenu.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi

Lajk

Zaposlenica sveučilišta svake godine oduševljava studente svojim čarobni igrama s otpalim lišćem
Zaposlenica sveučilišta svake godine oduševljava studente svojim čarobni igrama s otpalim lišćem
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije
Podržite jedini hrvatski neovisni medij.
Molimo vas, ugasite AdBlock na Indexu.

U proteklih 15 godina Index.hr je pisao o Sanaderu dok su drugi mediji šutjeli. Pisali smo o Todoriću i Mamiću dok su im se drugi uvlačili u guzicu. Otkrili smo Linića i za to platili visoku cijenu. Index vam je pri tom potpuno besplatan.

Podržite jedini hrvatski neovisni medij gašenjem AdBlocka na Indexu te šeranjem naših članaka.

Hvala,


i redakcija Indexa
SAZNAJTE KAKO UGASITI ADBLOCK NA INDEXU