54.145.213.148 US

75 posto svemira čini tajnovita "crna energija"

petak, 26.9.2003. 12:47

75 POSTO svemira čini "crna energija", tajnovita sila koja se opire gravitaciji i gospodari njome, tvrdi međunarodna skupina znanstvenika u napisu koji će uskoro izaći u američkom časopisu Astrophysical Journal.

Skupina pod nazivom SCP (Supernova Cosmology Project) koja okuplja američke, francuske, švedske, britanske, čileanske, japanske i španjolske istraživače pod vodstvom Saula Perlmuttera iz laboratorija Lawrencea Berkeleyja u Kaliforniji, otkrila je pomoću svemirskog teleskopa Hubble jedanaest jako udaljenih supernova tipa Ia.

Rezultati promatranja potvrđuju ponajprije ono što su SCP i konkurentska skupina Hi-Z Supernova Team otkrili 1998., kada su također istraživali udaljene supernove, ali uglavnom sa Zemlje: tajnovita crna energija tjera svemir da se sve brže širi.

Supernove Ia, koje su posebne i rijetke, jesu eksplozivno povećanje bijelih patuljaka koji su pod utjecajem sile teže zahvatili materiju zvijezde suputnice i imaju iste osobine: jako su sjajne pa se mogu otkriti na udaljenosti od nekoliko milijarda svjetlosnih godina, a njihov je apsolutni sjaj posve jednak (što odgovara istoj količini oslobođene energije). One, dakle, pružaju dragocjene podatke za određivanje udaljenosti i nekih kozmoloških parametara.

Promatranje pomoću Hubblea koje je preciznije od ranijih, jer se provodilo izvan Zemljine atmosfere, omogućilo je također da se izmjeri stupanj slabljenja sjaja supernove (ovisno o valnoj duljini) zbog nazočnosti prašine u galaksiji domaćinu.

Supernove tipa Ia pomažu astrofizičarima da na najizravniji način otkriju osobine te energije. Tako su u tijeku istraživanja kao što su SuperNova Legacy Survey i Supernova Factory u kojima sudjeluju istraživači iz Državnog središta za znanstveno istraživanje (CNRS) i Povjerenstva za atomsku energiju (CEA) koji trebaju ispitati tisuću supernova sa spektralnim razlikama koje se gotovo izjednačuju, kako bi pokušali odgonetnuti tajnu crne energije.