54.144.21.195 US
 

Fijasko stoljeća: Samo čudo još može spasiti Juru Radića

Piše:
četvrtak, 25.2.2010. 20:07
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Tekst: I. Ćimić, H.A., P.V.
Foto: Davor Pongračić (Cropix)

JURE RADIĆ današnji će dan pokušati što prije zaboraviti. Morao je šef IGH napokon priznati da jamstva za izgradnju autoceste Bar - Boljare u Crnoj Gori hrvatski konzorcij nije dobio. Odmah se to osjetilo i na burzi.

Dionice IGH dan su završile u minusu od čak 5,89 posto. Radi se o najvećem ovogodišnjem padu! Dionice IGH masovno su se rasprodavale, napravljen je promet od čak 2,7 milijuna kuna. Nitko više, čini se, ne vjeruje da se Radićeva firma može izvući, da "posao stoljeća" neće postati "fijasko stoljeća". Nimalo ohrabrujuće nisu ni poruke iz Hanfe, prema kojima bi IGH i Tehnika mogli biti i kažnjeni zbog manipuliranja podacima, s obzirom na to da je početkom veljače objavljeno kako su Crnoj Gori dostavljena sva potrebna jamstva.

Šefovi Konstruktora, IGH i Tehnike rukama i nogama se trgaju da osiguraju jamstva, Crnogorci su im čak produžili rok do utorka, ali u ovom trenutku potrebno im je čudo. Iako iz Crne Gore stižu poruke da će Savjet za izgradnju autoputova konačnu odluku donijeti u utorak, sve bi moglo biti gotovo već tijekom petka. U idućim će se satima, naime, Crnogorci sastati s predstavnicima konzorcija Aktor-HCH koji je na javnom natječaju dao drugu najbolju ponudu.

IGH priznao da nemaju jamstva

"Prema saznanjima društva INSTITUT IGH d.d. koji je sukladno odredbama Ugovora o konzorciju, Članak 5, Član konzorcija u 25 postotnom omjeru, UNICREDITO grupa, putem jedne od članica grupe, nije dostavila bankovne garancije konzorciju koji čine KONSTRUKTOR-INŽENJERING, d.d. kao voditelj konzorcija i INSTITUT IGH d.d. i TEHNIKA d.d. kao članovi konzorcija", stoji u obavijesti Zagrebačkoj burzi IGH Jure Radića, u kojoj su se službeno očitovali na medijske napise. 

Podsjetimo, čelnici UniCredita odbili su dati jamstvo hrvatskom konzorciju za gradnju autoceste Bar - Boljare. Kako doznaje Seebiz iz dobro obaviještenih izvora, IGH-u i Konstruktoru nije pomoglo niti uvjeravanje premijerke Kosor niti obećanja da će više državnih poduzeća kredite sklapati upravo sa Zagrebačkom bankom čiji je većinski vlasnik UniCredit.

I dalje pregovaramo

"Prema saznanjima društva INSTITUT IGH d.d., voditelj konzorcija KONSTRUKTOR-INŽENJERING d.d. i dalje je u postupku pregovaranja oko dovršetka ishođenja cjelokupne financijske dokumentacije sukladno odredbama „Ugovora o koncesiji u vezi projekta naplatnog autoputa Bar - Boljare'", nastavlja se u očitovanju Zagrebačkoj burzi.

Budući da je hrvatski konzorciji sada u bezizlaznoj situaciji, navodno Kosor i Đukanović aktivno lobiraju da jamstva konzorciju da Erste banka, koja je nedavno preuzela podgoričku Oportunity Bank, no kao prepreku tome Seebiz navodi preveliku izloženost austrijskih banaka jugoistočnoj Europi. No, prema neslužbenim informacijama, i Erste banka je otklonila takvu mogućnost.

"INSTITUT IGH d.d. u trenutku sastavljanja ovog dopisa nema novih, do sada neobjavljenih informacija od Vlade Republike Crne Gore i/ili voditelja Konzorcija, temeljem kojih bi mogao potvrditi ispunjenje ili neispunjenje uvjeta propisanih odredbama „Ugovora o koncesiji u vezi projekta naplatnog autoputa Bar - Boljare“, niti u bilo kojem smislu može garantirati da će predmetni posao biti zaključen ili pak raskinut. Nakon što zaprimimo bilo kakvu odluku i/ili informaciju koja je potpuna, istinita i sadržajno nedvojbena, istu ćemo objaviti u skladu sa zakonskim propisima, podzakonskim aktima, uputama te Pravilima Zagrebačke burze", završava se u priopćenju Zagrebačkoj burzi. Nekoliko minuta kasnije i Tehnika je poslala očitovanje istog sadržaja.   

Produženje roka do utorka

HTV javlja kako konzorcij ima jamstva jedne europske komercijalne banke, no da bi se posao stoljeća finalizirao, potrebna su i dodatna jamstva svjetskih financijskih institucija, što je za Radio Antena M potvrdio crnogorski predsjednik komisije za natječaj Zoran Radonjić. Radonjić je također dodao kako crnogorska vlada može nakon toga odobriti novo produženje roka ako utvrdi da joj je to u interesu.

Iz Crne Gore stižu informacije da će konačna odluka o "poslu stoljeća" biti donesena na sjednici Savjeta za izgradnju autoputova, koja će se održati u utorak, 2. ožujka. "Nakon toga ćemo znati što i kako dalje", neslužbeno su za crnogorski CdM kazali izvori iz ministarstva prometa, pomorstva i telekomunikacija.

Šef Konstruktora pokušava dogovoriti jamstva kod Europske investicijske banke

Produženje roka do utorka moglo bi biti ključno za spas hrvatskog konzorcija s obzirom na to da Željko Žderić, prema neslužbenim informacijama, upravo pregovara s Europskom investicijskom bankom! Vlasnik i predsjednik Uprave Konstruktora, prema neslužbenim saznanjima Seebiza, upravo u ovim trenucima pokušava od EIB-a dobiti potrebna jamstva ne bi li u posljednji tren spasio posao od propadanja. No, svi njegovi napori malo će značiti ukoliko Crnogorci na sutrašnjem sastanku s drugoplasiranim grčko-izraelskim konzorcijem odluče izabrati skuplju, ali očito sigurniju opciju.

HANFA: Već smo jednom zaustavili trgovanje dionicama IGH

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) zatražila je jučer kasno popodne dodatnu dokumentaciju i očitovanja IGH i Tehnike zbog sumnje u širenje lažnih informacija koje su dovele do rasta dionica, potvrđeno nam je iz te agencije. Jučer popodne neslužbeno se moglo čuti kako je IGH dostavio očitovanje, ali ne i Tehnika, no to nam je opovrgnuto u odgovoru u kojem stoji da se traži dodatna dokumentacija od obje tvrtke. 

Na izravan upit Indexa što je do sada konkretno napravila Hanfa u ovom slučaju, dobili smo neodređen odgovor.

"Agencija je do sada Rješenjem zabranila trgovanje dionicom IGH d.d. u cilju transparentnog i potpunog obavješćivanja javnosti o činjenicama koje mogu utjecati na cijenu vrijednosnog papira na burzi", rečeno nam je iz ureda predsjednika Uprave Ante Samodola, no nejasno je hoće li to učiniti nakon što IGH i Tehnika dostave dodatna očitovanja i dokumentaciju. Trgovanje dionicama bilo je zaustavljeno dva dana, i to nakon teksta na portalu Index.hr u kojemu se se osporavala jamstva. Hanfa je na temelju informacija u crnogorskom dnevniku Dan odobrila daljne trgovanje.

Samo 9. veljače nije bilo: Konstruktor je predao

Podsjetimo, sporno je očitovanje 9. veljače ove godine kada je IGH obavijestio Zagrebačku burzu da hrvatski konzorcij na čelu s Konstruktorom iz Splita, čiji je dio i INSTITUT IGH d.d., dostavio pisana jamstva koja zadovoljavaju uvjete tendera Vlade Crne Gore za izgradnju autoceste Bar - Boljare u Crnoj Gori. Toga dana vrijednost dionice porasla je za 13,9 posto, a na kraju se otkrilo kako tog dana nisu bila predana jamstva.

U svakom sljedećem očitovanju IGH se pravdao kako ih je njihov partner, koji nije na burzi, Konstruktor, obavijestio da je predao valjana jamstva.

Recimo na kraju kako je sutra posljednji dan za predaju jamstva, a kako nam je potvrđeno, sutra popodne grčko-izraelski konzorcij Aktor-HCH nastavlja razgovore s predstavnicima crnogorske vlade.

Prisni prijatelji premijera Đukanovića

Slobodna Dalmacija u današnjem izdanju donosi kako će na razgovorima biti nazočan Dragan Perović, politički utjecajni crnogorski poduzetnik i predstavnik Aktor-HCH. Navodno je riječ je o obiteljskom prijatelju premijera Mile Đukanovića, a sam Perović godinama živi u Grčkoj.

Osim u nekretnine, ulaže i u hotelski biznis u Crnoj Gori. Crnogorsku banku First financial bank-FFB osnovao je s grčkim financijerima. Grčka je ponuda za izgradnju autoceste viša od hrvatske za milijardu eura, a Vlada CG ide u pregovore kako bi snizila taj iznos.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije