54.90.119.59 US
 

Gdje je nestao ministar prometa? HDZ gurnuo Kalmetu na marginu i oduzeo mu HAC

Piše:
ponedjeljak, 15.3.2010. 21:28
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Tekst: Petar Vidov
Foto: Nikša Stipaničev / Cropix

ZANIMLJIVO je kako više nitko ne priča o smjeni Božidara Kalmete. Ministra prometa, mora i infrastrukture zadnjih se tjedana (pa i mjeseci) jedva i spominje. Sve rjeđe se Kalmeta pojavljuje na raznim prigodnim događajima koji inače privlače svu silu vladajućih političara, a još rjeđe se usuđuje stati pred novinarske mikrofone i obratiti se javnosti.

Da nije morao reagirati zbog štrajka u Hrvatskim željeznicama, reklo bi se da je čovjek kojeg su mnogi spremni etiketirati kao najutjecajnijeg člana Vlade i HDZ-a netragom nestao. A upravo je to, priča se u političkim kuloarima, bila namjera određenih interesnih grupacija u njegovoj stranci. Kako su se afere u Hrvatskim autocestama i HŽ-u nizale, Kalmeta je postao prevelika prijetnja za stabilnost stranke.

Kalmeta gubi kontrolu nad HAC-om

U nekoliko navrata je, zahvaljujući svom utjecaju, izbjegao smjenu (čak i nakon što ju je Jadranka Kosor otvoreno najavila), ali nije mogao izbjeći pad u političko zaleđe. Ovu tvrdnju najbolje oslikava trenutna situacija u Hrvatskim autocestama, gdje su upravo u tijeku pripreme za preustroj zbog kojeg će Kalmeta gotovo sasvim izgubiti kontrolu nad najrastrošnijom hrvatskom državnom tvrtkom.

Već od 1. travnja u HAC-u bi trebalo doći do početnog preustroja u sklopu kojeg bi se radi štednje smanjio broj sektora. No, to je tek uvod u finalni plan osnivanja sasvim nove tvrtke. Nakon što ta restruktura bude provedena, iz Hrvatskih autocesta izdvojili bi se sektori održavanja i naplate. Koji bi, zapravo, za nekoliko godina trebali biti zadnji ostaci HAC-a, s obzirom na to da nema još puno autocesta koje treba izgraditi. Prema mišljenju "insajdera" iz HAC-a, ne treba odbaciti ni mogućnost da bi ta nova tvrtka naknadno mogla biti privatizirana ili stavljena u koncesiju, što bi kratkoročno napunilo državnu blagajnu, ali dugoročno predstavljalo velik gubitak proračunskog novca. 

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Ne znaju, a ako i znaju, ne žele govoriti

No, ono što je u cijeloj priči posebno fascinantno jest da su sve navedene informacije strogo neslužbene. Gotovo svi zaposlenici HAC-a koji svakodnevno obitavaju u središnjici te tvrtke, čuli su za priče o preustroju, ali naš upit o sljedećim planovima tvrtke Uprava je odlučila ignorirati. Štoviše, odmah smo dobili povratnu informaciju (također neslužbenu) kako odgovor ne moramo očekivati jer "to je nešto o čemu se ne priča".

Ništa više informacija nismo dobili ni od Kalmetina ministarstva. Oni su na naš upit o najavljenim promjenama u strukturi Hrvatskih autocesta odgovorili samo jednom rečenicom: "Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nema saznanja o ovim planovima". Bez dodatnih objašnjenja kako je moguće da Kalmeta ne zna baš ništa o promjenama u dijelu njegova resora koji je zbog učestalih afera pod posebnim povećalom javnosti. Indikativno je i što Kalmetino ministarstvo nije niti pokušalo demantirati ove informacije, otkloniti ih kao medijska nagađanja, već su odlučili da je najbolje samo slegnuti ramenima i priznati kako ih nitko ništa nije pitao i da kontrolu nad poslovima HAC-a preuzimaju neke druge sfere.

Tko je to marginalizirao Kalmetu?

Odraz je to i trenutnog stanja u HDZ-u, u kojem Kalmeta i ministrica Marina Matulović Dropulić nisu jedini visoki dužnosnici bliski s raznim građevinskim lobijima. U obzir treba uzeti i utjecaj Vladimira Šeksa i Ivana Šukera, koje se često povezuje s građevinskom tvrtkom Osijek-Koteks. Imena potpredsjednika Sabora i ministra financija u kuloarima Banskih dvora nedavno su tako spominjana čak i oko gubitka "posla stoljeća" u Crnoj Gori pa se šuškalo kako su upravo njih dvojica bila najveći protivnici davanja državnih jamstava konzorciju Konstruktor-Tehnika-IGH. Na tom je natječaju, naime, ponuda konzorcija u kojem je bio i Osijek-Koteks bila treća.

Kad je smjenjivao kompromitirane šefove Hrvatskih autocesta (među kojima su dvojica, bivši šef Uprave Jurica Prskalo i bivši član Uprave Marijo Lovrinčević, kasnije završila u Remetincu), Kalmeta je kazao da ih ne uklanja zbog afera već zbog "loše klime" u poduzeću. Pogled na trenutačna zbivanja u Hrvatskim autocestama odaje da je klima ponovno "loša". Ali ovoga puta ne za članove Uprave, već za ministra koji je pao u nemilost javnosti, ali i članova vlastitoga političkog tabora.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije