54.80.77.124 US
 

HHO pozvao Sabor da razriješi Gorana Radmana s mjesta ravnatelja HRT-a

Piše: Hina
četvrtak, 7.1.2016. 21:12
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Foto: Hina

IZVRŠNI odbor Hrvatskoga helsinškog odbora pozvao je Hrvatski sabor da razriješi dužnosti sadašnjeg ravnatelja HRT-a Gorana Radmana zbog, kako navodi, brojnih kršenja zakona i ugroze medijskih sloboda.

Saboru predlaže i da imenuje povjerenstvo za izradu novog zakona o HRT-u koje bi ponudilo nacrt novog zakona usklađen s visokim civilizacijskim standardima koji jamči slobodu i nezavisnost javnih medija.

Novim zakonom trebalo bi u potpunosti ukloniti politiku od utjecaja na izbore čelnih ljudi HRT-a. Vijeće HRT-a kao predstavnik civilnog društva trebalo bi u potpunosti preuzeti sva imenovanja na HRT-u i jamčiti  neovisnost HRT-a od dnevne politike, ističe IO HHO-a koji u prvoj ovogodišnjoj Izjavi - otvorenom pismu Saboru izražava nadu da će novi saziv pokazati da se zalaže za istinske i hitne promjene i reforme, te da će imati sluha za demokratske procese i vratiti Hrvatskoj nadu da se promjenama i reformama može graditi bolje i demokratičnije društvo.

HHO ističe kako je odnos prema medijskim slobodama, posebno prema javnim medijima, glavni je pokazatelj poštivanja ljudskih prava i demokratskih sloboda. U mnogim europskim državama, primjerice u Mađarskoj i Poljskoj, vladajuće garniture naprasno su preuzele kontrolu nad televizijom i njenim programskim sadržajem, navodi HHO i ocjenjuje da se "isto  dogodilo u Hrvatskoj već 2012. kad je vladajuća lijeva većina Zakonom o HRT-u iz 2012. uklonila civilno društvo iz upravljanja HRT-om i ovim zakonom, u Hrvatskoj popularno nazvanim 'Lex Lukašenko', podržavila HRT".

"Tadašnja je parlamentarna većina promijenila postojeći zakon, pa je parlament direktno birao ravnatelja nacionalne televizije i radija. Nažalost, lijeva koalicijska vlada učinila je to uz podršku tzv. udruga civilnog društva, uključujući i Hrvatsko novinarsko društvo. U tome joj je pomogla agresivna i netolerantna skupina 'lijevih' novinara s HRT-a koji su hodočastili u Ured predsjednika Republike, ali i Vlade (potpredsjednici Milanki Opačić) i ministrici kulture (Andrei Zlatar Violić). Time je realiziran projekt bivšeg predsjednika RH Ive Josipovića o stavljanju HRT-a u funkciju njegova političkog koncepta, ali također i lijeve koalicije o stvaranju 'crvene Hrvatske'", stoji u Izjavi HHO-a koji je podsjeća da su na to pravodobno upozorili.

"Anomalija u postkomunističkoj Hrvatskoj"

HHO kaže kako, nažalost, mora konstatirati da europske institucije u slučaju Hrvatske nisu reagirale na "ovu anomaliju u postkomunističkoj Hrvatskoj onako kako danas reagiraju u slučaju Poljske".

"Što se Hrvatske tiče sve vladajuće garniture, od osnutka hrvatske države i pada komunizma, nastojale su na razne načine utjecati na vođenje javne televizije, pogotovo na sadržaj programa. Pritom se nisu libile svoja presizanja uvijati u celofan demokratičnosti, pa smo svojedobno bili svjedoci u biti fiktivnog utjecaja civilnog društva na upravljanje javnom televizijom i njenim programskim sadržajem", ocjenjuje HHO.

Ističe da je od 2011. do danas objavio čak pet izjava posvećenih stanju na HRT-u ili zakonima o HRT-u te uoči donošenja Zakona o HRT-u 2013. organizirao je okrugli stol o novom zakonu, suprotstavljajući se njegovom usvajanju, no da su u Novinarskom domu bili osamljeni budući su tu raspravu bojkotirale ostale nevladine udruge za ljudska prava, uključujući i novinarsko društvo. Rezultat promjena zakona je, kažu, bio izbor Radmana za novog ravnatelja HRT-a.

Sukob interesa, otkazi, uhljebi

"Padom komunizma Radman je morao otići s direktorskog položaja, jer je u prethodnom režimu bio na čelu medija koji je, u skladu s tadašnjim nedemokratskim standardima, gušio slobodu govora. Već sama činjenica da se na mjesto direktora HRT-a u jednom višestranačkom demokratskom društvu bira osoba koja je osamdesetih godina obnašala visoke funkcije u komunističkom partijskom sustavu, pa je kao takav bio postavljen za čelnog čovjeka tadašnje zagrebačke televizije, znači derogiranje povijesne istine o totalitarnoj prirodi tadašnjeg komunističkog režima", ocjenjuje HHO.Tvrdi da je odmah  nakon što je vlast na HRT-u preuzeo Radman "započela čistka politički nepodobnih pojedinaca slična onoj iz 2000. godine, kada je vlast preuzela lijevo-liberalna koalicija, a slično je devedesetih postupala i HDZ-ova vrhuška".

HHO podsjeća da je Radman prvotno odbio predočiti imovinsku karticu, a nakon što ga je Povjerenstvo za sukob interesa kaznilo zbog toga, on ju je ipak predočio, ali, pokazalo se, nekompletnu. "Zatajio je, naime, da je vlasnik hotela Vila Park na Bohinjskom jezeru u Sloveniji", navodi HHO, dodajući da je riječ o elitnom odmaralištu koje je nekada bilo u vlasništvu Saveza komunista Hrvatske (SKH), a bilo je namijenjeno tadašnjim komunističkim rukovodiocima.

"Radman je 2003. otkupio hotel za 650.000 EUR izravnom pogodbom, bez natječaja, u čemu su sudjelovali i neki istaknuti političari koji i danas zaposjedaju ključne položaje u institucijama vlasti, predstavljajući u njima SDP, pravnog, političkog i moralnog sljednika SKH", tvrdi, uz ostalo, HHO.

Tadašnji Nadzorni odbor HRT-a (NO HRT) je zbog svega što se događa s Radmanom i oko njega glasovanjem, uz tri člana za i jednog suzdržanog, pozvao Sabor da razriješi Radmana iz sljedećih razloga: neispunjavanje imovinske kartice sukladno zakonima RH; miješanje u programsko-uređivačke sadržaje na HRT-u; nastup na tiskovnoj konferenciji na kojoj je novinare nazvao promicateljima zla; seksistički ispad prema kolegici na HRT; opravdana sumnja u nepravilnosti oko imenovanja pojedinih šefova poslovnih jedinica; uklanjanje sa zatvorene sjednice NO glavne tajnice i zapisničarke (kako se ne bi mogao voditi zapisnik), stoji u izjavi HHO-a i dodaje kako se tadašnji NO HRT-a,  "koji je bio sastavljen uglavnom od njegovih ljudi, sam djelomično raspustio kako ne bi došlo do Radmanove smjene".

Dodaje se kako je Radman još jednom "ulovljen" u sukobu interesa, te da nije podnio ostavku iako je najavio da će ju podnijeti ako mu se to dokaže.

"Radman se posebno iskazao otkazima zaposlenicima na HRT-u na temelju kriterija koje je samovoljno postavio, kršeći svojom arogancijom i samoživošću njihova temeljna ljudska prava. Hrvatski sudovi poništavaju ove njegove otkaze jednog za drugim", ističe HHO te upozorava i na izjavu NO HRT-a od 30. prosinca 2015. u vezi sa sistematizacijom.

"Bojimo se da se iza paragrafa o sistematizaciji radnih mjesta krije njegov pokušaj da do konca siječnja uhljebi 60 svojih povjerljivih partijskih kadrova koje je doveo na HRT temeljem ugovora o radu i koje sada pokušava zaposliti za stalno", navodi HHO.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije