Hoće li Uljanik imati snage za preustroj 3. maja?
Foto: Arhiva
PRVO privatizacija Uljanika po modelu radničkog dioničarstva, zatim dokapitalizacija i u konačnici prodaja 3.maja Uljaniku - tako će Vlada riješiti problem škverova. Brodogradnja je strateška industrija koju treba sačuvati, slažu se i radnici i analitičari, no nisu baš optimistični da će ovaj scenarij u tome pomoći.
Obećano-ispunjeno. Vlada je odluku o 3.maju donijela u roku 90 dana, a premijer Milanović na jučerašnjoj sjednici Vlade istaknuo: "To su složene transakcije. Vjerujemo da su perspektivne, da će sačuvati radna mjesta i unaprijediti kvalitetu proizvodnje", rekao je Milanović.
Pada potražnja za brodovima
Istom se nadaju i u Radničkom vijeću 3.maja, no ističu kako je takav princip privatizacije pozitivan za ona poduzeća koja ostvaruju dobit. Nažalost, kaže predsjednica Vijeća, Nada Jelinić Starčević, u svijetu je ciklička pojava da sve više dolazi do smanjenja potražnje brodova.
"U tom vremenskom razdoblje je teško očekivati da firma koja bi recimo bila u većinskom vlasništvu radnika, tako velika firma koja zahtjeva velika financijske resurse, može pozitivno poslovati. U principu je ideja u redu, ali smatramo da je teško primjenjiva", kaže Jelinić Starčević.
"Gasi požar, pa što bude"
Ima li Uljanik dovoljno snage, pita se i ekonomski analitičar Guste Santini koji je ostaje čvrst u stavu kako Uljanik u budućnosti mora ostati okosnica brodogradnje u Hrvatskoj.
"Nisam siguran da je opseg, snaga i financijski potencijal Uljanika nešto što bi bilo podobno za radničko dioničarsko. Ideju da Uljanik treba ujediniti Lenac i 3. Maj i smatram odličnom. Ono što je jedino moje pitanje je zašto to već nije napravljeno. Bojim se da to nije ono gasi vatru, gasi požar pa što bude", istaknuo je Santini koji sumnja i u ozbiljnost institucionalnih investitora koji su tu kako bi, kaže, zadovoljili formu i uvjete koje pred Hrvatsku stavlja Europska unija.
Potrebno je 100 milijuna eura svježeg kapitala
"Ono što smo potpisali moramo ispoštovati", smatra bivši ministar gospodarstva, HDZ-ov Đuro Popijač. Nakon što su odbili ponudu Danka Končara Vladi je ovo bio posljednji pokušaj da spasi brodogradilište, i veliki test hoće li Uljanik biti u stanju ispuniti preuzete obveze koje smo ispregovarali s Unijom.
"To znači da će novi vlasnik morati unijeti preko 100 milijuna eura svježeg kapitala. Hoće li Uljanik to biti u stanju s obzirom da je smo i Uljanik izvlačili iz kategorije društva s poteškoćama. Nadam se da hoće", rekao je Popijač.
Odluka Vlade neće puno promijeniti, smatraju pak radnici, koji poručuju: treba nam posla.
"Bitno je da radimo brodove. Kad radimo brodove, onda su svi kapaciteti zaposleni", ističu između ostalog radnici.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati