HŽ-ov vlak smrti dan prije nesreće bio u kvaru
Tekst: I.Ka.
Foto: Arhiva (Cropix)
NEKOLIKO puta tijekom kobne vožnje vlakom javila se poruka o smetnji upravljanja elektronike, a problem je riješen resetiranjem tipke na upravljačkom stolu. Dan uoči stravične željezničke nesreće u Rudinama 24. srpnja kada je iz tračnica iskliznuo nagibni vlak DMV 7123 pri čemu je šestero putnika poginulo, a 55 ozlijeđeno, strojovođa koji je u njemu krenuo iz Splita nakon dolaska u Zagreb prijavio je kako je vlak tijekom putovanja imao problema s nagibnim mehanizmom.
Poruka o smetnji upravljanja elektronike, naveo je strojovođa, javila se nekoliko puta tijekom vožnje, a problem je riješen resetiranjem tipkom na upravljačkom stolu. Ovaj podatak koji je dosada bio napoznat naveden je u dokumentu s datumom 3. kolovoza koji sadrži izvješće o provedenom postupku rješavanja kvara nagibne tehnike DMV-a 7123 HŽ-ove tvrtke Održavanje vučnih vozila, zadužene za servisiranje vlakova.
Dokument o ranijim kvarovima nije uključen u istragu
Dokumenta s opisom problema koje je vlak imao dan prije, kad mu se blokirao nagibni sustav, uopće nije bio, doznali smo od osoba uključenih u istragu ove nesreće. Nije bio poznat ni tijekom policijske i državnoodvjetničke istrage. Postoji sumnja u ispravnost vlaka iako to ne mijenja činjenicu da je pruga tretirana neprikladnim sredstvom zbog kojega vlak nije mogao kočiti. Tako da stoji otvoreno pitanje je li retardant jedini krivac za isklizavanje vlaka.
Pogrešno naginjanje sanduka, piše u novootkrivenom dokumentu, problem je koji se i prije javljao pri laganoj vožnji te nailasku vlaka na skretnice ili lošije dijelove pruge, pri čemu se nije uključivala nagibna tehnika, koja inače vlak osigurava od iskliznuća iz tračnica te uvelike utječe na sposobnost i sigurnost vožnje u trenutku kada prekorači dopuštenu brzinu.
Nagibni je mehanizam vlaka istog dana, dakle 23. srpnja, resetiran te se poruke o smetnjama nisu javljale nakon testa funkcionalnosti. Vlak je nakon testiranja poslan u Bjelovar pod brojem 771, iako inače na toj ruti ne vozi nagibni vlak, a u Zagreb se vratio kao prazna kompozicija te je ujutro otpremljen za Split kao kobni vlak 521.
Rezultati istrage HŽ-ovog povjerenstva tajna i za policiju
Postoje nejasnoće oko isklizavanja vlaka iz tračnica jer se ne zna je li za nesreću kriv pijesak koji treba smanjiti trenje i na taj način spriječiti moguće proklizavanje, a nepozanto je i je li prisilno bila uključena magnetska kočnica. Nakon nesreće nisu izmjereni profili kotača, a nije napravljen ni pregled njihovih kotrljajućih površina. Paradoks je i što još nije pregledano glavno računalo u vlaku iz kojega je moguće izvući podatke o svemu što se s vlakom zadnjih dana događalo, piše Večernji list.
Policija, Državno odvjetništvo, ali ni splitski sud dosad nisu dobili rezultate istrage o nesreći koju provodi HŽ-ovo povjerenstvo. Neki članovi povjerenstva navode da nisu imali nikakve uvjete za normalan rad na mjestu nesreće te da su ondje uzalud potrošili vrijeme jer nisu obavili osnovni zadatak, a to je cjelokupni pregled vlaka neposredno nakon iskliznuća. Tvrde da čak i rutinsko očitavanje brzinomjerne trake nije bilo moguće obaviti iz nepoznatih razloga ni mjesec dana nakon nesreće, a da je zapis koji im je na kraju predočen nemoguće kvalitetno analizirati. Povjerenstvo za istragu nesreće u Rudinama do danas nije pregledalo vlak te prema tome nije utvrđeno je li on u trenutku nesreće bio tehnički ispravan.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati