107.22.118.242 US

Institut Pasteur riješio zagonetku "imunih na AIDS"

petak, 28.11.2003. 15:07

OVIH su dana znanstvenici s Pasteurova instituta u Parizu riješili tajnu "imunih na AIDS", osoba koje su seronegativne unatoč čestom dodiru s virusom, dokazavši ulogu nekih stanica obrambenog sustava, takozvanih ubojitih stanica (natural killers, NK).

Prema francuskim i vijetnamskim istraživačima koji su sudjelovali u istraživanju - objavljenom u broju časopisa Journal of Immunology za prosinac - ovo je prvi put da su te stanice dovedene u vezu s tom pojavom.

Od pet do petnaest posto osoba iz takozvanih rizičnih skupina - redoviti partneri seropozitivnih osoba, prostitutke i intravenozni narkomani - ne pokazuju nikakve simptome zaraze virusom AIDS-a i to unatoč višegodišnjem izlaganju.

Ta je dobra anomalija prvi put primijećena prije gotovo dvadeset godina među prostitutkama u Nairobiju (Kenija) koje su, unatoč desecima seksualnih odnosa bez zaštite na dan, bile seronegativne.

Znanstvenici su za potrebe istraživanja odabrali u Vijetnamu 37 "izloženih a nezaraženih" narkomana koji su više od deset godina imali visokorizično ponašanje. U toj su skupini otkrili pojačanu aktivnost ubojitih stanica (NK).

Po mišljenju znanstvenika, te bi stanice mogle izlučivati molekule koje onemogućuju prenošenje virusa i mogu uništiti već zaražene stanice. "Stanice NK stoje na prvoj crti obrane od mikroba: urođeni imunitet, za razliku od stečenog, postiže najveću djelotvornost tek nekoliko dana nakon izlaganja patogenom agensu", tumače istraživači.

"Otkrivanje molekula koje izravno sudjeluju u prirođenoj zaštiti od virusa AIDS-a može na koncu dovesti do novih i neočekivanih mogućnosti liječenja i do mogućeg pronalaska cjepiva", ističu znanstvenici s Pasteura.