Legalna pljačka: Državi ide 60 posto cijene benzina, a marža trgovaca je samo 76 lipa

Legalna pljačka: Državi ide 60 posto cijene benzina, a marža trgovaca je samo 76 lipa

Foto: Hina

AGENCIJA za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je u siječnju 2015. pokrenula je istraživanje tržišta naftnih derivata koje je pokazalo da se marže trgovaca nisu povećale nakon liberalizacije tržišta te onde čine samo pet do 10 posto cijene goriva.

"Analiza strukture maloprodajne cijene motornih goriva pokazala je kako se ona sastoji od nabavne cijene, premije energetskog subjekta (marže), trošarine (s uključenim naknadama za HAC, HC i HŽ) i poreza na dodanu vrijednost (PDV).

Posebni porez i PDV čine 60 posto cijene goriva

Najznačajnije stavke u strukturi maloprodajne cijene goriva čine nabavna cijena i posebni porezi (trošarine). Nabavna cijena ima udjel od 30 - 35 posto, posebni porez oko 40 posto dok PDV u strukturi cijene goriva ima udjel od dodatnih 20 posto. Važno je naglasiti kako PDV i posebni porezi u cijelosti, a u bitnome i nabavna cijena goriva, predstavljaju elemente cijene na koju sami trgovci ne mogu utjecati.

Jedini element cijene koji određuju sami trgovci i koji nije predmet definiranih ulaznih varijabli predstavlja marža. Ona u cijeni litre goriva sudjeluje s najmanjim udjelom, svega pet do 10 posto", navode iz AZTN-a.

AZTN je kroz istraživanje želio utvrditi relevantne činjenice o načinu i mehanizmima određivanja maloprodajnih cijena goriva u razdoblju od godine dana nakon liberalizacije tržišta (veljača 2014. - veljača 2015.).

Naime, propisana formula za izračun najviše cijene naftnih derivata ukinuta je 20. veljače 2014.

Time su stvoreni uvjeti za slobodno određivanje cijena na svakoj benzinskoj postaji i češće promjene cijena naftnih derivata. Iako zakonski postoji mogućnost dnevne promjene cijena, prema saznanjima kojima je AZTN raspolagao tijekom provedbe ovog istraživanja, korekcija cijena naftnih derivata i dalje u pravilu slijedi u određenim vremenskim intervalima (najčešće jedanput tjedno i to utorkom). Uz to, prestala je obveza trgovaca na malo naftnim derivatima da na svojim mrežnim stranicama javno objavljuju cijene derivata, odnosno motornih goriva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za potrebe istraživanja AZTN je proveo anketu putem anketnog upitnika kojim je, među ostalim, bilo obuhvaćeno pet poduzetnika koji na hrvatsko tržište stavljaju više od 90 posto svih goriva – INA, Petrol, Lukoil Croatia, Tifon i Crodux Derivati Dva.

Marža trgovaca od 60 do 76 lipa u cijeni litre Eurosupera

AZTN je u istraživanju proveo detaljnu usporednu analizu marži koje su poduzetnici zaračunavali u cijenama naftnih derivata u razdoblju godinu dana nakon liberalizacije, s visinom marže koja je bila propisana u razdoblju prije liberalizacije.

Naime, premija energetskog subjekta (marža) je bila propisana do 20. veljače 2014. Za ilustraciju, na primjeru Eurosupera 95 i Eurodiesela, marža se po litri naftnog derivata prije liberalizacije kretala u iznosima od 60 lipa do 76 lipa, da bi neposredno prije ukidanja propisanog iznosa marže iznosila 66 lipa.

Rezultati AZTN-ova istraživanja pokazuju kako su se iznosi marže koje su poduzetnici zaračunavali po litri goriva u razdoblju od godine dana nakon liberalizacije tržišta (veljača 2014. - veljača 2015.) kretali u granicama vrijednosti koje su bile administrativno propisane prije liberalizacije.

U promatranom jednogodišnjem razdoblju zabilježen je pad maloprodajnih cijena i to za relativno značajan iznos (za otprilike 0,80 kuna do 1 kune po litri). No riječ je primarno o utjecaju kretanja inputa: nabavne cijene goriva i promjene tečaja američkog dolara.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara