Mira Šuvar: Zafranović je iznio hrpu neistina, bez pristanka koristi moje intervjue s uglednim osobama

Mira Šuvar: Zafranović je iznio hrpu neistina, bez pristanka koristi moje intervjue s uglednim osobama

Ilustracija: Index

MIRA ŠUVAR je danas odgovorila redatelju Lordanu Zafranoviću, opet upozoravajući da redatelj krši njezina autorska prava, "kao i moralna prava svjedoka i analitičara koje je intervjuirala za TV seriju o Titu (a koji su njoj prepustili autorizaciju).

Mira Šuvar ponovno je ustvrdila kako su u seriju uključeni dijelovi njenih intervjua sa svjedocima i analitičarima čije je korištenje izrijekom zabranila prije godinu dana zbog nepoštivanja i zloupotrebe autorskih prava. Šuvar tvrdi i kako postoji niz indicija da je izvedeno više radnji koja upućuju na počinjenje kaznenih djela.

Priložila je popis svjedoka i analitičara na koje se odnosi zabrana te izjavu jednog od svjedoka Janeza Stanovnika kojom zabranjuje upotrebu njegovoga intervjua "od strane bilo koga za bilo kakve druge namjere" osim onih koje mu je Mira Šuvar objasnila prilikom snimanja.

Njezin odgovor na sinoćnje medijsko priopćenje Lordana Zafranovića prenosimo u cijelosti:

Ni jedan sudski spor (a kamoli "svi") nije završio "za sada pozitivnim ishodom". Još nije donesena ni jedna pravomoćna odluka suda. Svjedoci i nasljednici, koji su pred godinu dana uputili HRT-u izjave o zabrani Zafranoviću da koristi njihove intervjue (jer je izmijenio koncepciju i onemogućio autorizaciju koju su meni prepustili), nisu promijenili odluke. Niti jedan. A HRT već godinu dana raspolaže i mojom zabranom korištenja 65 intervjua (s imenima na koje se ona odnosi) zbog nepoštivanja i zloupotrebe autorskih prava. Tako, eto, za Hrvatsku radioteleviziju, Hrvatsku autorsku agenciju i Lordana Zafranovića izgledaju "riješena" autorska prava! 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tako izgleda i "pravovaljanost" dokumenata koje su u tajnosti potpisivali. Prema aktima firme, koje je i sam potpisao, ni jedna se relevantna odluka ne može donijeti bez suglasnosti oba člana uprave – direktora, na svakoj moraju stajati oba potpisa. TV serija o Titu nije Zafranovićev "vlastiti projekt". U svim dokumentima piše da sam i ja autor projekta. Zafranović nije scenarist serije. Scenarij, koji je prihvatio HRT, napisala sam ja. U njemu nema ni jedne njegove rečenice.

Nije meni Zafranović poklonio "polovinu vrijednosti firme", već je na prijevaru bio osnovao "Kino dokument" d.o.o. na  svoje ime (kao jedini vlasnik i direktor), a na adresi mog stana! Saznala sam to godinu dana kasnije. Ipak sam, na žalost, pristala na preregistraciju firme (a njezino je jedino tadašnje bogatstvo bilo - više od 50 sati mojih intervjua). Redatelj je bio suglasan s koncepcijom serije dok sam za nju (tu koncepciju) pridobivala ugledne ličnosti Titove epohe, dok sam intervjuirala Hertu Haas, Zdenku Kidrič, Olgu Humo, Franju Broza, Mišu Broza, Zlaticu Broz, Anicu Živković, Jožu Horvata, Mladena Čaldarovića, Janeza Stanovnika, Lazu Latinovića, Blažu Mandića, Jaru Ribnikar, Slavka Komara, Maru Nacevu, Raifa Dizdarevića, Idu Szabo, Antona Vratušu, Oskara Danona, Miru Sanjinu, Mirka Tepavca, Antu Jelasku, fra Marka Oršolića, Latinku Perović, Peru Damjanovića, Lovru Reića, Ivana Dolničara, Svetozara Oru, Šimu Kronju, Dinu Rutić i druge izuzetne svjedoke, među kojima i neke disidente i stradalnike, na primjer Mihajla Mihajlova, Mirka Mirkovića, Alfreda Pala, Danijela Ivina…Koncepciju je izmijenio mnogo kasnije , kada me već bio isključio iz projekta. Tada je javno izjavljivao da radi seriju o Titu "bez ideologije", "intimističku priču" o njegovom privatnom životu. Više sam puta isticala da nemam ništa protiv toga da radi takvu seriju, ali sa "svojim" svjedocima.

Nije istina da moja moralna autorska prava (koja su neprenosiva) "u seriji ničim nisu ugrožena". I te kako su, i to višestruko, zloupotrebljena i ugrožena. Nije istinita ni brojka o visini mog honorara. Za sve poslove koje sam u tri godine i sedam mjeseci obavila za Kino dokument (prema ugovorima o autorskom djelu – napisala sam scenarij, bila glavni koordinator projekta i koproducent, ali i obavljala niz drugih poslova), dobila sam ukupno 438.200,00 kn. (što se lako može provjeriti u Knjigovodstvu firme). A zbog rada na seriji morala sam otkazati stalnu suradnju s beogradskim Blicom (čiji sam dopisnik iz Hrvatske bila 13 godina).

Uspjela sam osigurati 160 sati intervjua neprocjenjive vrijednosti (redatelj je 17 izvanredno značajnih i zanimljivih intervjua u cijelosti isključio iz "svoje" serije). Čak 30 svjedoka i analitičara koje sam intervjuirala Zafranović nije ni vidio, nije ni prisustvovao snimanju.
Zašto Zafranović ne kaže koliko su iznosili njegovi honorari u Kino dokumentu, a i u Hrvatskoj autorskoj agenciji u čije je ruke tajno, neovlašteno predao (prodao) Kino dokument? Našu zajedničku firmu "spašavao" je tako što je u seriju ugrađivao zabranjene intervjue (koje je čitavo vrijeme nastojao i nastoji beskrupulozno prisvojiti) i "proizvesti" seriju koju, u takvim okolnostima, ni jedna ozbiljna televizija ne bi smjela kupiti i emitirati.

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara