54.80.124.245 US
 

obrazovanje roma treba pratiti složen postupak njihove socijalizacije

Piše:
srijeda, 15.10.2003. 23:04
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

U čitavoj Hrvatskoj osnovne škole pohađa samo oko 1300 romske djece, a srednje oko 200 do 300, a masovnijem obrazovanju Roma mora prethoditi složen i dugotrajan postupak njihove društvene integracije, istaknuto je na večerašnjoj tribini udruge "Romane droma" (Romski putovi) posvećenoj obrazovanju Roma u Hrvatskoj. L

Zaključeno je da bi izrastanje kruga intelektualaca u krugu romske zajednice bitno pridonijelo njezinoj općoj emancipaciji.

U Hrvatskoj prema popisu stanovništva ima 9.463 Roma, što je 0,21 posto stanovništva u zemlji, no, kako je rečeno na tribini, procjenjuje se da ih stvarno ima oko 30 do 40 tisuća. S 10 do 15 milijuna pripadnika najveća su europska manjina.

Profesor Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Neven Hrvatić, smatra da Romi nedvojbeno jesu usmjereni prema obrazovanju, no da zbog specifična načina života i tajnog pisma ("patrin" - list drveta) koje su razvili da ih drugi ne razumiju, učenje kod njih može imati dimenziju gubljenja svoga identiteta.

Potpredsjednik Vlade Ante Simonić najavio je da bi Vlada na sutrašnjoj sjednici trebala prihvatiti ključni dokument za budućnost Roma - Nacionalni program za Rome.

Riječ je o zadaći koju će morati rješavati generacije, a ne jedan Vladin mandat, ali sredstva će odmah biti izdvojena i potrebno je osmisliti operativnu provedbu toga programa. U programu su određena statusna prava Roma, otklanjanje segregacije te način obrazovanja, zdravstvene zaštite i zapošljavanja Roma, kazao je potpredsjednik Vlade Simonić.

Savjetnica za manjine u Ministarstvu prosvjete i športa Jadranka Huljev napomenula je da vođe većine romskih udruga, koje su partneri Ministarstvu na tom poslu, imaju nisku obrazovnu razinu te da ni sami nisu uvjereni kako je obrazovanje važno.

Romska djeca u predškolskoj dobi uopće nisu obuhvaćena sustavom, a za manji broj djece provodi se jedan skraćeni oblik toga programa koji zovemo igraonica. Nakon 4. razreda osnovne škole broj romske djece u školi smanjuje se jer ih roditelji povlače iz škole da pomažu u obitelji. Pokretanje sudskih postupaka protiv roditelja koji ne daju djecu u školu nije dalo nikakve rezultate, naglasila je savjetnica Huljev.

Također je kazala da kod upisa romskih učenika i studenata postoji pozitivna diskriminacija.

Sudjelujući na tribini međimurski župan Branko Levačić rekao je da je u njegovoj županiji posljednje tri godina problem izbio svom silinom, ali je donio koristi "jer su se stvari počele rješavati".

U Međimurju živi trećina svih romskih školaraca u Hrvatskoj, a nastavu pohađaju u 14 obrazovnih ustanova.

Pitanje obrazovanja Roma morat će se rješavati sustavno i na dugi rok, a za to se moraju stvoriti materijalni i drugi uvjeri, kazao je međimurski župan. Naglasio je kako prosvjetni djelatnici ulažu ogromne napore, no nisu adekvatno plaćeni.

Izbor Vijeća nacionalnih manjina veliki je korak jer smo dobili partnera (za otklanjanje problema), umjesto brojnih romskih udruga koje su često u dogovorima bile nesložne, kazao je Levačić.

Ana Trstenjak iz udruge "Romane droma" (Romski putovi) predstavila je tu udrugu koja se bavi socijalizacijom Roma u moderno društvo, brisanjem predrasuda i negativnih stereotipa, te se zauzima za izravan rad u romskim naseljima.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije