23.20.7.34 US

Otkriven dio sakrivene svemirske mase

četvrtak, 3.2.2005. 16:19

Dio "sakrivene" svemirske mase koji je nedostajao i za koju astronomi misle da postoji otkrila je američkomeksička skupina znanstvenika zahvaljujući promatranju Xzraka koje odašilje kvazar (zvijezda iznimno jakog sjaja), piše časopis Nature od četvrtka.

Fabrizio Nicastro iz Smithsonian Center for Astrophysics u Cambridgeu (Massachusetts, SAD) i kolege promatrali su tu tvar u svemirskim maglicama koja, kako tvrde, odgovara masi koja nedostaje.

Astronomi su pomoću svemirskih teleskopa s X-zrakama "Chandra" i "XMM-Newton" zabilježili količinu X-zraka koju je odaslao kvazar Markarijan 421 i koje su stigle na Zemlju pošto su prošle kroz svemirske maglice.

Ionizirani atomi kisika i dušika u tim maglicama koji su obično nevidljivi upijaju X-zrake, dodaju autori napisa. Tako otkriveni atomi odgovaraju traženoj masi koja nedostaje.
TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Prema postojećim obrascima svemira, podsjećaju znanstvenici, potonji čini 95 posto skrivene tamne tvari koja se otkriva kroz poremećaje u kretanju galaktika i zvijezda i u širenju svemira. Čini ga i 5 posto "normalne" tvari (barionska tvar od koje su načinjeni planeti i zvijezde).

No polovicu te "normalne" tvari astronomi nisu nikada otkrili, premda ju predstavljaju kao obrazac "big banga". Upravo tu skrivenu tvar otkrila je ekipa Fabrizija Nicastra.

(Hina) xvrad ysd