54.145.69.236 US

Otkrivena ključna molekula za povezivanje neurona

četvrtak, 13.3.2003. 14:03

AMERIČKI su znanstvenici otkrili molekulu koja služi kao putokaz živčanim stanicama.

Molekula SYG-1 pokazuje neuronima u ranoj fazi razvoja kako će se međusobno vezati, objavljeno je u stručnom časopisu Cell.

Poznavanje takve molekule moglo bi pomoći u liječenju različitih bolesti kod kojih je došlo do poremećaja u stvaranju sinapsi, odnosno veza između dviju živčanih stanica. Među tim su bolestima neki oblici epilepsije ili kronični bolovi. Osim toga, uz pomoć tih proteina mogla bi se izliječiti i neka živčana oštećenja. Pri tome se stanice moraju ponovno povezati s točno određenim parom.

Kako bi proučili nastanak sinapsi u živom organizmu, znanstvenici sa sveučilišta California u San Franciscu usredotočili su se na mehanizme leženja jaja kod C. elegans. Taj proces usmjerava samo dva tipa neurona povezanih preko sinapsi. Uz pomoć suvremene tehnologije fluorescencije biolozi su mogli gledati običnu živu glistu i promatrati nastanak sinapsi. Kod glista kojima je zbog mutacije nedostajala SYG-1, više nisu bili mogući pravilni stanični kontakti, utvrdili su znanstvenici.

Molekula bi mogla biti jedan od malobrojnih ženidbenih posrednika, odnosno bjelančevina koje upućuju određeni oblik živčanih stanica da sinapsu tvore s drugim tipom živčanih stanica. Taj je mehanizam odlučujući tijekom embrionalnog razvoja.

Protein srodan SYG-1 znanstvenici su prepoznali i kod vinskih mušica, miševa i ljudi. Te se molekule uvijek susreću tamo gdje dvije različite vrste stanica ulaze u usku vezu.