54.158.188.59 US

Otkrivena tajna zemljinog magnetskog štita

četvrtak, 22.5.2003. 13:41

EUROPSKA i američka svemirska letjelica riješile su tajnu magnetosfere magnetskog štita koji Zemlju štiti od štetnih čestica koje zrači Sunce pa znanstvenici vjeruju kako sada mogu objasniti tajanstvenu pojavu sjajnih ultraljubičastih pjega u atmosferi, objavila je Europska svemirska agencija (ESA).

Podaci koje su prikupile NASA-ina letjelica Image i ESA-ina letjelica Cluster prvi puta potvrđuju da se ta pojava javlja zahvaljujući pukotinama koje se nakratko otvaraju u Zemljinom magnetskom štitu, stoji u ESA-inom priopćenju za javnost.

Magnetosfera nas štiti od tzv. solarnog vjetra, koji se sastoji od neprestanog bombardiranja atomima vodika, čiji su sastavni dijelovi protoni i elektroni. Vodikovi elektroni koji uđu u našu atmosferu sudaraju se s atomima u zraku, a energija stvorena tim sudarima pretvara se u svjetlost, stvarajući polarno svjetlo, vidljivo na ekstremnim zemljopisnim širinama.

Auroralne pjege su, međutim, nešto posve drugo. One nastaju kad protoni "ukradu" elektrone iz atmosferskih molekula, pri čemu se ispušta energija u kratkim i jakim bljeskovima.

Senzori letjelice Image otkrili su 18. ožujka prošle godine "pjegu" koja je nastala kad su solarni protoni udarili u atmosferu. U istom je trenutku iznad Imagea prolijetala i letjelica Cluster, koja je rutinski snimala Zemljino magnetsko polje.

"Detaljna analiza podataka s Clustera pokazala je da se u tom području događa turbulentni fenomen poznat pod imenom magnetsko prespajanje," objavila je ESA. "To se događa kad Zemljino, inače neprobojno magnetsko polje, napukne i mora pronaći novu stabilnu konfiguraciju. Dok se polje ne popravi, solarni protoni cure kroz napukline i ulaze u Zemljinu atmosferu, stvarajući dnevnu protonsku auroru."

Podaci o ovom otkriću bit će objavljeni u ovotjednom izdanju stručnog časopisa "Geophysical Research Letters", najavila je ESA.