Pilot Hrženjak: Zrakoplov je bio potpuno neupravljiv, samo sam gledao da izbjegnem kuće!
Foto:FAH
"OTKAZAO je hidraulični sistem, a zatim se zapalio i motor. U kabini je nastao dim. Sve što sam mogao je da se katapultiram", rekao je danas pilot Stanko Hrženjak na izvanrednoj konferenciji za novinare na Plesu. Riječ je o pilotu koji je upravljao MIG-om 21 koji se danas srušio u Donjoj Lomnici. Kako je naglasio zrakoplov je bio potpuno neupravljiv.
> Srušio se MIG kod Lomnice, pilot preživio!
> Ministar Kotromanović: Nemamo novac za nove vojne zrakoplove
"Na 500 metara visine imao sam brzinu od 400 kilometara i nedostajalo mi je 15 sekundi da sletim. U tom trenutku shvatio sam da je avion potpuno neupravljiv jedino na što sam gledao da izbjegnem kuće", naglasio je Hrženjak pojasnivši kako je to bio sasvim rutinski let iz Zagreba prema Zadru.
Krugovi zbog potrošnje goriva
Nakon što je zrakoplovu otkazao hidraulični sustav i zapalio motor te dim ispunio njegovu kabinu, napravio je, rekao je, nekoliko krugova iznad područja oko Velike Gorice kako bi potrošio što više goriva, kako bi šteta kod pada bila što manja. Pritom je tražio nenaseljeno područje gdje će usmjeriti zrakoplov.
Katapultirao se na dvjesto metara visine, a zrakoplov se srušio oko 300 metara od njega. "Svjesno sam preuzeo rizik letenja na tome avionu. Moj trening je ono što mi daje predispozicije", istaknuo je Hrženjak, pilot s 25 godina iskustva koji se iz nesreće izvukao potpuno neozlijeđen.
Avionu istekli vremenski resursi
Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva general-bojnik Dražen Šćuri potvrdio je kako je MiG-u istekao vremenski rok, a u uporabi je bio zbog kašnjenja borbenih zrakoplova koji su bili na remontu u Ukrajini.
"Riječ je o avionu kojemu su istekli vremenski resursi, odnosno traju do 15. kolovoza. To nije trebao biti njegov zadnji let, ali je činjenica da je ovaj avion bio u opticaju samo zato što su kasnili oni avioni koji su bili na remontu u Ukrajini. Inače ne bi bio", rekao je Šćuri.
Naglasio je kako istek vremenskog resursa ne znači da avion više ne može letjeti. "Naime, nije mu istekao radni resurs, koji je daleko bitniji od vremenskoga. Nitko tako vrijedne avione ne izvlači iz opticaja zato što im je istekao vremenski resurs, on se može produžiti", pojasnio je.
Formirana dva povjerenstva
U trenutku otkazivanja motora zrakoplov se nalazio na visini od 500 metara, vozio je brzinom od 400 kilometara na sat, a nedostajalo mu je 15 sekundi da sleti.
O nesreći je obaviješten ministar obrane Ante Kotromanović te su formirana dva povjerenstva koja će utvrditi razloge nesreće. Jedno će povjerenstvo nastojati utvrditi razloge zbog kojih je došlo do požara i otkazivanja hidrauličnog sustava, dok će se drugo baviti utvrđivanjem eventualnih pogrešaka u zapovjednome lancu.
Sjajna i profesionalna reakcija pilota
Umirovljeni general i bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Josip Štimac pohvalio je pilota Stanka Hrženjaka koji je popodne, kada mu se MiG-21 zapalio u letu, zrakoplov usmjerio prema najmanje naseljenom području i tako spriječio ugroze, ali i pozvao na stručnu odluku o tome kakvo borbeno zrakoplovstvo želimo u idućih 30, 40 godina."Drago mi je da je Stanko Hrženjak, kojega dobro poznam, odreagirao kao profesionalni pilot, da je usmjerio zrakoplov na najmanje naseljeno područje, tako da srećom nitko nije stradao, niti on nije stradao", izjavio je Štimac u HTV-ovoj emisiji "Hrvatska uživo". O profesionalnosti i prisebnosti pilota, naglasio je, svjedoči i to da je u gusto naseljenoj okolici Zagreba i u takvim okolnostima pronašao najmanje naseljeno mjesto (kod Donje Lomnice).
Zrakoplovu produžen vijek trajanja
Upitan zašto je uopće poletio zrakoplov koji na remontu nije bio 12 godina i vijek trajanja mu je produljen samo zato što se čekalo na povratak MiG-ova s remonta u Ukrajini, Štimac je rekao kako mu je teško komentirati nešto o čemu nema relevantne činjenice.
Odbacio je prozivke da je svojim upozorenjima, kojima je zajedno s Hrvatskim generalskim zborom izrazio nezadovoljstvo remontom u Ukrajini te uopće stanjem u HRZ-u, politički prozivao vlast. Istaknuo je kako je riječ o stručnom mišljenju kojim se htjelo upozoriti na stanje u HRZ-u, te savjetima "koje mi kao ipak stariji kolege s iskustvom možemo pružiti".
Kratkoročno rješenje
Naglasio je kako bi MORH i HRZ svakako trebali osigurati sve uvjete vojnim pilotima, kako Hrvatska ne bi izgubila sposobnost svog borbenog zrakoplovstva, kao što se dogodilo u Sloveniji te baltičkim zemljama. "Hrvatska svakako ne bi trebala izgubiti tu svoju sposobnost, a ja se nadam da će relevantni ljudi u našoj Vladi i Oružanim snagama i inače u Hrvatskoj shvatiti i ozbiljno prionuti tom problemu", poručio je.
Za remont MiG-ova u Ukrajini je rekao Štimac je rekao kako je to kratkoročno rješenje, a da je HRZ-u nužno potrebno dugoročno, odlučno rješenje o tome kakvo borbeno zrakoplovstvo Hrvatska želi u idućih 30, 40 ili 50 godina. "O tome treba provesti stručnu raspravu i ovo (pad MiG-a) je jedan događaj koji bi trebao probuditi Hrvatsku, ne mislim samo javnost, nego prije svega one ljude koji brinu o budućnosti Hrvatske, da vidimo što učiniti u idućih 30, 40 godina", zaključio je general Štimac.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati