Po ustavnoj praksi SOA nije imala zakonske ovlasti obavljati provjeru civilnih aktivista

Po ustavnoj praksi SOA nije imala zakonske ovlasti obavljati provjeru civilnih aktivista

Evo nam kategorije "Ispeci pa reci", koja baca potpuno drukčije svjetlo na ono "Pravna država mora proraditi", i "Institucije su bitne" i slične floskule. Nakon što je na površinu izbio slučaj Jadranke Cigelj, postavilo se sljedeće pitanje: je li ta provjera bila zakonita, budući da je vršena prema podzakonskom aktu koji nije naveden u novom Zakonu o sigurnosnim službama.

Temeljem Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 9.4. 2003., broj: U-II-2074/2001, objavljene u Narodnim novinama NN 67/03, te kasnije ispravke također iz Narodnih novina NN 98/03, zaključeno je sljedeće: Prestankom važenja nekog zakona na osnovu kojega je donesen neki podzakonski akt ukida se i sam taj akt, osim ako eksplicitno nije navedeno da je taj akt i dalje važeći.

Ovo znači da je Sigurnosno obavještajna agencija (SOA) od donošenja novog Zakona o sigurnosnim službama pa nadalje izvršila sigurnosne provjere nad oko 2000 ljudi bez zakonske osnove, a i da je sporna sigurnosna provjera zbog koje je smijenjena Cigelj izvršena protuzakonito. Dakle, izjavama da su provjere članova civilnih udruga izvršene zakonito su se i predsjednik Mesić i Jadranka Kosor poprilično "zakopali".

"I ne samo to, nego ovo znači i da su svi ti ljudi koji su zaposleni otkad je stari Zakon prestao važiti, zaposleni bez sigurnosne provjere, jer ako je provjera izvršena bez zakonske osnove, onda je ona nevažeća", kaže nam u telefonskom razgovoru predsjednik Hrvatskog helsinškog odbora Žarko Puhovski.

"Razgovarao sam s ljudima sa suda, koji su mi potvrdili da odluka navodi upravo ovo o prestanku važenja podzakonskog akta, a ta je odluka dostavljena svim relevantnim tijelima. Ne vjerujem da se radi o nekoj zavjeri, više o nespretnosti, ali o nespretnosti koja već izrazito dugo prolazi u državnim institucijama. Sad je Vlada još i ukinula podzakonski akt koji je prestao vrijediti samim donošenjem novog Zakona, što je pomalo i apsurdno. Posebno zato što je Vlada na prijedlog nekog ministarstva u roku od 24 sata mogla donijeti podzakonski akt koji bi dopustio SOA-i da vrši sigurnosne provjere.", dodaje Puhovski.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sad priča s Jadrankom Cigelj postaje još zanimljivija, jer prestaje biti važno je li ona imala ovlasti narediti sigurnosnu provjeru, i je li za to dobila nalog od Jadranke Kosor. SOA po zakonu tu provjeru nije smjela obavljati, a to, čini se, nitko nije primijetio.

Dakle, kompletna hrvatska administracija, na čelu sa samim predsjednikom, još si je jednom dopustila nemar, time što se nije konzultirala s pravnim stručnjacima, koji su im lako mogli objasniti o čemu se radi. Pri tome je zabrljala jedan izrazito bitan aspekt državnog funkcioniranja, onaj o radu tajnih službi.

Bit će zanimljivo kako će se priča nadalje razvijati, ako dobije sudski epilog. 

J.D.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara