54.92.197.82 US
 

Porazni rezultati provjere HAK-a: Gotovo 70 posto roditelja ne prevoze djecu do vrtića vezanu u autosjedalicama

KLJUČNI PODACI
  • Provjera je provedena tijekom siječnja u pet vrtića u Zagrebu, Osijeku i Rijeci
  • "Iako nam se opće stanje sigurnosti već četiri godine zaredom poboljšava, zabrinjavajuće je što nam djeca i dalje stradavaju kao putnici u vozilima"
Piše: I.M.
četvrtak, 21.2.2013. 20:52
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Foto: HAK

HRVATSKI AUTOKLUB (HAK) objavio je danas zabrinjavajuće rezultate provjere prijevoza djece automobilima u vrtić, provedenog tijekom siječnja u pet vrtića u Zagrebu, Osijeku i Rijeci. Rezultati provjere su porazni - roditelji u gotovo 70 posto slučajeva ne prevoze djecu ispravno. Na predstavljanju rezultata provjere bila je nazočna i pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić, predstavnik Ravnateljstva policije Josip Mataija te Dijana Uljarević iz udruge RODA.

"HAK je proveo terensku provjeru načina prijevoza djece, neposrednim vizualnim uvidom na prilazima vrtićima od 7 do 8.30 sati ujutro. Evidentirali smo ukupno 105 automobila, i to samo one slučajeve u kojima smo bili potpuno sigurni kakav je prijevoz djece", kazao je Damir Novak iz HAK-a, dodavši kako su vremenski uvjeti tijekom provjere bili su zimski - magla, sumrak i poledica, što povećava rizike u vožnji.

"Pokazalo se kako je u 67 posto slučajeva prijevoz djece bio nepropisan i opasan način jer su djeca bila u autosjedalicama, ali nisu bila vezana, jer su bila prevožena na prednjim sjedalima, jer su bila vezana samo sigurnosnim pojasom koji im prolazi uz vrat, jer su stajala između dva prednja sjedala ili se nalazila nevezana pokraj prazne dječje autosjedalice", rekao je Novak. Samo 35 djece bilo je ispravno vezano, a čak 71 dijete neispravno.

"Uobičajena roditeljska objašnjenja za ove postupke su kako je vrtić blizu kuće te je vožnja kratka i spora pa je korištenje autosjedalice nepotrebno, ili roditelji procjenjuju kako je dijete najsigurnije u roditeljskom naručju ili mu je neudobno u autosjedalici. Nažalost, roditelji nisu svjesni kako se u slučaju sudara dijete teško deset kilograma, pri brzini kretanja automobila od 50 kilometara na sat, kreće težinom čak 40 puta većom te ga je nemoguće zaštititi - osim autosjedalicom", istaknuo je Novak.

"Iako nam se opće stanje sigurnosti već četiri godine zaredom poboljšava, zabrinjavajuće je što nam djeca i dalje stradavaju kao putnici u vozilima"

Većina djece u cestovnom prometu u Hrvatskoj danas stradava u automobilima, kao putnici i u punoj kontroli svojih roditelja, a ne kao pješaci ili biciklisti, što potvrđuje i ova HAK-ova provjera, rekao je Josip Mataija iz Ravnateljstva policije.

"Iako nam se opće stanje sigurnosti već četiri godine zaredom poboljšava, zabrinjavajuće je što nam djeca i dalje stradavaju kao putnici u vozilima. To je neprihvatljivo jer bi tada djeca trebala biti najsigurnija", kazao je Mataija, zaključivši kako je loše ukoliko tek policija represivnim djelovanjem navede roditelje na brigu o svojoj djeci u prometu.

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
Dijana Uljarević  iz udruge RODA predstavila je aktivnosti udruge kazavši kako od 2004. udruga educira roditelje o pravilnom korištenju autosjedalica, u posljednje vrijeme i u suradnji s MUP-om, te ove godine planira proširiti suradnju i na medicinsko osoblje. "Roditelji su najzaslužniji za sigurnost svoje djece", zaključila je Uljarević.

Pravobraniteljica za djecu: Pozivam MUP da, uz prekršajne kazne roditeljima, iste prijave i Centru za socijalnu skrb!

Pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić istaknula je kako, nažalost, roditelji često nisu svjesni da se skrb o djetetu odnosi i na pravilan način prijevoza djece u vozilu, što je i zakonska obveza. "Pozivam MUP da, uz prekršajne kazne roditeljima koji nepravilno prevoze djecu temeljem Zakona o sigurnosti cestovnog prometa postupaju i temeljem Obiteljskog zakona. Prijava Centru za socijalnu skrb može se uputiti i za prekršaje koji mogu imati lakše posljedice, pa bi neodgovorni roditelji mogli dobiti i opomenu za nevezivanje djece ili nepravilno prevoženje jer je to neodgovorno ponašanje i svjesno ugrožavanje sigurnosti djeteta", kazala je Jelavić.

Pravobraniteljica za djecu istaknula je i problem pušenja u vozilu u kojem se prevozi dijete jer se s takvim ponašanjem zdravstveno šteti djeci ali je i smanjena koncentracija vozača na promet te sigurnost djece postaje upitna, slično kao kada se koriste mobiteli tijekom vožnje. "Pozivam roditelje da vode računa kako se ponašaju u prometu jer predstavljaju model ponašanja za vlastitu djecu koja ih kopiraju. Roditelji koji se osobno pravilno ponašaju u prometu i koji su upoznali djecu s osnovnim pravilima ponašanja u prometu imaju velike šanse da će i njihova djeca tako postupati", zaključila je Jelavić.

Pravilno korištenje autosjedalice smanjuje rizike smrtnog stradavanja dojenčadi za 71 posto, a male djece za 54 posto

Tijekom predstavljanja rezultata demonstriran je i novi preventivno-edukativni program HAK-a "Vidi i klikni", uz sudjelovanje djece iz Dječjeg vrtića Utrina. Program je usmjeren na usvajanje praktičnih informacija, spoznaja i znanja o sigurnom načinu ponašanja u prometu, prepoznavanju karakterističnih opasnosti kojima su djeca izložena, korištenju nogostupa, sigurnom prelasku ceste, prepoznavanju znakova koje u prometu daju vozači te propisnom i sigurnom sjedenju u vozilu i korištenju sigurnosnih pojasa. Program uključuje i roditelje te je prepoznat kao obiteljska edukacija. Pravilno korištenje autosjedalice, istaknuto je tijekom provjere, smanjuje rizike smrtnog stradavanja dojenčadi za 71 posto, a male djece za 54 posto.

Zakon o sigurnosti prometa na cestama obvezuje vozače na korištenje autosjedalica jer propisuje da vozač motornog vozila može prevoziti dijete mlađe od pet godina samo na stražnjim sjedalima i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici, koja je za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu. Također Zakon utvrđuje i kako vozač motornog vozila može prevoziti dijete starije od pet godina, a mlađe od 12 godina samo na stražnjim sjedalima, a dijete mora sjediti na posebnom postolju prilagođenom njegovoj visini tako da se može vezati sigurnosnim pojasom na tri točke vezivanja. Ako se dijete veže sigurnosnim pojasom na dvije točke vezivanja nije potrebno koristiti posebno postolje za sjedenje. Predviđena kazna za nepoštivanje ovih odredbi je 500 kuna

Više informacija o rezultatima provjere dostupno je na web-stranicama HAK-a: www.hak.hr.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije