54.83.66.51 US
 

"Špekulacije oko sličnosti novog loga HZZO-a s logom britanske MHF su samo nečija subjektivna procjena"

KLJUČNI PODACI
  • Autori "originalnog" engleskog vizualnog identiteta navode kako su i ranije viđali "utjecaje" svog rada na druge, ali nikad toliki kao u slučaju novog vizualnog identiteta HZZO-a
  • Ipak, nikakvu službenu pritužbu HZZO-u ili Hamper studiju nisu uputili
Piše: I.M.
petak, 15.2.2013. 12:15
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Foto: HZZO, MHF, Hamper studio

KRAJEM prošle godine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) dobio je novi vizualni identitet. Na natječaju je pobijedio dizajnerski studio Hamper, čije se idejno rješenje sad našlo na udaru kritika zbog znatne sličnosti s vizualnim identitetom ustanove Mental Health Foundation iz Velike Britanije. Evo što o cijelom slučaju kažu HZZO, Hrvatsko dizajnersko društvo te autori oba vizualna identiteta!

Autori "originalnog" engleskog vizualnog identiteta navode kako su i ranije viđali "utjecaje" svog rada na druge, ali nikad toliki kao u slučaju novog vizualnog identiteta HZZO-a. Ipak, nikakvu službenu pritužbu HZZO-u ili Hamper studiju nisu uputili.

HZZO: Špekulacije oko sličnosti novog loga HZZO-a s logom Mental Health Foundation iz Velike Britanije smatramo samo nečijom subjektivnom procjenom

"Natječaj za izbor novog vizualnog dizajna Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) proveden je u suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom (HDD).

HZZO je za provedbu natječaja konzultirao HDD upravo zbog želje da struka bude ta koja će nadzirati provedbu natječaja, te jamčiti stručnost i transparentnost procesa izbora najboljeg rješenja. Iz tog su razloga HZZO i HDD sklopili ugovor o savjetodavnim uslugama u provedbi javnog natječaja za izradu novog vizualnog identiteta HZZO-a. Tim je ugovorom HDD preuzeo i obveze među kojim je i savjetovanje pri definiranju natječajne teme i karaktera projektnog zadatka. Stoga HZZO smatra da je HDD sklapanjem spomenutog ugovora preuzeo etičku i pravnu odgovornost za izbor pobjedničkog rješenja u njegovoj stručnosti i vjerodostojnosti.

S obzirom da nismo dobili nikakav službeni prigovor niti od dizajnerskog tima koji je autor spomenutog loga niti od institucije za koju je logo izrađen, smatramo da je proizvoljno izvoditi zaključke o plagiranju jer optužbe za takvo što imaju i svoje pravne konzekvence.

Na naš natječaj javilo se 48 radova. Nakon završetka procesa izbora najboljeg postojao je rok žalbe te je bila organizirana izložba svih pristiglih radova u prostorijama HDD-a. Nikakvu službenu primjedbu niti žalbu oko izbora prvonagrađenog rada nismo zaprimili te ne vidimo ništa sporno u našem izboru, a špekulacije oko sličnosti novog loga HZZO-a s logom Mental Health Foundation iz Velike Britanije smatramo samo nečijom subjektivnom procjenom"
, stoji u očitovanju HZZO-a o ovom slučaju.

HDS: Smatramo da je preuranjeno i neprimjereno proglašavati nagrađen rad studija Hamper plagijatom

Na cijelu su se situaciju osvrnuli i predstavnici Hrvatskog dizajnerskog društva u Ocjenjivačkom sudu za izbor novog vizualnog identiteta HZZO-a, Ira Payer i Ivan Doroghy:

"Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje raspisao je dana 14. rujna 2012. godine javni anonimni natječaj za idejno rješenje novog vizualnog identiteta Zavoda. U radu Ocjenjivačkog suda sudjelovali smo kao predstavnici dizajnerske struke, sa zadatkom da od pristiglih idejnih rješenja zajedno s ostalim članovima Ocjenjivačkog suda, izaberemo najbolje rješenje.

Jednoglasno smo zaključili da od svih pristiglih natječajnih radova svojom kvalitetom odskače prijedlog dizajnerskog studija Hamper, te je tom rješenju dodijeljena prva nagrada.

O znatnim sličnostima s vizualnim identitetom ustanove Mental Health Foundation iz Velike Britanije, informirani smo prije nekoliko dana.

Smatramo da je preuranjeno i neprimjereno proglašavati nagrađen rad studija Hamper plagijatom, jer takva kvalifikacija podrazumijeva svjesnu namjeru autora da proizvede vrlo slično ili jednako autorsko djelo.

Utvrđivanje radi li se o intenciji ili koincidenciji (kakve u našoj struci jesu moguće) rezultat je jednog drugačijeg postupka procjene koji u ovom trenutku nije u našoj nadležnosti"
.

Hamper studio: U tehničkom smislu logotip MHF i logotip HZZO imaju neke dodirne točke jer se radi o institucijama djelatnosti na području ljudskog zdravlja, tako da je logičan sličan kreativni pristup projektnim zadacima

TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA

Dizajneri iz studija Hamper dali su detaljni osvrt na cijelu situaciju te obrazloženje nastanka svog vizualnog identiteta:

"Studio Hamper sudjelovao je u Javnom natječaju za vizualni identitet Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje kojeg je krajem prošle godine provelo Hrvatsko dizajnersko društvo. Ocjenjivački sud Natječaja izabrao je idejno rješenje Hamper studija kao pobjedničko, a naručitelj ga je odlučio i sprovesti naručivši od Hamper studija daljnju razradu čitavog komunikacijskog sustava i izradu Priručnika grafičkih standarda.

Ocjenjivački sud natječaja su sačinjavali: Ivan Doroghy, dizajner, profesor na Studiju dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Ira Payer, dizajnerica, prim. Siniša Varga, dr.med.dent., Nenad Korkut, dr.med.spec.ortoped, Sanja Milanović, dr.med.. Kvaliteta pobjedničkog rješenja i njegova autentičnost garantirana je odlukom stručnih članova Ocjenjivačkog suda. Zadatak Natječaja bio je izraditi logotip HZZO-a, a nakon Natječaja pristupiti razradi čitavog komunikacijskog sustava vizualnog identiteta (Priručnik grafičkih standarda), koji se upravo nalazi u procesu.

Prikaz koncepta idejnog rješenja logotipa HZZO-a - studio Hamper

Na natječaju za vizualni identitet HZZO-a smo sudjelovali s tri idejna rješenja koja su, u skladu s projektnim zadatkom, komunicirala identitet navedene institucije kroz tri potpuno različita komunikacijska sustava. Prvo rješenje se baziralo na humanosti, drugo na modularnosti, dok nam je trećim rješenjem bio cilj osuvremeniti i modernizirati postojeći vizualni identitet HZZO-a kroz njegov jednostavan redizajn, kako bi zadržao poveznicu s prepoznatljivošću starog identiteta.

Pri tome nam je glavna ideja bila vizualizirati koncept "ZDRAVLJE PO MJERI ČOVJEKA" iz kojega je proizašla jasna i čvrsta ideja na kojoj se bazira ovo rješenje.



Logotip je inspiriran Vitruvijevim čovjekom, poznatim DaVincijevim crtežom koji donosi "Zakon proporcija" i opisuje čovjeka kao ishodište svih prirodnih proporcija. DaVincijeva figura prikazuje mušku osobu u 2 pozicije koje se međusobno preklapaju, a oko njih je istovremeno opisana kružnica i kvadrat. Analogna konstrukcije znaka sastoji se od četiri slovna znaka čijim se međusobnim preklapanjem formiraju osnovni geometrijski oblici - kružnica i kvadrat, unutar kojih se inicijal "Z" preklapa u 2 pozicije (Zdravstveni/Zavod) čime se naglašava osnovni fokus institucije - ljudsko zdravlje. Stapanje umjetnosti i znanosti u Vitruvianskom čovjeku apostrofira u znaku HZZO-a analognu vezu između racionalnog i emocionalnog kao savršen spoj stručnosti i sistematičnosti Zavoda s jedne strane i humanog poziva i pristupa klijentima s druge strane kako je opisano u natječajnoj dokumentaciji.



Kao što je vidljivo iz ilustracije u prilogu, linearna Vitruvianska konstrukcija zamišljena je samo kao jedan od mogućih oblika pojavljivanja znaka (korporativno) - dok je za direktnu komunikaciju s korisnicima znak zamišljen u čitavom spektru boja pa i do opcije "nelinearnosti". Na taj se način znak pored monokromatske verzije, pojavljuje u bojama čime se stvara otvoreni i komunikativan pristup unutar zadanog vizualnog koda. Istovremeno, ispunjavanjem lineranih konstrukcija bojom, znak postaje objekt iz kojeg nastaje niz rastera i uzoraka koji beskrajno proširuju komunikaciju ovog sustava.

Znak/Tipografija


Logotip se sastoji od linearnog znaka kojeg čine inicijali institucije HZZO-a, budući je institucija poznata upravo po tim inicijalima, a s kojima smo nastojali zadržati jasnu vizualnu poveznicu sa starim logotipom. Korištena je zaobljena tipografija s namjerom da se HZZO vizualno komunicira na otvoreniji, emotivniji i humaniji način. Odabir ovakve tipografije bez oštrih i šiljatih slova u tom je smislu logičan odabir u korist Naručitelja. Između ostalog, korištenje zaobljene tipografije vrlo je uobičajeno u praksi.

Zaključak

Govoriti o plagijatu je neutemeljeno jer je ideja vizualnog identiteta kao i oblik logotipa HZZO-a nastala kao rezultat promišljenog kreativnog procesa, proizašao iz jasno definiranog i razrađenog koncepta čija je inspiracija posve drugačije prirode. Idejno se radi o potpuno različitim konceptima: dok HZZO logotip simbolizira "Zdravlje po mjeri čovjeka", Mental Health Foundation logotip svojom formom simbolizira "Narušeno mentalno zdravlje". U tehničkom smislu logotip MHF i logotip HZZO imaju neke dodirne točke jer se radi o institucijama djelatnosti na području ljudskog zdravlja, tako da je logičan sličan kreativni pristup projektnim zadacima. Sasvim je moguća činjenica da dva autora (ili autorska tima) na različitim krajevima svijeta dođu do zaključaka koji se u nekim točkama mogu podudarati, ali kao cjelina nisu jednaki.

Danas sve češće dolaze do izražaja primjeri koji samo pokazuju da je uvijek kroz povijest bilo situacija u kojima su različiti ljudi, bez međusobnog kontakta - došli do naoko sličnih dostignuća, izuma ili logotipova. Danas, u vrijeme interneta i globalizacije takve je primjere samo lakše uočiti.

Dizajneri Hamper studija (Ivana Vučić i Tomislav Jurica Kaćunić), profesionalni su dizajneri s preko 15 godina iskustva rada na području vizualnih komunikacija. Njihova je premisa autentičan i kvalitetan dizajn, što potvrđuje i dugačak niz nagrada na vrhunskim stručnim internacionalnim natječajima za dizajn"
, stoji u očitovanju Hamper studija.
 

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije