54.225.47.124 US

Talijanski znanstvenici otkrili gen za migrenu

srijeda, 22.1.2003. 15:33

DVOJICA talijanskih znanstvenika otkrila su gen povezan s teškom migrenom i tvrde da bi to otkriće moglo odvesti do lijeka i za migrenu i za obične svakodnevne glavobolje.

Genetičar Giorgio Casari i neurolog Roberto Marconi iz milanskoga instituta San Raffaele godinama su proučavali gene šest generacija jedne obitelji sklone migreni i otkrili da svi članovi obitelji dijele jedan gen.

´Otkrili smo novi gen povezan s migrenom što otvara put za novi terapeutski pristup´, rekao je Casari.

Istraživanje je objavio i časopis Nature Genetics.

Znanstvenici su na kromosomu 1, najbolje istraženom ljudskom kromosomu, pronašli gen ATP1A2 koji uzrokuje loš rad pumpe koja pomaže kolanju natrija i kalija kroz stanicu.

Za razliku od zdravih stanica u obliku višekutnika, mutirane su stanice zaobljene i natečene zbog čega se javljaju bol, bljeskanje ili trnci, problemi koji muče osobe koje imaju migrenu s tzv. ´aurom´.

´Taj je kromosom tako dobro ispitan da neće biti teško brzo otkriti i terapiju´, vjeruje Casari.

Sadašnje tablete za glavobolju ublažavaju bol, ali ne liječe uzrok, a ciljana terapija usmjerena na pokvarenu ´pumpu´ uništila bi izvor boli. To ne bi pomoglo samo osobama koje pate od migrene nego i onima s običnom glavoboljom, vjeruju talijanski istraživači.

Stotine su se dobrovoljaca javile za idući krug istraživanja kojim talijanski znanstvenici žele otkriti je li taj gen odgovoran i za blažu glavobolju.

´Možda je za blažu glavobolju odgovorna blaža mutacija´, misli Marconi.

Casari i Marconi spremni su na suradnju s proizvođačima lijekova, kako bi se pronašao način da se popravi rad ´pumpe´ koja je zatajila. Njih dvojica vjeruju da lijek možda već postoji, samo treba ispitati postojeće lijekove i provjeriti njihovu prikladnost.

Oni su najnoviji u nizu talijanskih znanstvenika koji su došli do velikih otkrića s minimalnim sredstvima uz stalnu borbu protiv birokracije. Zbog takva stanja u znanosti mnogi najbolji talijanski stručnjaci odlaze iz zemlje.

Prema Casarijevim riječima istraživanje je stajalo oko stotinu tisuća dolara, što je sitnica usporedbi sa sredstvima koja su na raspolaganju njihovim američkim i britanskim konkurentima.