54.204.106.194 US
 

Tko laže, Čačić ili Kalmeta?

Piše:
ponedjeljak, 19.7.2004. 16:30
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

IVICA RAČAN i Radimir Čačić skandaloznom su ocijenili Vladinu odluku da izgradnju dionice Dugopolj -Šestanovac bez javnog natječaja povjere američkoj tvrtki Bechtel. Ministar Božidar Kalmeta tvrdi da je dodjeljivanje poslova američkoj tvrtki omugućio Čačićev potpis.

Račan i Čačić su, na konferenciji za novinare u SDP-u, koju su održali kao bivši premijer i ministar javnih radova, opovrgnuli tvrdnju glasnogovornika Vlade Ratka Mačeka da ta Vladina odluka proistječe iz obveza koje je bivša (njihova) Vlada preuzela kroz dodatak sporazumu s Bechtelom (iz prosinca prošle godine).

"Maček bezobrazno i bezočno laže i prljavo podmeće", rekao je Čačić, poručujući premijeru Ivi Sanaderu da "ako želi potvrditi Mačekove riječi neka odmah podnese ostavku, jer će tekstom sporazuma dokazati da laže".

Čačič je rekao da je riječ o "pravno-čistom poslu koji je suštinski kriminal" i najavio osnivanje saborskog istražnog povjerenstva koje bi to ispitalo.

Račan je pak dodao da je "mnogima jasno o čemu se radi, a da je konkretan dokaz korupcije stvar nadležnih tijela".

Naglasili su da je bivša Vlada "teškom mukom uspjela iz ugovora koji je s Bechtelom kojeg je (1998.) zaključila bivša HDZ-ova Vlada, izbrisati obvezu da se toj tvrtki (mora) povjeri izgradnja autoceste Zagreb-Sisak.

"U sporazumu, koji je sklopila HDZ-ova Vlada, stajalo je da se taj posao mora povjeriti Bechetlu, a mi smo izmjenom sporazuma, riječ mora zamijenili riječju može", ustvrdio je Račan.

Kao argument za tu tvrdnju, novinarima je podijeljena kopija tih izmjena na hrvatskom jeziku, a u kojoj stoji da Vlada i Bechtel mogu dogovoriti zamjensku dionicu.

"Tu smo odredbu u ugovor stavili na inzistiranje Bechtela, ali smo tada naglasili da bilo koja buduća Vlada, ako će biti odgovorna, takvo što neće učiniti. Ako bi se to dogodilo, naglasili smo tada, bit će riječ o korupciji", rekao je Račan.

Ocijenio je kako su tumačenja da je riječ o korupciji opravdana. "Izbjegavanje javnog natječaja eldorado je i otvara prostor za korupciju, upozorio je Račan, koji od Vlade očekuje da poništi odluku.

U prosincu prošle godine Čačić je kao tadašnji ministar izvijestio javnost da Bechtel odustaje od prava na gradnju autoceste Zagreb-Sisak i od prava na ograničavanje izbora drugog izvođača nakon što je Vlada prihvatila izmjenu Okvirnog sporazuma o autocesti Bregana-Zagreb-Dubrovnik između Vlade i Bechtela. Još je rekao da je Bechtel za to odustajanje tražio da se Okvirnim sporazumom ostavi mogućnost da se umjesto dionice Zagreb-Sisak može ugovoriti građenje neke druge dionice, ako se Vlada i Bechtel o tome dogovore prije završetka autoceste do Svetog Roka. Ako se takav dogovor ne postigne nema posljedica za Hrvatsku, rekao je tada Čaćić.

Čačić je danas rekao da je Bechtelovo odustajanje od izgradnje autoceste Zagreb-Sisak bivša Vlada kompenzirala s 20 milijuna dolara isplaćenih Bechetlu kao "stimulaciju za ubrzanje radova".

Naveo je da za dvije trećine dionice Dugopolje-Šestanovac nije izrađen projekt, zbog čega je, kaže, nemoguće govoriti o tome koliko će čitava dionica koštati.

"Svaka odgovorna Vlada takav bi posao povjerila hrvatskim tvrtkama, a ne Bechtelu, koji je 15 do 45 posto skuplji i dokazano nesposoban realizirati projekt na vrijeme", smatra Čačić.

Na pitanje postoji li mogućnost da je odluku da posao dodijeli Bechtelu Vlada donijela pod pritiskom SAD-a, Račan je odgovorio kako je "pritisaka uvijek bilo, a da se uspješnost Vlade dokazuje kroz odoljevanje pritiscima.

Račan i Čačić povezali su ministra vanjskih poslova Miomira Žužula s dodjelom posla Bechtelu, ustvrdivši kako je lobistička tvrtka, u kojoj je Žužul radio, zagovarala Bechtel u vrijeme Račanove Vlade.

Kalmeta: Ugovor s Bechtelom bez javnog nadmetanja omogućava Čačićev potpis

Ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta danas je na konferenciji za novinare u Zadru rekao da ugovor s američkom tvrtkom Bechtel za izgradnju prve dionice autoceste od Splita do Dubrovnika bez javnog nadmetanja omogućava potpis bivšeg ministra Radimira Čačića.

"Ugovor s Bechtelom bez javnog natječaja za navedenu dionicu je zamjena za dionicu autoceste od Zagreba do Siska. Ta zamjena dionica autoceste Bechtelu je omogućena izmjenom ugovora broj 2 koji je 19. prosinca 2003. potpisao upravo bivši ministar Čačić", rekao je ministar Kalmeta.

Kalmeta je zatim citirao odredbu ugovora kojeg je potpisao bivši ministar Čačić, a u kojoj stoji da se dionica autoceste Zagreb - Sisak može zamijeniti nekom drugom.

U nastavku je ministar Kalmeta podsjetio da je bivša koalicijska vlast nakon što je 2000. preuzela vlast pokušala osporiti ugovor između hrvatske Vlade i američke tvrtke Bechtel. "Koalicija je željela pokazati da je taj ugovor štetan i tako su izgubili dvije godine vremena, nakon čega su nastavili su Bechtelom", rekao je Kalmeta upitavši "zašto odmah nisu nastavili s Bechtelom".

Ministar Božidar Kalmeta je zatim rekao da je ugovor koji Vlada namjerava potpisati s Bechtelom za izgradnju dionica autoceste od Dugopolja do Šestanovca profesionalan i ne dopušta nikakve manipulacije. Notorne su gluposti, izjavio je Kalmeta, priče o nekakvim mutnim radnjama. Ustvrdio je da su se upravo u prošle četiri godine događale mutne radnje jer su, kako je rekao, neki ministri, uključujući i Čačića, radili sa svojim tvrtkama u izgradnji autocesta.

"Bivši premijer Račan je sve to pokrivao i štitio. Oni su ti koji imaju najmanje pravo govoriti o ugovoru s Bechtelom", rekao je Kalmeta.

Ministar je najavio da će se sastati s predstavnicima hrvatskih građevinara i odbacio teze po kojima domaći građevinari neće imati posla.

Ovoga trenutka izvodi se radovi na dionici Rijeka - Rupe, počinje izgradnja još nekih dionica, nastavljamo s dionicom Zagreb - Macelj i svugdje grade hrvatski građevinari. S obzirom na planiranu količinu radova u iduće četiri godine, hrvatski građevinari će imati punu zaposlenost, rekao je Kalmeta. I na ovoj dionici od Dugopolja do Šestanovca 60 posto će graditi hrvatski građevinari, odnosno to će biti uvjet u ugovoru s Bechtelom, najavio je Kalmeta.

Ponovio je da su cijene gradnja koje se postižu na javnim nadmetanjima gotovo jednake onima po kojima će Bechtel graditi.

Ministar je na kraju konferencije za novinare u zadarskoj Gradskoj vijećnici još jednom pitao zašto dužnosnici bivše vlasti, "najglasniji kritičari, nisu napisali drukčiji ugovor s Bechtelom".

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije