Vodeći Forbesov analitičar za Rusiju: Podravka uz bok Nestleu u proboju na rusko tržište
Foto: FAH
MARK ADOMANIS, glavni analitičar Forbesa za rusku ekonomiju, objavio je članak u kojemu se osvrće na nedavno najavljene planove Podravke da nastavi ulagati u širenje na ruskom tržištu.
Ukoliko se dovoljno dugo prati izvještavanje zapadnjačkih medija o Rusiji, velike razlike u mišljenjima između novinara, članova NVO-a, državnih dužnosnika i članova akademske zajednice s jedne strane te poduzetnika i poslovnih ljudi s druge strane, postaju evidentne, piše Adomanis
Ipak, ljudi koji se nalaze u poslovnom sektoru u pravilu su mnogo optimističniji spram situacije u Rusiji od ljudi koji su zaokupljeni prvenstveno javnim sektorom. Dok analitičari raznih think tankova spremno najavljuju skorašnju katastrofu, zapadnjačke firme uglavnom, kao što objašnjava predsjednik Uprave ruskog Nestlea Maurizio Parnello, "i dalje imaju povjerenja u dugoročne potencijale Rusije".
Uz Nestle, u tu skupinu spada i Podravka.
Podravka prisiljena širiti poslovanje na nova tržišta
Hrvatski prehrambeni div Podravka osobito je interesantan pojedinačan primjer ovog općeg trenda. Hrvatska je zarobljenica usporenog rasta, ističe Forbesov analitičar, i to još od pristupanja Europskoj uniji. Gledano u eurima, Hrvatski BDP 2014. godine manji je od onoga koji je zemlja bilježila 2007. godine.
Podravka se, kao i praktički sve hrvatske tvrtke, trenutačno nalazi u situaciji da je, ukoliko želi ostvariti bilo kakav značajan porast u prihodima, prisiljena širiti svoje poslovanje na nova tržišta.
Kao što je prošloga tjedna pisao i Bloomberg, predsjednik Uprave Podravke Zvonimir Mršić objavio je kako tvrtka trenutačno skuplja 71 milijun dolara novoga kapitala kako bi financirala agresivno proširenje u središnjoj i istočnoj Europi te, još bitnije, u Rusiji.
Podravkin fokus na Rusiju veoma značajan
Bloomberg navodi i kako se Podravka usredotočila i na rastuća tržišta diljem Afrike, Bliskog istoka i Kine. Ipak, uzimajući u obzir sliku o Rusiji koja se odašilje u svijet zadnjih mjeseci, činjenica da se Podravka fokusira i na Rusiju veoma je značajna. Usprkos svim političkim problemima koje Europska unija ima s Moskvom te svim teškim ekonomskim sankcijama i njihovim posljedicama, mnogo poslovnih ljudi ustraje u uvjerenju da je Rusija tržište na kojemu se isplati sudjelovati.
S obzirom na neujednačeno provođenje postkomunističkih reformi u Rusiji, još uvijek postoje jako dobre i unosne poslovne prigode u toj zemlji, osobito u potrošačkome sektoru. Čak i za vrijeme usporavanja ekonomije u periodu od 2012. do 2014. godine, pojedini podsektori potrošačke maloprodaje, kao što su supermarketi i prerada hrane, nastavili su bilježiti veoma visoke stope rasta (koje su znale prelaziti i 20 posto godišnje), smatra Forbesov analitičar.
Istočna Europa: Nova generacija poduzetnika u usponu
Rusija nikada nije bila zemlja na koju se može gledati crno-bijelo. Čak i kada su se stvari doimale sjajnima prije 2008. godine, postojali su značajni pozadinski strukturalni problemi, na čijem se rješavanju nije radilo. Vodeći se istom tezom o tome kako su stvari u Rusiji rijetko crno-bijele, ekonomski govoreći, usprkos tome što se danas mogu doimati katastrofalnima, postoji i mnogo onoga što se odvija iza kulisa.
Upravo u tome krije se lekcija koja bi se trebala izvući iz onoga što je napravila Podravka. Čini se kako u novoreformiranim ekonomijama istočne Europe postoji generacija poduzetnika u usponu. Ti poduzetnici, u sukobu politike i profita, sustavno se odlučuju za imati na umu konačnu bilancu. Tek nekolicina njih u toj regiji s odobravanjem gleda na rusku politiku i rusku vladu, no vjera u dugoročni ekonomski potencijal Rusije ne jenjava, zaključuje Adomanis.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati