54.196.213.0 US

Vulkani na Marsu još potencijalno aktivni

srijeda, 22.12.2004. 19:24

PREMA snimkama europske sonde Mars Express, na površini "crvenog planeta" pronađeni su dokazi koji znanstvenike navode na zaključak o čestim vulkanskim aktivnostima i fenomenu ledenih razdoblja na tom planetu, stoji u članku objavljenom u posljednjem broju znanstvenog časopisa Nature.

U uleknućima otkrivenim na vrhovima četiriju najvećih vulkana na planetu pronađeni su dokazi o njihovoj čestoj vulkanskoj aktivnosti "u razdoblju koje čini posljednjih 20 posto povijesti Marsa", iz čega znanstvenici zaključuju da su vulkani "i danas potencijalno aktivni", prenosi britanski znanstveni časopis.

Instrument poslan u orbitu na Mars Expressu prije gotovo godinu dana omogućio je odlične snimke površine planeta visoke rezolucije, oko 10 metara po pikselu, uz vrlo širok kut snimanja. Znanstvenici sa Slobodnog sveučilišta u Berlinu tvrde da se zahvaljujući odličnoj fotografskoj opremi došlo do novih spoznaja te se na trajanje razdoblja vulkanske aktivnosti na prvim vulkanima "crvenog planeta" Tharsisu i Elysiumu, može baciti sasvim novo svjetlo.

Naime, znanstvenici pretpostavljaju da je lava na obroncima najvećeg vulkana u cijelom solarnom sustavu Olympusa Monsa visokog 21.300 metara i Hecatesa Tholusaa, vrha Elysiuma stara između 40 i 100 milijuna godina, što je razdoblje koje čini oko 80 posto povijesti Marsa.

Znanstvenici su također zaključili da ostaci ledenih naslaga u podnožju Olympus Monsa ukazuju na postojanje ledenih razdoblja koja su se događala u posljednjih 4 milijuna godina.