54.167.157.241 US
 

ZAŠTITA POTROŠAČA U AMERICI POSAO DRŽAVE I NJIH SAMIH

Piše:
nedjelja, 12.10.2003. 07:38
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova



WASHINGTON, 12. listopada (Hina) - Zaštita potrošača u Sjedinjenim Državama složen je sustav u kojem sudjeluje država, tržište i organizacije samih potrošača, a rezultat je pravi potrošački raj na zemlji.L

Amerikanci vjeruju da je tržište najbolji regulator ekonomskih odnosa među ljudima i da će ono, uz malu pomoć države, u krajnjoj liniji dovesti do bogatstva ponude, niskih cijena i zadovoljnog potrošača.

Savezno trgovačko povjerenstvo (FTC) središnja je državna institucija koja brine istodobno o provedbi zakona o zaštiti potrošača i suzbijanju monopola na američkom tržištu. Bilo da osigurava slobodno tržište ili brani potrošače od prijevara, obmana i nepoštenih načina poslovanja, misija Povjerenstva je prvenstveno zaštita američkog potrošača.

No zakonska zaštita potrošača u Sjedinjenim Državama ne zaustavlja se na ovome Povjerenstvu. Svako ministarstvo ima također odjele koji štite potrošača osiguravajući mu kvalitetan proizvod, lijek koji liječi a ne ugrožava zdravlje, hranu koja nije opasna, odjeću koja se neće odmah raspasti ili kredit za kojeg nećete nakon par mjeseci utvrditi da su uvjeti pod kojima ste ga uzeli sasvim drugačiji nego ste zamišljali.

Zakonom je predviđeno šta sve mora stajati na etiketi proizvoda, kakva moraju biti jamstva za proizvode i usluge te da, na primjer, informacije o vašem financijskom stanju koje posjeduje vaša banka mora ostati tajnom.

Svaka američka savezna država ima svoje zakone koji također štite potrošača. Tako, ako se dogodi, da ste od tvrtke ili pojedinca prijevarom kupili loš polovan automobil zaštićeni ste prema tzv. "limunskom zakonu". Prijavit ćete slučaj državnom tajništvu koje će se dalje potruditi da prevaranta sustigne zaslužena sudbina. Propisi su strogi, a trgovac koji obmane potrošača vratit će mu novac uz kamatu i novčanu odštetu.

Tržište je u Americi toliko jako, konkurencija strahovita, a ponuda roba i usluga toliko velika da se zaštita potrošača regulira uvelike sama od sebe. Potrošač ima izbor, pa ako mu se ne sviđa proizvođač ili trgovac koji ga obmanjuje ili traži neopravdano visoku cijenu uvijek može otići drugome. Varati ili pljačkati potrošača naprosto se ne isplati.

Trgovački moto da je potrošač uvijek u pravu u SAD-u se ostvario u svojoj potpunosti. Tako svaki kupljeni proizvod možete vratiti i dobiti svoj novac natrag bez da vas trgovac pita zašto, a da je pri tome razlog ponekad i zato što ste već presnimili CD ili nosili bluzu koja vam se više ne sviđa.

Amerikanci ne prepuštaju, ipak, ni državi niti samome tržištu da se pobrine za njih nego se sami organiziraju u potrošačke udruge koje će ih štititi od beskrupuloznih trgovaca. Neke od najvećih, poput Američkog saveza potrošača ili Potrošačke udruge upravo rade kampanje na hit temu zaštite osobnih podataka koje banke, osiguravajuća društva i druge tvrtke rutinski daju i prodaju drugima bez suglasnosti potrošača. Kalifornija je nedavno uvela zakone o zaštiti privatnosti potrošača koje ove udruge žele preko američkog Kongresa proširiti na sve Amerikance.

Još jednu formu zaštite potrošačima nude privatne neprofitne organizacije poznate kao Ured za bolje poslovanje (Better Business Bureau - BBB). Pametna je odluka svakoga potrošača da prije nego se odluči na kupovinu nekog proizvoda ili usluge posjeti na Internetu web stranice ovih Ureda koji će im reći koliko je trgovac ili proizvođač pouzdan. Potrošači godišnje BBB-ovima upućuju milijune prigovora na proizvođače, trgovce ili uslužne tvrtke s kojima dalje Uredi nastoje urediti spor. Ukoliko je prigovora mnogo, a tvrtke se ne pokažu kooperativnim naći će se na BBB-ovom popisu tvrtki s lošom reputacijom što sigurno neće pospješiti njihovo poslovanje.

Ukoliko ipak ništa ne pomogne svoje pravo potrošač može potražiti i na sudu, samo što to kao i drugdje u svijetu traje.

Elektronska trgovina putem Interneta u Americi doživljava pravi bum, ali za državu i potrošače predstavlja problem jer zbog svoje mladosti još nije regulirana kao klasične forme trgovine.

Zaštita privatnosti potrošača od neželjenih poruka oglašivača i trgovaca na Internetu i putem telefona u vrhu su trenutnog interesa države i potrošačkih udruga. Predsjednik Bush je nedavno potpisao kao zakon tzv. "ne zovi popis" koji sadrži imena i telefonske brojeve 50 milijuna Amerikanaca koji se žele zaštiti od nasrtljivih i neželjenih telefonskih ponuda trgovaca. Sudbina ove akcije, međutim, još je neizvjesna, jer je unatoč potvrde Kongresa sud je odlučio da se ovdje također treba zaštiti i ustavno pravo trgovaca na govor. Trgovci bi svoje pravo mogli potražiti i na američkom Vrhovnom sudu.

(Hina) sl ps

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
  • Nema vezanih vijesti
Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan
Najnovije