54.167.250.64 US

Znanstveni svijet raspravlja o pravcu razvoja nanotehnologije

petak, 14.2.2003. 14:21

ZNANSTVENICI i udruge za zaštitu bioraznolikosti i okoliša sukobljavaju se u pogledu nove tehnologije koja djeluje na mikroskopskim veličinama, a taj sukob mogao bi usporiti razvoj područja nanotehnologije, tvrdi se u studiji koju su objavili kanadski znanstvenici.

Nanotehnologija, manipulacija atomima i molekulama na udaljenostima mjerljivim u nanometrima, mogla bi čovjeku dati moć kojom će prepravljati prirodu prema svojim potrebama, kao što dijete slaže lego kockice.

Znanstvenici su nanotehnologiju proglasili prvom velikom znanstvenom revolucijom u 21. stoljeću, koja bi mogla ljudskom rodu otvoriti nove čudesne svjetove, rečeno je u četvrtak na znanstvenom skupu o bioetici na Sveučilištu u Torontu.

Primjena nanotehnologije uključuje znanstvenofantastične koncepte, od nanorobota - sićušnih strojeva koji bi mogli putovati kroz ljudsko tijelo i uništavati viruse ili stanice raka - do sustava pohranjivanja podataka veličine kocke šećera u koju bi moglo biti spremljeno doslovno sve što je ikad napisano.

Međutim, oni koji se protive prebrzom razvoju nanotehnologije, tvrde da bi jedna od posljedica te tehnologije mogla biti i uništavanje prirodnog okoliša, uključujući i oslobađanje nanomaterijala koji bi mogao izazvati bolesti kojih nikad prije nije bilo.

Neki kritičari opisuju scenarij u kojem trilijuni samorazmnožavajućih nanorobota izmiču ljudskoj kontroli i pretvaraju svijet u ´sivu zonu´.

´Zastrašujući scenariji mogli bi potkopati javnu potporu razvoju nanotehnologije´, rekao je Abdullah Daar, ravnatelj Centra za biotehnologiju na Sveučilištu u Torontu.

´Vidimo sve veći jaz između znanosti i etike. Taj sukob je već uzeo maha, te već imamo zahtjeve za moratorijem na razvoj nanotehnologije´, kazao je Peter Singer iz istog Centra. Singer i Daar koautori su studije o nanotehnologiji objavljene u britanskom časopisu ´Nanotehnologija´.

Organizacija ETC Group iz Winnipega predložila je uspostavu moratorija na komercijalnu proizvodnju nanomaterijala, dok ne završi globalni proces ocjene socioekonomskih, zdravstvenih i ekoloških implikacija upotrebe te tehnologije.

ETC procjenjuje da bi nanotehnologija do 2015. godine mogla pokrenuti gospodarsku ´revoluciju´ vrijednu bilijune dolara, doslovno u svim sektorima gospodarstva. Ta organizacija je međutim postavila ključno pitanje: ´Tko će kontrolirati nanotehnologiju?´.

´Krećemo se prema sličnom razvoju događaja kao i u slučaju genetski modificirane hrane. To bi bilo vrlo žalosno, jer bi potencijalne koristi od nanotehnologije mogle biti prerano odbačene´, rekao je Singer.

Studija Daara i Singera poziva na premošćivanje jaza između znanosti i etike, te tvrdi da bi, ako se ne ubrza etička rasprava, moglo bi doći do usporavanja razvoja nanotehnologije.

´Mi ne želimo moratorij. Moramo raspravljati o realnoj primjeni, a ne širiti paniku´, rekao je Singer.