54.224.234.8 US

Znanstvenici uspjeli zamrznuti svjetlosni impuls

srijeda, 7.1.2004. 14:29

ZNANSTVENICI su izveli eksperiment kojim su zaustavili i zamrznuli svjetlost i vjeruje se da će tako pridonijeti razvoju budućih moćnih računala.

Svjetlost je zaustavljena na samo nekoliko stotinki milisekunde, što je u optičkim relacijama jako dugo.

U prošlosti je svjetlost zadržavana privremeno prijenosom njezine energije na atome, a ovo je prvo istraživanje u kojem je uspjelo zaustavljanje svjetlosti uz očuvanje njezine elektromagnetske energije.

Dr. Mihail Lukin predvodio je harvardsku ekipu. "Uspjeli smo svjetlosni impuls zaustaviti, a da iz njega nismo izvukli svu energiju", kaže Lukin.

Svjetlost je zaustavljena u mediju od atoma rubidija, objavili su znanstvenici u časopisu Nature.

Ta im je tehnika omogućila precizan nadzor i oslobađanje stacionarnoga svjetlosnog impulsa uz malo interferencije.

Tako je otvorena mogućnost da se stvaraju paketi ili "kvanta" svjetlosti za pohranu i obradu podataka, što bi mogao biti važan korak prema optimističnome cilju stvaranja kvantnih računala.

Takvi strojevi još su samo san, a mogli bi iskoristiti neobične osobine subatomskih čestica za izvođenje najkompliciranijih računskih operacija.

Druga primjena mogla bi biti u pronalaženju načina prijenosa podataka na velike udaljenosti bez straha od prisluškivanja, a mogla bi se unaprijediti i konvencionalna komunikacija optičkim vlaknima.

Stručnjak Marlan Scully sa sveučilišta Princeton napisao je u članku za Nature: "Zamrznuti stacionarni impulsi svjetlosti novo su poglavlje kvantne optike".

(Hina) vm dgk