20 godina Renaulta Espace

Piše:
petak, 16.7.2004. 14:44
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

20 godina Renaulta Espace

RENAULT u srpnju obilježava veliki jubilej. Prvi europski monovolumen slavi dvadeseti rođendan i još jednom podsjeća da je baš on, Espace, zaslužan za nevjerojatan rast popularnosti jednovolumenske kocepcije vozila.

MPV revolucija započinje prije točno dvadeset godina kada su s proizvodnih traka tvornice u Sandouville-u u Francuskoj sišli prvi primjerci Renaulta Espace. Mnogi su pokušali kopirati koncept, ali Espace je ostao broj jedan. Sve četiri generacije modela, koliko ih je do sada predstavljeno, redovito su zauzimale prvo mjesto na prodajnim ljestvicama širom Europe, a do danas je proizvedeno više od milijun vozila.

Kako je sve počelo

Priča o projektu prvog vozila monovolumenske koncepcije započinje krajem 1970-tih. U studenom 1979. godine Renault razvija studiju pod imenom P16, a otprilike u isto vrijeme Matra razmišlja o razvoju sličnog vozila, koje bi počivalo na koncepciji putničkog kombija. 15. prosinca 1982. godine Renault i Matra predstavljaju prototip kodnog imena P23 i nastavljaju ubrzani razvoj potpuno nove automobilske klase. Renaultu je bio prepušten razvoj motora, osnovnih karakteristika vozila i promocija, dok je Matra bila zadužena za razvoj vozila i proizvodne kapacitete. Prvi Renaultov MPV je morao posjedovati ravnu podnicu, visok stupanj funkcionalnosti, te mogućnost prijevoza do sedam osoba. Također, projektom je utvrđeno da će Espace posjedovati ravnu podnicu, te da će konstrukcija biti djelomično napravljena od kompozitnih materijala, čime bi masa bila svedena na minimum.

Kad je riječ o vozilu koje komforom i ponudom prostora mora biti uzor svima, logično je da bude nazvan imenom koje to nedvosmisleno govori. Bez puno razmišljanja izabrano je vrlo jednostavno i nadasve efektno ime „espace“, što na francuskom znači prostor.

Bestseler u četiri nastavaka

Prva generacija modela javnosti je predstavljena u travnju 1984. godine. U početku se model nudio isključivo u izvedbi pokretanoj 2.0-litarskim benzincem od 110 KS, da bi krajem godine na tržište bila lansirana turbo-dizelska inačica od 88 KS. Iako je u početku prodaja bila ispod očekivanja, nakon privikavanja na kutijasti oblik vozila, potražnja je ubrzo prerasla mogućnosti proizvodnje. Do 1988. godine prodaja je dosegla 192.000 primjeraka, nakon čega Espace biva podvrgnut prvom faceliftu. U to vrijeme na tržište stiže Quadra verzija s pogonom na sve kotače.

 

 

1991. godine na auto-salonu u Ženevi Renault premijerno predstavlja drugu generaciju modela. Novi model je karakterizirao vrlo napredan dizajn, a od interesantnih detalja treba spomenuti za ono vrijeme izraženu funkcionalnost i moderni sustav ventilacije. 1994. godine svijet postaje bogatiji za jedan od najatraktivnijih vozila desetljeća, Espace F1 pokretan V10 RS5 motorom Formule 1. Proizvodnja Espace-a II okončana je u srpnju 1996. godine do kada je proizvedeno točno 316.528 primjeraka.

 

U listopadu iste godine na europsko tržište stiže treća generacija modela. Komfor je podignut na još višu razinu, a najveća novost je dizajn prednje armature s digitalnim mjernim instrumentima. Dvije godine kasnije Renault po prvi puta predstavlja produljenu izvedbu imena Grand Espace s 27 cm duljim međuosovinskim razmakom. Do kraja 2001. godine model je s 365.200 prodanih primjeraka oborio još jedan rekord, dok je u svom segmentu bio apsolutni hit s udjelom od 18.5 %.

 

 

Početkom 2003. godine na tržište dolazi četvrta generacija modela Espace i Grand Espace, koja je još uvijek aktualna. Dok je kod prijašnjih generacija bio uočljiv konstantan napredak na polju funkcionalnosti i komfora, novi model je otvorio još jedan front na tržištu. Da, Espace je konkurenciji odgovorio velikom dozom luksuza, koju prate V6 benzinski i dizelski motori. Na žalost, Renault je odustao od kompozitnih materijala i prednost dao klasičnom i jeftinijem čeliku. Espace IV mnogi smatraju predvodnikom MPV klase. Najbolji komfor i performanse prati visok stupanj sigurnosti što potvrđuje i najbolji rezultat u klasi ikad ostvaren u EuroNCAP-ovim testiranjima. U prvih pet mjeseci model je ostvario 22.1 % tržišnog udjela, dok je lojalnost izrazito visoka. U Francuskoj čak 75 % vlasnika Espace-a ostaje vjerno obitelji najvećeg Renaultovog MPV-a, dok je u Europi postotak nešto niži (66%).

Renault u 21. stoljeću

Opće je poznato da je Renault redovito bio ispred svog vremena. Projekt Espace pokrenuo je poplavu sličnih modela kod konkurencije, ali i u samom Renaultu (1992. Twingo, 1996 Scenic, 2004. Modus). Slično se može reći i za luksuznu klasu, u kojoj je Renault prvi krenuo s hatchback koncepcijom (R25, Safrane, VelSatis) i ono što je još važnije, Renault je ostao dosljedan svojim idejama.

Što možemo očekivati u bliskoj budućnosti? Sasvim je sigurno da će Renault i dalje njegovati monovolumensku koncepciju što potvrđuje premijera Modusa, MPV-a na bazi Clia. S obzirom na trendove, očekujemo da će i novi Twingo biti monovolumen, pa preostaje da se francuski inovatori pozabave off-road izvedbama modela. Također, ne treba zaboraviti da je Renault već nekoliko puta pokazao da je spreman ući u dosad zapostavljene segmente. Kroz nekoliko godina na tržištu bi se mogao pojaviti roadster na bazi studije Wind, a možda i pravi luksuzni model najviše klase.

Vezano
Vijesti  |  Tagovi

Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan

Najnovije