Gibson i Moore, dokaz da polemika filmu može donijeti uspjeh

Piše:
četvrtak, 23.12.2004. 08:34
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Gibson i Moore, dokaz da polemika filmu može donijeti uspjeh GOLEMI uspjeh "Pasije" gorljivoga katolika Mela Gibsona i "Fahrenheit 9/11" lijevo orijentiranog Michaela Moorea pokazali su, svaki na svoj način, da kontroverze i polemike mogu priodnijeti uspjehu filma više od svih kampanja oglašavanja.

Filmska priča o muci Kristovoj koju su oštro osudile židovske organizacije optužujući je za antisemitizam, donijela je "Pasiji" zaradu od 370 milijuna dolara samo u Sjevernoj Americi i ušla među prvih deset filmova s najvećim ostvarenim prihodom.

Neočekivani uspjeh donio je i neočekivan profit za glumca i redatelja Mela Gibsona koji je, u nedostatku mecena koji bi poduprli projekt, morao uložiti vlastitih 25 milijuna dolara za financiranje filma.

Film je i u svojoj DVD verziji posebno hvaljen u konzervativnim kršćanskim skupinama i razlog je što je časopis Forbes titulu najutjecajnije poznate ličnosti dodijelio 48-godišnjem Gibsonu.

"Gibson je igrao lutriju i osvojio glavni zgoditak", ocjena je Richarda Jewella, profesora filmske umjetnosti na sveučilištu Južne Kalifornije koji drži da je polemika potaknuta filmom što se počeo prikazivati u korizmeno doba osigurala uratku medijski uspjeh.

Nekoliko mjeseci prije predsjedničkih izbora 2. studenoga, angažirani prodemokrat Michael Moore predstavio je u lipnju svoj "Fahrenheit 9/11", dokumentarac koji otvoreno lobira za demokrate a nemilosrdno kritizira ponašanje predsjednika Georgea W. Busha (republikanca) nakon atentata 11. rujna 2001. i posebice njegov rat u Iraku.

U rekordnom vremenu film je postao najunosniji ikad snimljeni dokumentarac, za čime je grupa Disney samo mogla žaliti nakon što ga je odbila distribuirati strahujući od gubitka dijela publike.

Prorepublikanske skupine otvoreno su pozivale na bojkot, a prodemokrati vabili pristaše da ga pogledaju.

S uloženih 6 milijuna dolara u snimanje, "Fahrenheit 9/11" donio je Sjevernoj Americi 119 milijuna dolara prihoda, odnosno 220 milijuna u cijelome svijetu.

"To je dokaz da je javni napad najbolje sredstvo oglašavanja", drži profesor filma Howard Suber sa sveučilišta UCLA uz zaključak da se "novi oblik publiciteta rodio u povijesti filma i taj praktički ne stoji ništa".

Neki su studiji pokušali imitirati primjer potičući polemike, no zasad bez rezultata. Oliveru Stoneu ni golišave scene ni aluzije na biseksualnost velikog vojskovođe nisu uspjele mobilizirati publiku te je s proračunom od 155 milijuna dolara i prihodom od 32 milijuna "Aleksandar" ostao njegov veliki neuspjeh.