I znanstvenici prepisuju zadaće

Piše:
petak, 5.3.2004. 12:28
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

I znanstvenici prepisuju zadaće ONI lažu, varaju i kradu - sudeći po slučajevima koje je opisala skupina urednika medicinskih časopisa, znanstvenici nisu drukčiji od ostalih ljudi, piše Nature.

Godišnje izvješće Odbora za medijsku etiku, objavljeno prošloga tjedna, pokazuje s kolikim su se brojem raznih prevara suočavali urednici medicinskih časopisa tijekom prošle godine.

Trikovi kojima se koriste znanstvenici dobro su poznati svakom školskom djetetu. U više slučajeva, znanstvenici su "optuženi" da su "prepisali" nečiji rad.

Kada su ih urednici nazvali i pitali kako se to moglo dogoditi, autori su priznali da su članci koje su pokušali objaviti gotovo identične verzije već prije objavljenog materijala.

I drugi trik kojim se služe dobro je poznat: isti se članak objavljuje u različitim znanstvenim časopisima.

Istraživanje provedeno prošle godine u časopisima koji se bave oftalmologijom pokazalo je da su najmanje 1,5 posto svih objavljenih članaka duplikati.

Čini se da su se neki znanstvenici i tu usavršili: otkriveno je tako da su dva identična članka objavljena čak pet puta.

Kao jedan od uočenih problema u istraživanju se ističe i sukob interesa. Jedan je list, na primjer, objavio članak o pasivnom pušenju čiji su autori "zaboravili" spomenuti da su za istraživanje potrebno za taj članak novac dobili od duhanske industrije.

Izvješće postaje još ozbiljnije u slučajevima u kojima je prevara uključivala i medicinska liječenja, poput slučaja kada su za određeno istraživanje uzorci krvi uzimani od zdravih beba.

U izvješću se navodi i primjer pokušaja nagovaranja urednika da objavi članak: anoniman glas kazao je uredniku da će u slučaju da on objavi taj članak, kupiti tisuću primjeraka novina i urednika odvesti na večeru u restoran po njegovu izboru.

Urednici znanstvenih časopisa ističu kako žele formalizirati etička pravila, prema kojima bi se i znanstvenici i novinari i urednici trebali ponašati.