Invazija hibrida na L.A.

Piše:
subota, 17.11.2007. 10:45
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Invazija hibrida na L.A.

U Americi sve ide na veliko. Ili uopće ne ide. Auti u tome nisu nikakva iznimka. Posljednje utočište V8 gutača benzina i enormne količine emitiranog CO2 u atmosferu po svemu sudeći bi se moglo pretvoriti u oazu ekološki prihvatljivih vozila.

Amerikance nikada nije zabrinjavala velika potrošnja njihovih enormno velikih vozila. Ipak, drastično poskupljenje nafte na svjetskim tržištima u kombinaciji s napasnim ekološkim udrugama stvorili su izuzetno negativan stav prema takvom, hardcore potrošačkom načinu eksploatiranja fosilnih goriva.

Toyotini hibridi već su se odavno dokazali kao realna opcija smanjenju potrošnje i zagađenja. Dugo je trebalo, no isplatilo se. Ono što je najveći japanski proizvođač nudio jučer, ostali su počeli slijediti tek danas. Na sajmu automobila u Los Angelesu nekoliko će vodećih svjetskih proizvođača automobila predstaviti svoje "hibridne" modele. Kombinacija elektromotora i benzinca očito postaje dominantna.

Počnimo s domaćinom. Cadillac predstavlja hibridnu izvedbu svog ultimativnog pimp automobila. Kupci prestižnog Escaladea ipak više nisu imuni na enormnu potrošnju pa je proizvođač odlučio ponuditi rješenje. 300 voltna nikal-metalna baterija trebala bi biti dovoljna za pokretanje ove grdosije. Pri nižim brzinama moguća je vožnja isključivo na električni pogon, a po potrebi će uskakati i 6-litreni V8 benzinac stare škole. Za dodatnu štednju brine se elektronika koja je u stanju isključiti polovicu cilindara ukoliko procijeni da nisu potrebni.

General Motors planira dovesti Escalade hybrid u Europu najkasnije za pola godine iako nam se čini da je takav plan i više nego optimističan, čak i u hibridnom izdanju.

Gotovo identičnih karakteristika je i još jedan kućni primjerak: Chevrolet Silverado. Radi se o tradicionalnom američkom automobilu - pick up modelu. Silverado hybrid dolazi sa istim motorom, baterijom i mogućnostima pretvaranja V8 u V4 te jamči čak 40% nižu potrošnju u gradu te 25% nižu ukupnu potrošnju u odnosu na standardnu V8 izvedbu.

"Hibridna Amerika" nastavlja se sa Dodgeom Durango. Njegov 5,7 litreni HEMI motor u kombinaciji s elektromotorom trebao bi barem donekle zaustaviti žeđ 385 KS jakog motora. Isti koncept, ali pod imenom Aspen hybrid zaživjet će i u Chrysleru.

Dolazimo i do ozbiljnijih igrača. Porsche je već početkom godine najavio hibridni Cayenne, a službena izvedba je upravo predstavljena iako prve produkcijske primjerke očekujemo tek krajem desetljeća. Cayenne hibrid jamči 30% nižu potrošnju uz još bolja ubrzanja nego na standardnom modelu. Uz to, hibridni Cayenne u stanju je postići 120 km/h isključivo na baterije. Porsche planira hibridnu tehnologiju primijeniti i u nadolazećoj Panameri najkasnije 2010.

Iako su ekonapasnici često zamjerali Porscheu da proizvodi isključivo zagađivače, činjenica je da Porsche ima najnižu stopu zagađivanja po konjskoj snazi što je za proizvođača sportskih automobila vjerojatno jedino prihvatljivo mjerilo.

Šećer naravno na kraju. Najstariji proizvođač na svijetu predstavlja hibridnu izvedbu svog najelitnije modela - S klase. Modeli BLUETEC već su se proslavili niskom potrošnjom i ekološkom prihvatljivošću, a u kombinaciji s elektromotorom trebali bi postati najbolje trenutno dostupno hibridno rješenje. Model S400 BLUETEC hybrid razvija 265 KS i 744 Nm okretnog momenta što mu je dovoljno za ubrzanje do stotke za 7,2 s uz zadržavanje prosječne potrošnje od oko 7,5 litara, Mercedes ozbiljno pretendira na sam vrh hibridne ponude, a S400 je najbolje oružje u tu svrhu.

Rapidno rastuća cijena nafte od gotovo 100 dolara po barelu predstavlja ozbiljne tehnološke izazove pred automobilsku industriju. Više niti rastrošni Amerikanci nisu imuni na stalno rastuće cijene derivata, a najbolji dokaz tomu je predstavljanje hibridnih izvedbi najvećih potrošača- SUV-ova. Njihova je potrošnja najveća pa su najveće i uštede. Budu li cijene goriva nastavile rasti ubrzo očekujemo sve bržu komercijalizaciju, a samim time prisutnost hibridne tehnologije i u cjenovno pristupačnijim vozilima.

Branimir Ivić