Legenda o Conversicama: Kako su "starke" doživjele stoti rođendan

Piše:
četvrtak, 27.3.2008. 21:05
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Legenda o Conversicama: Kako su "starke" doživjele stoti rođendan

KAŽU da ono što vrijedi, traje. Conversice, ili po "hrvatski" - "starke", traju već stotu godinu. Treba li tome dodati da su one simbol svog vremena, nemirnog mladenačkog duha, bunta, da su utkane u životne priče generacija mladih, u povijest suvremene glazbe i urbane kulture uopće? A daleke 1908. godine sve je počelo sasvim skromno - stanoviti Marquis M. Converse, vlasnik tvornice obuće, počeo je proizvoditi muške, ženske i dječje cipele s gumenim đonom. Dvije godine kasnije već je proizvodio četiri tisuće pari dnevno, no još će pet godina proći prije no što se tvornica probije na sportsko tržište, odnosno počne proizvoditi "cipele za tenis" - tenisice.

Sa svojih jedva navršenih 25 godina postojanja, košarka je tek trebala osvojiti svijet, a u tome će joj pomoći prve specijalizirane tenisice, Converse All Star. Godine 1923. Charles H. "Chuck" Taylor, tada igrač ekipe Akron Firestonesa, postao je prvi košarkaš i sportaš uopće koji je svojim imenom "zaštitio" i učinio prepoznatljivim neku modnu marku. "Ambasador košarke", kako su ga zvali, sljedećih je nekoliko desetljeća svojega života posvetio promoviranju košarke diljem SAD-a, ne izuvajući se iz svojih omiljenih tenisica. Legenda je rođena - 1936. godine košarka je prihvaćena kao olimpijski sport, a ekipa SAD-a je svoje prvo zlato osvojila baš u starkama.

Od Dr. J-a i Jamesa Deena do Ramonesa i Nirvane

Širenje Chuck Taylor All Star Conversica izvan košarkaških terena osigurao je, ironično, Drugi svjetski rat. Tijekom obuke, svi su američki vojnici nosili starke, a Converse je počeo proizvoditi i čizme, jakne, zaštitna odijela i druge potrepštine za pilote i vojnike, za što je čak dobio cijeli niz priznanja od američke vojske i mornarice. Kada se po završetku rata pozornost javnosti ponovo okrenula sportu, košarkaši su zatražili od Conversa da proizvede tenisice i u nekim drugim bojama umjesto originalne crno-bijele kombinacije. U Chuck Taylor All Star Conversice tada su se zaljubile filmske zvijezde, a popularnost starki među mladima zapečatio je nitko drugi nego James Dean, fotografirajući se u trapericama i bijelim Conversicama.

Nije prošlo mnogo vremena prije no što su postale simbol mladenačkog bunta, a 1957. godine tada sedmogodišnji Julius Erving, budući legendarni košarkaš Dr. J, uspio je nagovoriti mamu da mu za nešto manje od četiri dolara kupi njegove prve starke. Dok je odrastao i prije nego je promijenio svijet košarke granica između sportske i "ulične" obuće s tenisicama se gotovo sasvim izgubila - prihvatili su ih i skejteri i surferi, a odlično su se uklopile i u šaroliki look hipija šezdesetih.

Sedamdesetih i osamdesetih Conversice su postale neizostavnim dijelom mlade punk rock kulture - nosili su ih Ramones, Green Day i Nirvana, no u trenutku kada je urbana moda bez starki postajala nezamisliva, nekoliko loših poslovnih odluka gotovo su je upropastilo njihovu budućnost. Jedan od najtežih udaraca sredinom devedesetih zadao im je Michael Jordan koji je "letio" za Nike, dok je Converse tonuo angažiravši za svoje zaštitno lice Latrella Sprewella, košarkaša čija je karijera završila nakon što je pogušao zadaviti svog trenera.

U novo tisućljeće s novim "šefom" i starim običajima

Novo tisućljeće donijelo je nove financijske probleme Conversu i konačnu predaju 2003. godine, kada je Nike za tu kompaniju platio 305 milijuna američkih dolara. Prodaja nije najbolje odjeknula među najvjernijim poklonicima kultnih starki, no dok jedni prigovaraju, drugima je teško oteti se dojmu da je "novi šef" Conversice učinio još privlačnijima široj populaciji, zadržavši istovremeno njihovu reputaciju vječitih buntovnika svijeta mode. Kao potvrda toga, povodom stotog rođendana starki lansirana je i posebna kolekcija u čast legendarnom Kurtu Cobainu, koji se iz svojih starki navodno nije izuvao ni u posljednjim trenucima svog života.

M.F.