Meksičke sapunice - pola stoljeća vladavine TV eterom

Piše:
petak, 31.8.2007. 19:22
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Meksičke sapunice - pola stoljeća vladavine TV eterom

GLAVNI krivac za svjetsku pošast meksičkih sapunica, TV mreža Televisa, obilježava 50 godina od plasiranja prve takve serije koja je u televizijskom eteru uzrokovala pravu malu revoluciju. "Senda Prohibida" ("Zabranjeni put") prvi je put emitirana davne 1957. godine, a ovaj neponovljivi TV format i danas, vjerovali ili ne, bilježi porast broja gledatelja. Glavni protagonisti, pak, u Meksiku uživaju imidž pravih zvijezda, a neki su pojavljivanjem na našim prostorima svojedobno zaludili i Hrvatsku.

Kako bi u velikom stilu proslavila pola stoljeća popularnog TV žanra, tzv. meksičke sapunice, Televisa će u narednim mjesecima prikazivati isječke iz najpoprularnijih serija koje su tamošnje gledatelje, ali i publiku diljem svijeta, prikovale pred male ekrane. O popularnosti sapunica svjedoči i podatak da Televisa svoje prozvode danas distribuira u 60 zemalja na pet kontinenata, a njihove su serije jednako popularne u Kini, Rusiji, Nigeriji i Uzbekistanu. "Naše serije privlače toliku publiku jer su pravi obiteljski proizvod koji gledatelje poziva na sanjarenje", izjavio je Emilio Azcarraga, direktor Televise.

Markiranje zbog "Esmeralde"

Iako nailaze uglavnom na posprdne komentare i smatraju se TV žanrom manje vrijednosti i glavnim predstavnikom "trash produkcije", meksičke sapunice 90-ih su godina prošlog stoljeća u Hrvatskoj napravile pravi "bum". Domaći mediji svojedobno su tako pisali o problemima s kojima su se, primjerice, suočavali prosvjetni djelatnici - učenici osnovnih i srednjih škola markirali su zadnje sate kako bi stigli na "Marisol" ili "Esmeraldu", a neki su učenike puštali doma, pogotovo ako je riječ o zadnjem nastavku, koji je u podnevnom terminu pred male ekrane znao privući i do milijun gledatelja.

Ovaj specifični TV format naziv je dobio zahvaljujući počecima, u kojima su se serije emitirale na radiju. Producenti su odmah shvatili kako će žene u najvećoj mjeri pratiti "kompliciranu radnju", pa su se reklame u pauzama bazirale uglavnom na deterdžentima, sapunima i drugim sredstvima za čišćenje. Da bi se serija prozvala sapunicom, mora imati više od 100 nastavaka i nekoliko zasebnih, ali povezanih radnji.

Gabriela Spanic zakrčila Šibenik

Televisa je hrvatske gledatelje privukla uglavnom "invalidnim heroinama" koje su 90 posto radnje provodile u suzama i pokušavale ispraviti nepravdu nanesenu njima, ali i cijelom svijetu. Domaći gledatelji najviše pamte "Marisol", "Esmeraldu", "Otimačicu" i slične serije, a o njihovoj popularnosti najbolje svjedoči slučaj Gabrijele Spanic. Kad je, naime, došla u Hrvatsku, točnije u Šibenik, odakle je porijeklom, u gradu je nastala neviđena gužva, a glumica je dočekana poput rock zvijezde. Sapunice i danas egzistiraju u domaćem TV eteru, ali nisu ni izbliza popularne kao krajem prošlog stoljeća. TV stručnjaci često kažu kako su epitet "najveće televizijske kuruze" od sapunica preuzeli reality showovi, jeftiniji za pripremu i isplativiji zbog veće mogućnosti isticanja sponzora.

D.K.