Od sada i Hondini zrakoplovi

Piše:
subota, 3.1.2004. 14:14
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Od sada i Hondini zrakoplovi

OSIM što posjeduje cjelokupni automobilski i motociklistički program, te se bavi proizvodnjom brodskih motora, Honda osvaja i zračni prostor. HondaJet je odradio probni let i sve je spremno za proizvodnju.

Honda je prije nekoliko dana objavila da su na aerodromu Piedmont Triad u Sjevernoj Karolini (SAD) uspješno obavljeni prvi probni letovi HondaJeta. Riječ je poslovnom avionu, koji u potpunosti potpisuje Honda, od motora i cjelokupne mehanike, pa sve do uređenja interijera i elektronskih sklopova.

Zrakoplov pokreće HF118 Turbofan motor. Kako je riječ o Hondinom motoru ne čudi da su još jednom postignuti revolucionarni rezultati. Kompaktne dimenzije omogućili su smještanje motora u gornji dio krila, čime je dobivena povoljnija forma (manji otpor trenja), a i masivni nosači motora su postali suvišni. Poboljšanje je dakle dvostruko. S jedne strane reducirana je potrošnja goriva (do 40 %) i povećana putna brzina, a s druge strane je dobiven dodatni prostor za putnike, koji predstavlja 30-postotno povećanje u odnosu na interijer konvencionalnog zrakoplovu.

Strukturu zrakoplova karakterizira kompozitna sandwich konstrukcija ojačana ugljičnim vlaknima, te aluminij, što je rezultiralo elegantnijom formom s stanovišta aerodinamike i naravno manjom masom.

Priča za sebe je kokpit (Garmin G1000) koji karakteriziraju najmodernija tehnička dostignuća. Uz sustav "auto-pilota" i sustav za odmrzavanje, tu su još brojni sustavi, koji zrakoplov čine iznimno sigurnim. Ipak, da bi se dao konačan sud o sigurnosti i učinkovitosti cjelokupnog zrakoplova, potrebno je pričekati da se odradi još 200 testnih sati u sljedećih nekoliko mjeseci.

Honda je u zrakoplovstvu još od 1986. godine, kad je krenula s razvojem prvog zrakoplova. Najnoviji zrakoplov je prvi koji pokreće upravo Hondin motor, što je dosad neviđen uspjeh za ovu tvrtku.

Razvoj motora započeo je 1999. godine, a do danas je odrađeno 110 testnih sati u zraku i test izdržljivosti (150 sati neprekidnog rada). Iako zvuči nevjerojatno, Honda je jedan sustav posudila iz automobilske branše. FADEC (Full Authority Digital Electronic Control) je sustav koji prati rad motora i upravlja svim vitalnim parametrima motora.

I za kraj donosimo neke tehničke podatke Hondajet-a. Zrakoplov je dugačak 12.5 metara, širok 12.2 metara i visok 4.1 metar. Maksimalna brzina zrakoplova iznosi 778 km/h, a s jednim punjenjem goriva ima akcijski radijus veći od 2.000 km. Pri tome prosječna potrošnja goriva iznosi oko 3.3 km/kg. Za uzlet je potrebno barem 807 metara piste, dok je za slijetanje dovoljno 694 metara. 

M.N.