Oscar je volio mjuzikle

Piše:
utorak, 25.3.2003. 11:11
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Oscar je volio mjuzikle ČLANOVI Američke akademije filmskih znanosti i umjetnosti često su, glasujući za dodjelu nagrade Oscar, bili skloni mjuziklima, od davnog hita "Veliki Ziegfeld" do najnovijeg dobitnika, filma "Chicago".

No, zanimljivo je da je do pobjede "Chicaga" Roba Marshalla prošlo 35 godina otkako je jedan glazbeni prethodnik dobio Oscara, ističe BBC. Uspjelo je to mjuziklu "Oliver!" 1968.

Ekranizirani mjuzikli pojavili su se gotovo istodobno sa zvučnim filmom, a s njima i prve njihove kandidature za Oscara.

Premda je već "Pjevač jazza", u kojemu je glumio Al Johnson, smatran prvim filmom s elementima mjuzikla, tek se "Broadwayjska melodija" označava kao prvi pravi mjuzikl, a upravo je to djelo dobitnik Oscara za najbolji film 1930.

Nije trebalo dugo pa da jedan Oscar za najbolju glumicu dospije u ruke glumice u mjuziklu. Uspjelo je to Luise Rainer 1937. za ulogu u filmu o životu Florenza Ziegfelda "Veliki Ziegfeld".

Sljedeći razvojni korak nije bio neočekivan - dolazak velikih broadwayjskih zvijezda u Hollywood. Među njima su bili veliki Fred Astaire te koreograf Busby Berkeley, čiji je veliki uspjeh bio film "Četrdesetdruga ulica" iz 1933. s tada 22-godišnjom Ginger Rogers.

Astaire i Rogers su postali jedan od najomiljenijih parova u mjuziklima u povijesti Hollywooda.

Zanimljivo je, međutim, da je Astaire jedinu kandidaturu za Oscara doživio za sporednu ulogu u filmu katastrofe "Pakleni toranj" iz 1975.

Popularnost Astairea i Rogers nastavil su Shirley Temple i Judy Garland, poznata kao Dorothy iz muzičkog spektakla "Čarobnjak iz Oza".

Početak 1950-ih općenito je ponovno donio niz ekranizacija hitova s Broadwayja, a dva su okrunjena Oscarima - "Amerikanac u Parizu" iz 1951. i "Gigi" iz 1958.

Partner Judy Garland u filmu iz 1942. "Za mene i moju djevojku" Gene Kelly glumio je u filmu "Ples na kiši" (1952.), koji se smatra glazbenim klasikom. Kellyjev je doprinos bio velik jer je na filmu radio i kao jedan od redatelja.

Američka je filmska akademija u mjuzikle ostala zaljubljena i tijekom 1960-ih. "Priča sa zapadne strane" osvojila je 10 Oscara, hit "Moja draga lady" prikupio je osam, a "Oliver!" i "Moje pjesme, moji snovi" po pet.

U tom je razdoblju zabilježen dolazak na scenu Julie Andrews kao nove zvijezde glazbenoga filma. Oscara je osvojila 1965. za film "Mary Poppins", a godinu kasnije zaslužila je nominaciju za ulogu u mjuziklu "Moje pjesme, moji snovi". Taj je film postao najgledaniji do tada nadmašivši prethodnoga rekordera - hit "Zameo ih vjetar".

Tih je godina, osim tradicionalnih mjuzikala, viđen i uspon rock and roll filmova kojih je neupitni kralj bio Elvis Presley s posebno popularnim hitovima "Zatvorski rock" i "Viva Las Vegas". U priču su se kasnije uključili i Beatlesi s filmovima "A Hard Days Night" iz 1964. i "The Whos Tommy" iz 1975.

Uslijedile su 1970-e i 1980-e, godine relativne suše za mjuzikle u kojima su se više tražili karakterni filmovi. Ipak, i u tom razdoblju dva su mjuzikla uspjela izbiti na površinu - "Cabaret", koji se može nazvati i karakternim filmom, te "Sav taj jazz".

Kako je njihova popularnost padala među publikom, tako su ih zanemarili i članovi Filmske akademije.

Sada se, međutim, čini da su se ponovno vratili na svjetla pozornice. Najprije je 2001. Baz Luhrmann napravio raskošni mjuzikl "Moulin Rouge" s Nicole Kidman u glavnoj ulozi.

Njega su djeljitelji Oscara uglavnom ignorirali (dva Oscara za senografiju i kostimografiju), što nije bio slučaj s publikom. "Chicago" je, čini se, to u potpunosti "ispravio" postavši veliki hit, ali i osvajač 13 nominacija i šest Oscara.

cagio