Test: Mini Cooper S - jednostavno najbolji?

Piše:
nedjelja, 1.12.2002. 14:32
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Test: Mini Cooper S - jednostavno najbolji?

DOK JE glavna prednost baznog Minija njegov atraktivan izgled, Cooper S svoje glavne kvalitete skriva ispod poklopca motora. Kompresorsko srce S izvedbe brine se da vlasnik Minija u svakom trenutku uživa u rijekama adrenalina i uđe u čarobni Mini-svijet.

Novi Mini u svemu pokazuje znakovit odmak od prethodnika. Možda jedina sličnost sa starim Minijem, uz donekle dizajnersku, je ime. Stoga i ne čudi što i novi model u sportskoj izvedbi nosi ime britanskog tunera, John Coopera. Podsjetimo, prvi Miniji sa Cooper oznakom izašli su na cestu početkom 60-tih godina prošlog stoljeća i razvijali od 55 pa sve do 90 KS. Danas, apsolutno nedovoljno da bi se moglo okititi slavnom oznakom. Novi Mini tek u izvedbi sa 115 KS ima tu čast, dok top model razvija čak 48 KS više, točno 163 KS. No krenimo redom…

Dizajn

U svojoj osnovi, dakle po gabaritima, Mini spada u klasu gradskih automobila. Iako je za broj narastao u odnosu na prethodnika i opskrbio se mnogim modernim rješenjima, Mini je ostao Mini. Veliki pokrov hladnjaka sa nekoliko horizontalno postavljenih letvica smjestio se između okruglih farova i osigurava automobilu topli, čak i pitomi nastup. Straga su pak u uglove karoserije smještena svijetla skromnih dimenzija oblikom vrlo slična onima u prethodnika. Slatko, rekle bi pripadnice nježnijeg spola.

Cooper S je uz nekoliko pametnih poteza uspio postati zvijer. Sprijeda,  veliki otvor usisa zraka daje naslutiti da nije riječ o igrački. Veliki prednji branik dopadljivo je dizajniran, u sredini se nalazi veliki ovalni otvor pokriven mrežom, a sa strane su integrirana svijetla pozicije i odmah ispod njih maglenke. Dovoljno da zastraši svakog tko mu se nađe na putu. Stražnjim krajem dominiraju dvije kromirane ispušne cijevi, glavni znak raspoznavanja. Konstruktori Minija kao da nisu nikad čuli da postoje monovolumeni, i hrabro ostali vjerni klasici. Mini je prije svega širok, a tek potom nizak i kratak. Serijski alu-naplatci promjera 16 inča savršeno pristaju kompaktnim linijama automobila i najavljuju o kakvom je automobilu riječ.

Unutrašnjost

Od vozila dugog tek 3,63 m i širokog 1,69 m ne može se očekivati mnogo u pogledu prostranosti. Putnici sprijeda mogu uživati u sportskim sjedalima obloženim kožom i alcantarom, koja su u testnom primjerku bila dodatno opremljena grijanjem i lumbalnom potporom. Na kraćim intervalima nema problema, međutim ukoliko se vozač odvaži preći nekoliko stotina kilometara u komadu, može odmah računati na lagane bolove u kralješnici.  Vozačko sjedalo podesivo je po visini, što nažalost ne vrijedi i za upravljač. Situacija na stražnjoj klupi kudikamo je gora. Dok će putnici sprijeda uživati, oni straga mogli bi imati egzistencijalnih problema. Slična situacija je i u prtljažniku, koji sa 160 litara obujma pruža utočište tek za osnovne potrepštine. Mogućnost preklapanja stražnjih sjedala spasonosno je rješenje.

Kvaliteta izrade i korištenih materijala na visokom je nivou. Istina, malo šlamperaja vidljivo je u detaljima, kao što su ručica za preklapanje sjedala i «neposlušna» polica, koja je otežavala zatvaranje poklopca prtljažnika. Prednja armatura presvučena je kombinacijom nikla i kože i daje dojam ekskluzivnosti. Središnjom konzolom dominira mnoštvo prekidača sa horizontalnom orijentacijom, a odmah iznad njih smještene su kontrole automatske klime i audio-sustava. Zahvaljujući bogatoj opremi, centralno smješteni brzinomjer mjesto je ustupio multifunkcionalnom LCD zaslonu u boji, što informacijama opslužuje sustav satelitske navigacije i putni kompjutor. Odmah ispod nalazi se nekoliko dioda, koje vozača obavještavaju o količini goriva u rezervoaru.

Opremljenost

Testni primjerak bio je toliko dobro opremljen da je potrebno nekoliko redaka da se sve nabroji. Uz već prije spomenutu satelitsku navigaciju, tu se još nalazi vrhunski Harmon Kardon audio sustav sa kontrolama na upravljaču, zatim tempomat, dva staklena prozora na krovu (prednji elekrično pokretan), grijanje sjedala, kožna unutrašnjost, xenon svijetla itd. Sve u svemu dodatna oprema vrijedna točno 11.309 € (!!!).

Motor i vozne osobine

Glavni problem ugradnji dovoljno potentnog motora inženjerima je bio skučeni prostor. Stoga su se odlučili na jedino moguće rješenje, a to je motor malog obujma osnažen turbo-punjačem ili mehaničkog  kompresora. Odabir je pao na drugo rješenje, pa je 1.6-litreni Chryslerov motor iz Coopera zadržan i dodatno obogaćen mehaničkim kompresorom i intercoolerom. Rezultat je očit, snaga je sa 115 KS porasla na čak 163 KS, a okretni moment sa 150 na čak 210 Nm. Ubrzanje do 100 km/h traje 7,4 sekundi, a krajnja brzina iznosi prihvatljivih 218 km/h.

Kod ovakvih automobila podaci o potrošnji su u drugom planu. Recimo samo da se pažljivom vožnjom auto-cestom, dakle u 6. stupnju pri 2.500 o/min (120 km/h) potrošnja može spustiti ispod 7 l/100 km.  U gradskoj vožnji bez grižnje savjesti se može računati sa duplo većom potrošnjom (11 do 16 l/100 km). Ako se pak Cooper S vozi onako kako se od njega i očekuje, sa punim tankom goriva (50 l) moguće je prijeći nešto manje od 300 km, dakle motor će gutati oko 17 l/100 km. Tijekom testa, vozeći se u svim režimima vožnje prosječna potrošnja zaustavila se na 11,5 l/100 km.

U praksi, motor savršeno odrađuje svoj dio zadaće. Već od 2.500 o/min snažno vuče i održava taj ritam sve do 6.600 o/min. Dojam upotpunjuje reski zvuk ispušnog sustava, a ukoliko je audio-sustav ugašen, može se uživati i u zvuku kompresora. Savršena elastičnost do izražaja dolazi i u agresivnijoj vožnji gradom, a posebno prilikom vožnje uzbrdo kada motor normalno radi i u višem stupnju prijenosa.

Prave vrijednosti Cooper S pokazuje na otvorenoj cesti, gdje naprosto guta zavoje i protivi se zakonima fizike. Nisko težište, sjajno podvozje i krajnje precizan elektro-hidraulički upravljač (tek 2,5 okreta) dopuštaju da zavoje prolazite neslućenim brzinama. Tu su i široke gume koje u kritičnim trenucima sprečavaju proklizavanje prednjeg kraja. Naravno, za one manje iskusne  brine se DCS III sustav dinamičke stabilnosti. Sustav zadržava automobil na pravoj putanji i na lošijoj podlozi. Kočnice obogaćene modernim sustavima (ABS+EBV) naprosto su savršene, tek 37,4 m zaustavnog puta izvanredan je rezultat.

Mane je teško naći, ali ih nažalost ima. Najveća mana do izražaja dolazi u vožnji noću, kad xenon svijetla obasjavaju cestu katastrofalno. Svjetlosni snop već nakon nekoliko metara ide previše u širinu, a pojavljuju se i tzv. «mrlje». Drugi minus zaslužile su poluge pokazivača smjera, koje djeluju najblaže rečeno neozbiljno. Brži manevar rezultirat će paljenjem dugih svjetala, a vozač će trebati nekoliko dana da se navikne na ne-ergonomski oblikovanu ručicu.

Zaključak

Mini u Cooper S izvedbi je izvanredan automobil. Uz atraktivan izgled Cooper S karakteriziraju vrhunske performanse, učinkovite kočnice i izvanredna upravljivost. Tada se i cijena od 25.500 € da «progutati». Međutim, ukoliko se kupac odluči na ovako opremljen automobil, platiti će čak 36.441 €, što je stvarno previše. Kada sustav satelitske navigacije stoji više od 3.500 €, a automatska klima  skoro 2.000 €, postaje jasno zašto ovaj gradski mališan stoji kao i Jaguar X-Type.

Važnija serijska oprema
ABS + EBV + T
prednji i bočni zračni jastuci
stražnji spojler
aluminijski umeci na instr. ploči
sportska sjedala
sportsko podvozje
vozačevo sjedalo podesivo po visini
servo-upravljač podesiv po visini
kožom presvučen volan i ručna kočnica
daljinsko centralno zaključavanje
alu-naplaci 16´´
djeljiva stražnja klupa
Dodatna oprema testnog modela
Cijena (€)
DCS III
500
grijana prednja stakla
427
tempomat
366
električni stakleni krov
1244
maglenke
195
automatska klima
1891
metalik boja
573
radio s CD-om Harman Kardon
940
xenon svjetla
781
navigacijski sustav
3562
Ukupna cijena modela
25132
Ukupna cijena testnog modela
36441


>>Galerije: Mini Cooper S
Vezano
Vijesti  |  Tagovi

Najpopularnije
Danas  |  Jučer  |  Tjedan

Najnovije