Vježbajte tijelo i duh

Piše:
ponedjeljak, 5.5.2003. 14:04
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Vježbajte tijelo i duh

U SVIJETU sportske rekreacije, danas se nudi mnoštvo različitih programa tjelovježbe. Želeći odabrati najprihvatljiviji oblik vježbanja, često se osjećamo kao pred primamljivim izlogom slastičarnice, a od raznolike ponude, ne znamo za što se odlučiti.

Kako se time ne bi previše zbunjivali, odlučili smo vam pomoći i ukratko vas upoznati s nekoliko starih/novih trendova u svijetu rekreacije odnosno fitnessa, koji osim fizičke aktivnosti, naglasak stavljaju i na razvoj i vježbanje duha odnosno vašega psihičkog stanja i zdravlja.

Joga potječe iz drevne Indije, ali njena svrha i metode polaze od potreba pojedinca, a ne, kao što je na žalost uvrijeđeno mišljenje, kulturne baštine odnosno vjere. Joga je jednostavno rečeno spoj tjelesnog, mentalnog i duhovnog.

Ona pomaže u oblikovanju tijela, ali s naglaskom na svjesnost o unutarnjem protoku energije. Ukoliko se odlučite za Jogu kao vaš način vježbanja, već u samom početku primijetiti ćete veću pokretljivost i smirenost, a kroz kratko vrijeme i porast snage, gipkosti i izdržljivosti.

Joga ponajprije pomaže pri:

  • ravnoteži

  • pravilnom držanju

  • okretnosti

  • skladnosti tijela

  • prilagođavanju stresnim situacijama

  • poboljšanju koncentracije

  • ublažavanju određenih fizičkih simptoma ili tegoba (npr. glavobolja, PMS, nesanica, stres, bolovi u kralježnici)
Za vrijeme učenja/vježbanja joge, pozornost je osobito usmjerena na tehnike disanja. Tu spadaju vježbe koncentracije i meditacije te vježbe-asana.

Usavršavajući tehnike disanja, disanje postaje dublje i potpunije, čime se postiže jasnoća i mirnoća uma, a time i bolja koncentracija. Asana, što znači položaj, glavno je uporište hatha joge. Kroz vježbanje asana razvija se veća osjetljivost i svjesnost vlastitog tijela.

Pravilnim pokretima isteže se i razgibava čitavo tijelo, stimulira optok krvi tako da sva tkiva budu prokrvljena, a otpadne tvari uklonjene te da organi rade punim kapacitetom.

Postoje četiri temeljna koraka (faze) koji određuju optimalan način usvajanja svake asane, a to su:

  • svladavanje tehničke izvedbe vježbe

  • pravilno disanje

  • opuštanje svih mišića koji izravno ne sudjeluju u izvođenju vježbe

  • koncentracija tj. ´odvajanje misli od vanjskog svijeta´ i okretanje tijelu i duhu
Nakon svega što je o Jogi već rečeno, možemo još samo naglasiti da je Joga na jedan način, osobni put otkrivanja samoga sebe. Njena jedinstvenost i važnost postaje nam razumljiva tek samim vježbanjem Joge.

Joseph Pilates bio je čovjek koji je u ranim dvadesetima uveo revolucionarnu metodu vježbanja u Sjedinjene Države. Rođeni Nijemac (1880, pokraj Dusseldorfa), kao dijete patio je od astme, rahitisa i reumatskih bolesti. Njegovo nastojanje da spomenuto nadvlada, s vremenom je rodilo studiju o kombinaciji vježbi koje su do tada već bile poznate s vježbama koje su odgovarale njegovoj filozofiji života. Tako je nastao PILATES.

Pilates je tehnika pokreta osmišljenih kako bi unaprijedili kulturu zdravog življenja koja podrazumijeva u ´zdravom tijelu i zdrav duh´.

Vježbajući Pilates, prije svega ćete raditi na poboljšanju:

  • mišićne kontrole

  • fleksibilnosti

  • koordinacije

  • snage

  • tonusa mišića
Pilates nas uči da je naše (bez vlastito) tijelo najbolji rekvizit u programu vježbanja. Za razliku od drugih oblika vježbanja, Pilates ne zahtijeva nesvjesno i dosadno ponavljanje pojedinih vježbi, koje ljudi vrlo brzo počnu odbacivati. Ova metoda se bazira na svakom djeliću pažljivo izvedenoga pokreta.

Ciljana vježba je osmišljena da istegne i ojača mišić koji izvodi kretnju. Također je specifičan i način disanja koji potpomaže usmjeravanju energije upravo u područje koje izvodi pokret, dok se ostatak tijela relaksira.

Kombinirajući vježbe snage i fleksibilnosti, uz maksimalnu kontrolu pokreta, poboljšavamo tonus mišića, njihovu izdržljivost i fleksibilnost.

Pilates se koncentrira na izduživanju i ravnanju svih mišića u jednu ravnotežnu cjelinu bez negativnih posljedica za srce i pluća. Neke od vježbi Pilatesa izvode se na specijalno dizajniranim spravama, ali takav način vježbanja je vrlo rijedak na našim prostorima.

Programi BODY AND MINDA ili tome slični programi, sve su načini vježbanja koji ujedinjuju tijelo i duh.

Ukoliko ste pročitali sve gore navedeno, a poželjeli jedan mix spomenutog, ovakav način rekreiranja biti će idealan za vas. Body and mind, body and mind workout, razne su varijacije naziva ovisno o fitness centru, ali iza tih riječi krije se gotovo svagdje isto, a to je slijedeće; kombinacija Joge, stretchinga (istezanja) i vježbi Pilatesa.

Tako će te u jednom treningu dobiti višestruku korist, ali prije svega, vaš organizam će:

  • bez dodatnog opterećenja poboljšati tonus mišića

  • poraditi na fleksibilnosti odnosno gibljivosti

  • opustiti duh

  • osloboditi tijelo svakodnevnog stresa
Svi spomenuti programi izvode se većinom statički, kretne strukture su sporije i koncentriranije tako da nema bojazni od bilo kakvih ozljeda.

Ovakav način vježbanja prihvatljiviji je od nekih programa gdje je tempo neusporedivo brži i gdje je opterećenje na skeletno-koštani sustav jači. Također se ne morate bojati da će vam trebati puno vremena za svladavanje istog.

Dok je kod nekih plesnih vrsta aerobike (primjerice step, HI/LO) vrijeme za učenje ipak dugotrajnije, kod Pilatesa, yoge ili body and minda ide se korak po korak, laganim tempom tako da zasigurno nećete zaostajati za grupom.

Želja nam je bila uvesti vas u jedan zanimljivi svijet duhovno-tjelesnog oblika vježbanja. Posljedice stresa i kaotičnog načina života svakodnevno se reflektiraju na nas. Sve je dobro dok smo mladi i zdravi, a što u poznijim godinama?! Nemojte dozvoliti da ´stare dane´ dočekate umorni, istrošeni ili bolesni.

Mnogim tegobama i stresovima današnjice možete se sami oduprijeti te na njih pokušati utjecati pravilnim stilom života koji uključuje redovno vježbanje i vrlo važnu zdravu i pravilnu prehranu.

Neka to postane jedno od vaših životnih ciljeva!

                                        Autorica: Nana Babić