Volvo – 50 godina karavana

Piše:
ponedjeljak, 14.7.2003. 09:43
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Volvo – 50 godina karavana

PROŠLO je točno 50 godina od kada je Volvo lansirao svoj prvi model u karavanskoj izvedbi. Za nevjerojatan uspjeh karavanskih izvedbi obiteljskih modela zaslužan je i Volvo, koji je do danas proizveo više od četiri milijuna karavana.

Duett


Prvi karavan nastao pod okriljem Volva nastao je na osnovu modela PV 444. Početkom 1950-tih Volvo razvija novu šasiju, na čijoj osnovi koperanti tvrtke razvijaju pick-up vozila i kombije. Ubrzana proizvodnja rezultirala je gomilanjem šasija na skladištu. Kako vi se riješio viška, utemeljitelj Volva, Assar Gabrielsson, daje zadatak svom omiljenom inženjeru da razvije  novu izvedbu.

Njegovo ime je Erik Skoog, i glavni je krivac za stavaranje prvog karavana te tvrtke. Naime, skicirajući novi model uvidio je da bi karavan bio idealan za platformu modela PV444. I tako je 4. srpnja 1953. godine proizveden prvi primjerak pod imenom PV445.

Ubrzo je razvijeno nekoliko izvedbi modela, a najpopularnija je bila putnička izvedba. Naime, iako nije bio gabaritima velik, Duett je mogao progutati nevjerojatne količine prtljage. Velika visina krova i ravne plohe prtljažnika  bile su dovoljan mamac za dobar uspjeh na tržištu.

Čak nije smetala činjenica da je automobil bio dostupan u samo tri dvobojne kombinacije (crvena/bež, plava/bež i siva/bež).

Duett je pokretao 1.4-litreni benzinac od svega 44 KS, a od 1957. godine u ponudi je i 1.6-litarski benzinac od "respektabilnih" 60 KS.

Prvi redizajn model doživljava tek 1958. godine, a uvode se i neke inovacije, poput vjetrobranskog stakla u jednom komadu. Serijski zatezači pojaseva i mjenjač s četiri stupnja postaju dio standardne opreme.

Od 1960. godine Duett je preimenovan u P210, a bio je dostupan u dvije izvedbe (kombi i karavan). U idućih deset godina nisu se desili značajnije izmjene osim uvođenja novog agregata od 75 KS. U skoro dvadeset godina proizvedeno je ukupno 97.298 primjeraka ovog popularnog modela.

P220/Amazon


U proljeće 1962. godine Volvo na salonu automobila u Stockholmu predstavlja nasljednika. Karavanska izvedba Volvo Amazona je bila Duettova suprotnost. Elegantnije linije po uzoru na američke karavana odražavale su se u svakom detalju. Primjera radi, poklopac prtljažnika otvarao se u dva dijela. Vozna svojstva nimalo lošija od limuzinske izvedbe u sprezi s izraženom funkcionalnošću i komforom učinile su od modela pravi hit na tržištu.

P220 je bio prava tegleća mazga. Prtljažnik dimenzija 183 x 126 cm mogao je podnjeti opterećenje od čak 490 kilograma. Početak šezdesetih godina označio je veći angažman Volva na polju pasivne i aktivne sigurnosti, pa model serijski dolazi s prednjim disk kočnicama i pojasevima u tri točke vezivanja.

Poklopac prtljažnika uskoro dobiva amortizer kojim je uvelike olakšano rukovanje, a karavan se može pohvaliti i servo kočnicama.

Prvi redizajn donosi pravu revoluciju na polju komfora. Naime, po prvi put je ostvarena suradnja s medicinskim stručnjacima čiji rezultat su bila ergonomski oblikovana sjedala. Podsjetimo, riječ je o 1964. godini.

Model se proizvodio do 1969. godine, a proizvedeno je ukupno 73.000 karavana.

145

Sredinom 1960-tih volvo se etablirao kao proizvođač vrhunskih karavana. U ljeto 1966. godine predstavljen je model 145, prvi karavan imenovan prema novom sustavu numeričkog označavanja. Iako tehnički srodan limuzinskoj izvedbi, model se isticao velikom nosivosti, prvenstveno zbog ojačanja stražnjeg ovjesa.

O kvaliteti izrade modela najbolje govori podatak da se i danas velik broj ovih automobila kotrlja cestama širom Europe. Proizvodnja se produžila do 1974. godine, a proizvedeno je ukupno 270.000 automobila.  

245


Nasljednik modela 145 nosio je ime 245, a do danas je najvjerojatnije ostao najpopularniji Volvov model. Njegova karavanska izvedba bila je dizajnerski jednako "atraktivna" kao i limuzinska, te je također nosila titulu najsigurnijeg automobila na svijetu.

Vlasnici modela 245 mogli su mirne duše krstariti cestama, jer mu su svi ostali automobil u pogledu zaštite nisu bili ni do koljena. Primjerice, rezervoar goriva smješten je ispred stražnje osovine, a upravljač se pri udarcu deformira tako da ne ozljedi vozača.

Serija 240 je bila mjerilo sigurnosti i u doslovnom smislu, američki NHTSA ga je uzeo kao svojevrsni etalon za sigurnost. Proizvodnja modela odužila se do 1993. godine, a još 1991. godine NHTSA je seriju 240 proglasila najsigurnijim automobilom u SAD-u.

Sveukupno je proizvedeno skoro milijun primjeraka ovog nevjerojatnog modela.

760 i 740



Sve modele Volva karakterizirao je stražnji pogon, pa tako i seriju 760. predstavljenu 1982. godine. Karavanska izvedba nosila je oznaku 745, a u pogledu dizajna nije predstavljala značajan odmak od uglastog dizajna prethodnog modela. Model je bio većim dijelom identičan limuzinskoj izvedbi.

Glavna razlika je bila u dizajnu stzražnjeg kraja koji je mogao progutati 992 litre tereta u osnovnoj izvedbi i 2.123 litre sa preklopljenom stražnjom klupom.

Model se uspješno prodavao na tržištu SAD-a, a posebno atraktivna je bila Turbo izvedba. 200 KS snažan "Turbo-karavan" ubrzavao je do 100 km/h za svega 8.5 sekundi.

850


1991. godine Volvo predstavlja potpuno novu seriju, koja već u potpunosti spada u višu srednju klasu. Model 850 je imao prednji pogon i transverzalno postavljen motor. Kad smo kod motora, recimo da je paralelno predstavljana potpuno nova generacija motora, koja je i danas aktualna.

Ponuda se kretala od 2.5-litrenog agregat snažnog 170 KS, pa sve do sportskog T-5R modela od 240 KS. Riječ je o prvom modelu sposobnom da postigne 250 km/h maksimalne brzine. 

Karavanska izvedba modela prodavala se izvrsno, čak 60 % prodanih 850-ica bili su karavani. Visok stupanj sigurnosti, moćni motori i komfor iz snova činili su ovaj model idealnim obiteljskim automobilom. Model je proizveden u 326.100 primjeraka, a proizvodnja je ugašena 1997. godine.
V40


Početkom 1996. godine Volvu u suradnji s Mitsubishijem razvija novi model, koji nosi oznaku S40. S ovim modelom švedski proizvođač automobila vrši dizajnerski zaokret i napušta tradicionalne uglaste linije. Njegova karavanska izvedba prekrštena je u V40.

Volvo je opet napravio korak na polju zaštite putnika i u ovom modelu predstavio WHIPS (whiplash protection system) i SIPS (side-impact protection system ) sustave.

Riječ je tipičnom predstavniku srednje klase, pa se svojim karakteristikama nije mogao uspoređivati sa tada još aktualnom serijom 850. V40 je do danas proizveden u 500.000 primjeraka, a nova generacija će biti predstavljena na jesen ove godine.

V70


Na prvi pogled bi mogli reći da je riječ o modelu 850, koji je nakon estetskih zahvata dobio novu oznaku. Predstavljen je 1996.godine i u odnosu na prethodnika je imao potpuno novu unutrašnjost i više od 1.800 novih dijelova. 

Najveće novosti stižu 1997. godine kad je lansirana Bi-fuel 4 WD i atraktivna Cross Country verzija.  Do 2000. godine je proizvedeno 320.000 primjeraka modela V70 i 54.000 terenskih karavana (Cross Country).

Danas
Volvo je danas pomalo zapustio karavane i prebacio veći dio kapaciteta na SUV segment. Tako smo dobili XC70 i odnedavna XC90 (naslovna fotografija) modele, koje u nedostatku, drugih možemo proglasiti svojevrsnim karavanima.

Prava je šteta što Volvo više ne njeguje tradiciju proizvodnje karavanskih izvedbi, koje su danas, posebno u zemljema Europske Unije, vrlo popularne.