Jeep Grand Cherokee – Novo lice američkog pustolova
POČETKOM travnja je u New Yorku predstavljena treća generacija najpopularnijeg američkog SUV-a koja će u Europu stići kroz godinu dana. Novi model donosi pregršt novosti, među kojima je svakako najznačajnija da ovim modelom Jeep unosi pustolovni duh u luksuzni segment i najavljuje povratak korijenima.
Kad je u pitanju američka ikona kalibra Jeepa, u Americi su svi složni oko toga da će svaka pogreška biti kažnjena. Bilo kakav manjak u dizajnerskom smislu, ili nedaj bože mehanici, rezultirao bi javnim razapinjanjem Jeepovih dizajnera zgog izdaje američkog ponosa. Izlet izvan očekivanog ne bi dobro sjeo konzervativno nastrojenim obožavateljima, čega su itekako bili svjesni u Jeepu, kad su krenuli u obnovu svog najpoznatijeg modela.
Dizajn
Službene fotografije potvrđuju prije rečeno. Iako opsežne, promjene su napravljene decentno i nenametljivo, a u velikom djelu je zadržana prepoznatljiva linija najluksuznijeg Jeepa. Ono što je na fotografijama teško vidljivo je svakako promjena dimenzija.
Novi model je u odnosu na prethodnika dulji čak trinaest centimetara, dok je ukupna visina vozila smanjena punih osam centimetara. Rezultat je skladnija forma vozila i dakako više prostora u kabini. Paralelno s povećanjem duljine narastao je i međuosovinski razmak (+ 8 cm), čime su zadržani minimalni prevjesi i optimizirana vozna svojstva.
Dizajn novog modela predstavlja kombinaciju starog i novog. Trend povećanja maske hladnjaka nije zaobišao čak ni Jeep, pa se prepoznatljiva rešetka na novom modelu proteže i ispod odbojnika. Potpuno novi izgled dobila su i prednja (okrugla) svjetla, dok je poklopac motora dobio nekoliko novih utora.
Ostatak vozila pretrpio je manje promjene, bočne linije su neznatno modificirane, dok je straga uočljiv povratak oštrim linijama i pravokutnim oblicima. Pomalo "hummerovski" stražnji kraj lišen je bilo kakvih detalja, a pravokutna svjetla se djelomično nastavljaju na boku vozila.
Da je riječ o luksuznom predstavniku do znanja daje kromirana lajsna u razini bočnih stakala, te aluminijski naplatci u kromiranom finišu.
Najkraće rečeno, ni sa milje udaljenosti dvojbe nema da je riječ o Jeepu.
Unutrašnjost
Detaljno osvježena unutrašnjost izvedena je u kvalitetnijim materijalima, a tek poneki detalj otkriva da je riječ o tipičnom "ameru". Tako je na primjer masivna ručica za otvaranje vrata barem dvostruko veća nego kod konkurencije, a slično vrijedi i za poluge iza upravljača. Sve ostalo podređeno je europskom ukusu. Komplicirani i zastarjeli prekidači su prošlost, a prednost je dana zakretnim kontrolama (klimatizacija) i ergonomski oblikovanim tipkama (navigacija i audio-sustav).
Povećanje dimenzija najviše se odrazilo na prostranost stražnje klupe, posebno u predjelu koljena. Putnici straga nisu lišeni ventilacijskih otvora, a na raspolaganju je i poneki pretinac. Funkcionalnost je osigurana putem asimetrično djeljive klupe čijim obaranjem u podnicu se dobiva i do 2.000 litara prtljažnog prostora.
Novi motori i vrhunski 4WD pogon
Ispod lima je gotovo sve novo. Paleta motora detaljno je obnovljena, pa će od iduće godine ponuda startati s 3.7 V6 benzincem, koji nasljeđuje dosadašnji 4.0 R6 (190 KS, 295 Nm) motor. Novopridošlica donosi uglađeniji rad i nešto nižu potrošnju goriva, uz istovremeno povećanje snage i okretnog momenta (210 KS, 393 Nm).
Za sredinu ponude je rezerviran poznati 4.7 V8 SOHC konstrukcije koji razvija 230 KS i 393 Nm okretnog momenta. Top model pokreće motor posuđen iz novog Chryslera 300C. 5.7 HEMI V8 razvija 325 KS i 502 Nm, uz napomenu da je 90 % momenta dostupno u rasponu od 2.400 do 5.100 o/min. Zahvaljujući MDS (Multi-Displacement System) koji isključuje četiri cilindra pri nezahtjevnoj vožnji (kočenje, nizbrdica, održavanje brzine na ravnoj podlozi) ostvaruje se ušteda goriva i do 20 %. Cjeli postupak isključivanja cilindara traje svega 0.04 sekundi, a pouzdanost sustava je potvrđena kroz 10.5 milijuna testnih kilometara i 7-godišnje (70.000 milja) jamstvo.
Svi motori će se serijski isporučivati s 5-stupanjskim automatskim mjenjačem s mogućnosti ručne izmjene, dok će ručni mjenjač biti lansiran nakon što se model etablira na tržištu. Isto vrijedi i za dizelske motore, bez kojih je uspješan plasman u Europi nezamisliv.
Kad su u pitanju vozne osobine, u Jeep ne treba sumnjati. Novi model nudi se u čak tri izvedbe pogona, počevši od permanentnog pogona na sve kotače (Quadra Trac I) s prijenosnim omjerom 48/52 u korist stražnje osovine i bez mogućnosti ručnog podešavanja. Najširem krugu kupaca namijenjen je Quadra-Trac II pogon nadziran putem senzora i BTSC-a (Brake Traction Control System), koji bilježe sva odstupanja u zakretanju kotača i proporcionalno tome mijenja prijenos snage. Vrhunac ponude rezerviran je za Quadra-Drive II pogon koji uz pomoć ELSD-a (Electronic Limited Slip Differentials) regulira prijenos snage na svaki kotač posebno.
Potpuno novo podvozje opremljeno je multi-linkom straga čije prednosti su posebno uočljive na asfaltnoj podlozi. Top-izvedba je opremljena i DHS sustavom (Dynamic Handling System), odnosno aktivnim hidraulički nadziranim sustavom stabilizatora. Time je naginjanje vozila u prolasku zavoja minimizirano.
Grand Cherokee u novom izdanju serijski dobiva i ESP sustav stabilnosti, što uz potpuno novi upravljački sustav omogućuje odlična vozna svojstva na asfaltnim prometnicama.
Poboljšanja na novom modelu zaokružuje podizanje pasivne i aktivne sigurnosti putem potpune ponude zračnih jastuka i bočnih zračnih zavjesa. Aktivnoj sigurnosti pridonijeti će i poneki inovativni detalj karakterističan za američka vozila. Ovaj put je riječ o Smart Beam sustavu automatskog isključivanja dugih svjetala u situaciji kad iz suprotnog smjera nailazi vozilo.
Grand Cherokee namijenjen sjeverno-američkom tržištu će se proizvoditi u pogonima u Detroitu, dok je za sklapanja vozila namijenjenih stranim tržištima zadužen austrijski Steyr-Puch.
Miljenko Nikolić
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati