Kako su HDZ i SDP zajedno štitili Agrokor
Foto: FAH, Index
ZNATE li da su SDP i HDZ zajednički branili privatni koncern Agrokor? Kako? Jednim dijelom tako da su spriječili primjenu Zakona o faktoringu. No, krenimo redom.
Koncern Agrokor je, to već svi znamo, bio poznat po sve dužim rokovima plaćanja robe i usluga. I sada – prodali ste Agrokoru nešto za 500.000 kuna, i recimo da ste dobili mjenicu koja se može naplatiti za 100 dana, ili ste sami napisali na računu da je rok plaćanja sto dana. No, novac vam treba odmah – morate platiti državi, morate isplatiti plaće i tako dalje.
Tu se pojavljuje netko tko se zove faktor ili faktoring društvo. Vi faktoring društvu prodate svoje potraživanje, a to društvo vam onda plaća novce odmah. Naravno, neće vam platiti 500.000, nego recimo 470.000, a tih 30.000 kuna će biti zarada faktora koje će nekadašnje vaše potraživanje uredno naplatiti od Agrokora kroz tih 100 dana.
Kako bismo razumjeli priču do kraja, još jedno objašnjenje: faktoring može biti bez regresa i s regresom. Bez regresa znači da faktor društvo snosi rizik naplate – ako Agrokor ne može platiti dug, onda novac gubi faktor društvo (stručno se to zove del credere rizik). Faktoring s regresom – tu vi koji ste prodali potraživanje i dalje jamčite da će dug biti naplaćen. Kako su većina ugovora u nas "s regresom", kada je Agrokor zapeo s plaćanjima, dobavljači su upali u problem - faktoring društvo od vas traži svih gore spomenutih 500.000, a vi se dalje snalazite s Agrokorom (ovo je maksimalno pojednostavljena priča).
Faktoring je u svijetu sasvim uobičajen način poslovanja – no nije uobičajeno da to postaje primarni način poslovanja. Posebno nije uobičajeno, a i postaje opasno za gospodarski sustav, da je velik postotak faktoringa u nekoj zemlji vezan za jedan jedini koncern! U tom slučaju dobivamo "bicikl ekonomiju", dok ide – ide, a kad stane - pada i ruši sve.
Država je primijetila kako poslovi faktoringa postaju sve veći i odlučila je 2014. godine staviti ih pod nadzor. U srpnju 2014. u Sabor dolazi Konačni prijedlog Zakona o faktoringu.
Zakon o faktoringu mogao je dignuti uzbunu oko Agrokora na vrijeme
Obrazloženje prijedloga Zakona o faktoringu je vrlo razložno, navodimo dijelove: "Faktoring društva su u ožujku 2014. godini imala ukupnu aktivu veličine 8,6 milijarde kuna, što je 16,3 posto više nego prethodne godine. U ukupnoj aktivi djelatnosti faktoringa na dan 31. prosinca 2013. godine, kratkotrajna faktoring potraživanja činila su 41,5 posto aktive, dok su eskonti mjenica sudjelovali u ukupnoj aktivi s 38,9 posto. (…) Ukupni prihodi društava registriranih za obavljanje poslova faktoringa u 2013. godini iskazani su u iznosu od 824,5 milijuna kuna, dok su rashodi iznosili 606,7 milijuna kuna."
Opravdano se navodi i postojanje pravne nesigurnosti i posebno pitanje rizika: "Pružatelji faktoring usluga trenutno nisu regulirani u Republici Hrvatskoj, što stvara pravnu nesigurnost. S obzirom na trend porasta usluga faktoringa u Republici Hrvatskoj te s obzirom na to da rizici faktoring društava koja nisu članice grupe kreditnih institucija u Republici Hrvatskoj nisu obuhvaćeni odgovarajućim nadzorom, nužna je regulacija njihovog poslovanja zakonskom regulativom o faktoringu."
Bez posebnog zakona, sustav nadzora je bio vrlo manjkav: "Nadzor kreditnih institucija koje obavljaju poslove faktoringa unutar svoje registrirane djelatnosti u nadležnosti je Hrvatske narodne banke (u daljnjem tekstu: HNB), dok su druga društva registrirana za poslove faktoringa pod nadzorom Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija). Treba napomenuti da u uvjetima izostanka pravne regulacije poslova faktoringa, spomenuta druga društva koja nude faktoring usluge (a pod nadzorom su Agencije) nisu podlijegala licenciranju, odobrenju za članove uprave, pravilima o minimalnom temeljnom kapitalu, kvalificiranom udjelu, izvješćivanju i sl."
Ukratko – u ljeto 2014. godine država primjećuje da se kroz faktoring vrte teške milijarde, da se zarađuju pusti milijuni, ali da je nadzor koji mogu provoditi HNB i Hanfa vrlo ograničen. Predlaže se novi Zakon, kojim se osim nadzora uređuje i pitanje upravljanja rizicima – a rizik je upravo činjenica da u nekim razdobljima (nepotvrđeni podatak) pola tržišta faktoringa čini upravo koncern Agrokor. Ili kako sam Prijedlog zakona navodi: "Ovim Konačnim prijedloga zakona, dodatno se propisuju zahtjevi glede sustava upravljanja rizicima i postupka obavljanja nadzora. Donošenje navedene zakonske regulative omogućilo bi efikasniji nadzor nad društvima koja se bave poslovima faktoringa."
Faktoring društva se nisu morala uskladiti sve dok nije buknula afera Agrokor
Prijedlog zakona o faktoringu govorio je kako se faktoring društva moraju uskladiti sa Zakonom (poslove faktoringa, temeljni kapital, upravu, članove nadzornog odbora, općenito poslovanje) u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona (praktično do siječnja 2015.).
Međutim, u zadnji čas se utječe na tekst Prijedloga zakona, tako da se u objavljenom zakonskom tekstu rok produljuje na godinu dana. Znači, do kolovoza 2015. godine, faktoring društva moraju djelovati sukladno Zakonu (a onda bi možda i netko primijetio iznimnu izloženost cijelog tržišta Agrokoru!).
Što se onda događa? Faktoring društva uredno izbjegavaju obvezu prilagodbe! Umjesto da se takvima onemogući obavljanje djelatnosti faktoringa, jer valjda godinu je primjeren rok, Vlada Zorana Milanovića u sred ljeta hitno donosi:
UREDBU O IZMJENI ZAKONA O FAKTORINGU
Članak 1.
U Zakonu o faktoringu (»Narodne novine«, broj 94/2014), u članku 117. stavku 2. riječi: »u roku od dvanaest (12) mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »do 31. ožujka 2016. godine«.
Članak 2.
Ova Uredba stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Zagreb, 30. srpnja 2015.
Predsjednik
Zoran Milanović, v. r.
Dakle, dok su svi na godišnjem odmoru – Vlada omogućava faktoring društvima da nastave po starome. Uvodi se novi rok. Dolaze izbori, dolazi HDZ, premijer je Orešković, no oko faktoringa stvari ostaju iste.
Rok od 31. ožujka 2016. se približava i umjesto da se postupi po Zakonu i društvima koja se nisu prilagodila Zakonu onemogući obavljanje poslova faktoringa (kako to lijepo Zakon kaže, pravne osobe koje se ne prilagode "dužne su prestati obavljati poslove faktoringa i djelatnost faktoringa brisati iz sudskog registra", donosi se po hitnom postupku novi Zakon o izmjeni Zakona o faktoringu.
Rok za prilagodbu se ponovno produljuje: "Stoga se ovim Prijedlogom zakona predlaže izmjena članka 117. stavka 2. Zakona o faktoringu, odnosno produljenje roka s 31. ožujka 2016. godine na 31. prosinca 2016. godine, u kojem su se pravne osobe, koje na dan stupanja na snagu Zakona o faktoringu obavljaju poslove faktoringa i upisane su u sudski registar, dužne uskladiti sa Zakonom o faktoringu."
I zaista, dobivamo odredbu koja glasi:
Članak 1.
U Zakonu o faktoringu (»Narodne novine«, br. 94/14. i 85/15.) u članku 117. stavku 2. riječi: »31. ožujka 2016. godine« zamjenjuju se riječima: »31. prosinca 2016.«.
Saborski zapisnik pamti i još nešto: Zakon je donesen na 3. sjednici 21. travnja 2016. (94 glasa "za", 7 "suzdržanih"). Dakle, ne samo da je saborska većina (tada HDZ) bila za, već je za novi rok prilagodbe glasala i oporba. Istini za volju, među ovih nekoliko suzdržanih bilo je i članova HDZ-a i SDP-a, ali 94 "za" znači veliku suglasnost u Saboru.
Za koga i u čije ime rade političari?
Nekoliko savjesnih ljudi primijetilo je kako se u sustavu faktoringa vrte milijarde i 2014. godine predložilo sustav kojim bi se cijeli taj posao stavio pod kontrolu, a pravnim osobama koje se bave faktoringom nametnuo i sveobuhvatan sustav procjene rizika. Taj sustav bi vrlo vjerojatno pokazao izloženost faktoring društava Agrokoru i kako se u Hrvatskoj oko faktoringa doslovno milijarde kuna vrte oko jednog jedinog društva – koncerna Agrokor.
No, netko u pozadini, netko bitno jači od Zokija, Plenkija i ekipe koju viđamo na ekranima uredno je produžio rok prilagodbe zakonu, pa je onda bio dovoljno utjecajan da Vlada usred ljeta taj rok još jednom produlji, a kako ni to nije bilo dovoljno, hitnom izmjenom Zakona (i to s retroaktivnim djelovanjem!) rok je produljen do kraja prošle godine, kada je afera oko Agrokora već bila javna i bilo ju je nemoguće sakriti.
Tako, dok se narod zabavlja ustašama i partizanima, netko u pozadini fino radi svoj posao – vrte se teške milijarde, zarađuju milijuni, i lijeva i desna vlada od tog nekog nepoznatog slušaju savjete kako se ponašati i kakve propise donijeti. Ili je sve ovo što smo naveli samo slučajni stjecaj savršeno slučajnih okolnosti? Zaključite sami.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati