One su žene, kraljice, majke... A povremeno i rasturaju

One su žene, kraljice, majke... A povremeno i rasturaju

Foto: Press

U HOLLYWOODU, gdje su izgled i mladost sve, junakinje filmova često su bespomoćne ili se pak koriste isključivo kao predmet požude glavnog junaka. Žene u filmovima tu su da budu seksi, ali generalno gledajući, vrlo su rijetko slojevite, a još rjeđe na leđima nose čitav film.

Njihovi mainstream problemi uglavnom su muškarci i veze, a čak se i najsnažnije od njih rastope u zagrljaju glavnog muškog lika.

To nikako ne znači da filmska industrija tijekom godina nije dala pregršt junakinja koje rado pamtimo, niti da mnogi od filmova s ljubavnom tematikom nisu kvalitetni, ali ovog ćemo se puta ipak koncentrirati na filmove koje ne možemo tako lako uklopiti u postojeće kalupe.

1. Konobarica

"Konobarica" Adrienne Shelly pojavila se u vrijeme kada je "Seks i grad" započeo svoju apsolutnu vladavinu i feminizam sveo na kupovinu, opterećenost obućom i slinjenje za ocvalim zavodnicima. Ukratko, "Konobarica" je sve što bi jedan film ove vrste trebao imati: jak centralni ženski lik, odlične sporedne glumice, protagonisticu koja istražuje svoju seksualnost, cijeni majčinstvo bez veličanja istog i tretira lošeg supruga kao osobu, a ne klišej.

2. Alien

Ellen Ripley, vjerojatno jedina "prava" ženska akcijska junakinja osamdesetih koju je savršeno utjelovila Sigourney Weaver. Iako je njezin lik isprva trebao biti muškarac, Walter Hill odlučio je promijeniti scenarij i pritom je stvorio jedan od ponajboljih ženskih likova u jednoj od najpopularnijih SF franšiza u povijesti. Dva odlična, jedan solidan i jedan poprilično loš film, okupili su neke od najboljih redatelja današnjice i publiku natjerali da u potpunosti zanemare činjenicu da je ulogu inače namijenjenu muškarcima savršeno popunila žena.

3. Boja purpura

Spielbergova "Boja purpura" bez ikakve je sumnje jedan od filmova koji se mogu pohvaliti uistinu jakom ženskom glumačkom postavom. Međutim, mnogi ističu kako najsnažniji dio filma nije oskarovska glumačka postava već odnos između snažnih protagonistica.

4. Pohane zelene rajčice

Za početak, film prikazuje lezbijsku vezu koja se odvija u vremenu kad se o toj temi nije govorilo otvoreno. Štoviše, bilo je opasno. Isto tako, film se pojavio u vrijeme kada se industrija nije otimala za filmove o gay parovima, a posebno ne lezbijkama. Iako neki zamjeraju odmak od književnog predloška i nespretnu naraciju, riječ je o filmu koji mnogi i danas ističu kao jedan od omiljenih. A i nominiran je za dva Oscara.

5. Mostovi okruga Madison

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Od macho igrača kao što je Clint Eastwood u to se vrijeme nije očekivalo uprizorenje knjige Roberta Jamesa Wallera koja se bavi kratkom aferom fotografa Roberta Kincaida i kućanice iz Iowe, Francesce Johnson. No, ono što posebno privlači pažnju jest odmak od standardnog pristupa ovoj temi, a glavna junakinja nije vođena sentimentalnošću niti emocijama već razumom, a to je, priznat ćete, pravo osvježenje. Čak i danas.

6. Pomoć

Tate Taylor servirao je kod publike omiljeni film koji je dobro prošao i kod kritike, a snažne žene s oba kraja društvene ljestvice gotovo su savršen primjer onog o čemu govori uvod u tekst. One se opiru društvenim normama, rasizmu, ali prije svega svojoj okolini, što je ponekad i najteže.

7. Igre gladi

Iako su film mnogi isprva doživjeli kao pokušaj kapitaliziranja pomame za tinejdžerskom literaturom u rangu "Sumraka", "Igre gladi" daleko su od ispraznosti kakvu smo imali prilike gledati u iznimno popularnoj franšizi o anemičnim i vječno neraspoloženim vampirima. I dok radnja ima naglašenu romantičnu priču, Katniss je ipak značajan odmak od uobičajenog. Ona je sposobna, samostalna, brine za svoju obitelj (i muškarce oko sebe), a za razliku od vampirom opčinjene Belle Swan, dobar je uzor klinkama. Naravno, izuzmemo li koljačinu u stilu holivudski razblaženog "Battle Royala".

8. Merida Hrabra

Disneyjeve princeze onu su od čega se feministicama diže kosa na glavi, ali Merida ne spada u tu kategoriju. On jest princeza, ali teško bismo je mogli strpati u istu ladicu sa Snjeguljicom, Zlatokosom ili malom sirenom. Upravo su zato svi podivljali kada ju je Disney pokušao "poprinceziti" i pretvoriti u još jednu dotjeranu Barbiku, a to bi bilo loše ne samo zbog originalnost već i činjenice da u ovom slučaju imamo vjerojatno jedinu "animiranu feministicu" u mainstreamu prepunom klišeja.  

9. Thelma & Louise

Što god mislili o filmu Ridleyja Scotta, "Thelma & Louise" pokrenule su ozbiljnu raspravu o feminizmu. Neki ga nazivaju "neofeminističkim filmom ceste", drugi "beskompromisnom potvrdom ženskih iskustava", treći "napadom na konvencionalne uzorke muškog šovinističkog ponašanja", a četvrti tvrde kako film nema veze s feminizmom već je osjetna preopterećenost osvetom i nasiljem.

10. Dogma

Vjerojatno posljednji suvisli film Kevina Smitha malo će tko uvrstiti na listu ovog tipa, ali Bethany Sloane koju je utjelovila Linda Fiorentino uistinu je jak ženski lik kojeg mnogi često previđaju. Ona je "pro-choice", nedavno je razvedena, ateistica je i da, potječe iz loze Isusa Krista. Naravno, ne smijemo zaboraviti ni da je Bog u ovom filmu - žena. Preciznije, Alanis Morissette.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara