Policija pretražuje stan pilota: Malezijski avion oteo je netko od putnika ili članova posade?

Policija pretražuje stan pilota: Malezijski avion oteo je netko od putnika ili članova posade?

Foto: Guliver image/Getty images

KOMUNIKACIJSKI sustavi na nestalom malezijskom zrakoplovu Boeingu 777 namjerno su isključeni, priopćio je danas malezijski premijer Najib Razak.

Kako je potvrdio, novi dokazi koji su prikupljeni putem satelitskog i radarskog praćenja aviona ukazuju na to da je netko iz aviona za vrijeme leta namjerno onesposobio komunikacijske sisteme. Istraga je sada ušla u drugu fazu, kazao je premijer, te je usmjerena na posadu i putnike koji su se nalazili u avionu.

"Unatoč svim medijskim izvješćima da je avion bio otet, želim biti vrlo jasan i reći da još uvijek istražujemo sve mogućnosti kako bi utvrdili što je navelo MH370 da odstupi od smjera", naglasio je s oprezom premijer.

Podsjetimo, avion je s radara nestao prije tjedan dana, a u njemu se nalazilo 239 putnika i članova posade. Posljednji kontakt posade i kontrole leta dogodio se sat vremena nakon polijetanja, dok je avion letio iznad Južnog kineskog mora.

Malezijski premijer je na konferenciji za novinare kazao da novi dokazi prikupljeni preko satelita s velikom sigurnošću ukazuju na to da su komunikacijski sustavi prvo onesposobljeni te da je nakon toga avion skrenuo s planirane rute.

Satelitski podaci utvrdili da se zrakoplov oko sat vremena nakon polijetanja iz Kuala Lumpura prema Pekingu okrenuo i vratio prema zapadu te da je mogao skrenuti u dva smjera - sjeverno prema sjeveru Tajlanda ili južno od Indonezije prema južnom dijelu Indijskog oceana.

Sve više indikacija da je avion otet

Komunikacijski sistemi zrakoplova ugašeni su u razmaku od 14 minuta, što je američkim istražiteljima dalo povoda da razmišljaju o mogućoj otmici. Jedan odašiljač ugašen je u 1.07 sati,a drugi u 1.21 sat u trenutku kada je pilot kontroli rekao "laku noć".

Britanska firma za satelitsku komunikaciju Inmarsat tvrdi da je zabilježila signal s nestalog zrakoplova. Avion je, kažu, letio više od sedam sati nakon polijetanja.

Jučer su se pojavile nove informacije prema kojima su sateliti zabilježili signale aviona čak pet sati nakon njegova nestanka. Pilot je sam mogao ugasiti odašiljač te otputovati u drugu zemlju. Isto tako, istražitelji su naveli da je pilot mogao počiniti samoubojstvo, no to su samo mogući scenariji.

Policija pretražuje stan pilota

Policija je u subotu počela pretraživati stan pilota nestalog zrakoplova Malaysia Airlinesa, nakon što je premijer potvrdio da je avion vjerojatno namjerno skrenut s puta, rekao je visoki dužnosnik policije za agenciju Reuters.

Policija je došla u kuću kapetana zrakoplova, 53-ogodišnjeg Zaharija Ahmeda Šaha, u subotu popodne, ubrzo nakon što je predsejdnik malezijske vlade Najib Razak završio konferenciju za novinare.

Gdje je mogao letjeti nestali avion?

Nestali malezijski zrakoplov vjerojatno je namjerno skrenut s predviđene putanje i moguće je da je odletio u bilo kojem smjeru, od središnje Azije do juga Indijskoga oceana, rekao je u subotu malezijski premijer Najib Razak, a odmah nakon njegove objave policija je ušla u stan nestaloga pilota, javljaju mediji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odmah je prekinuta potraga na moru i iz zraka u Tajlandskome zaljevu i u Južnokineskome moru istočno od Malezije, na mjestu na kojem je avion prošlu subotu u 1,22 sata nestao s civilnih radara. Po riječima Najiba Razaka, novi podaci pokazuju da je posljednja komunikacija toga zrakoplova i satelita uspostavljena u 8,11 sati, gotovo sedam sati pošto se okrenuo i preletio Malajski poluotok. Iz tih se podataka ne može zaključiti je li avion u to vrijeme još letio i gdje se nalazio pa se za potragu, a u njoj sudjeluje više od deset zemalja, otvara novo golemo područje mogućih posljednjih lokacija. Dodatnih sedam sati leta moralo je isprazniti spremnike za gorivo.

Malezijski premijer kaže kako se pretpostavlja da je zrakoplov krenuo jednim od dvaju koridora: sjevernim koji se proteže od sjevernog Tajlanda do granice s Turkmenistanom i Kazahstanom, ili južnim koji ide od Indonezije prema prostranstvima indijskoga oceana. Jedan izvor blizak američkoj istrazi rekao je kako je zrakoplov najvjerojatnije skrenuo na jug, prema Indijskome oceanu i ondje ostao bez goriva i srušio se. Ako je tako, piše Reuters, bit će teško pronaći ga, a još teže doći do tzv. "crnih kutija" koje bilježenjem podataka i glasova u pilotskoj kabini drže ključ tajne nestanka malezijskog aviona.

Golemo prostranstvo Indijskoga oceana u prosjeku je duboko 3,5 kilometara, što je dublje od Atlantskoga oceana, a kad je 2009. nad Atlantikom nestao Air Franceov avion, istrazi je trebalo dvije godine da locira olupinu iako su na površini mora odmah uočeni ostavi zrakoplova pa se znalo gdje tražiti. Ostatke malezijskog zrakoplova na površini Indijskoga oceana snažne bi struje već raznijele u sedam dana koliko je prošlo od nestanka.

Malezijski zrakoplov možda namjerno skrenut prema Andamanima

Podaci vojnih radara sugeriraju da je malezijski zrakoplov koji je nestao prije gotovo tjedan dana namjerno skrenut preko Malajskog poluotoka prema Andamanskom otočju, rekli su u petak malezijski izvori bliski istrazi.

Dva izvora rekla su za Reuters da je neidentificirani zrakoplov - za koji istražitelji vjeruju da je nestali zrakoplov na letu MH370 - letio na ruti između dvije navigacijske točke kad je zadnji put primijećen na vojnom radaru nedaleko od sjeverozapadne obale Malezije. Ti podaci sugeriraju da je tu rutu namjerno izabrao netko tko je školovani pilot.

Posljednji zabilježeni podatak sugerira da je zrakoplov Malaysia Airlinesa letio prema Andamanima, lancu indijskih otočića koji se proteže između Andamanskog mora i Bengalskog zaljeva. Navigacijske točke su referentne točke u fizičkom prostoru kojima se služe piloti kako bi lakše letjeli duž utvrđenih zračnih koridora.

Treći izvor blizak istrazi rekao je da se istražitelji sada fokusiraju na teoriju da je netko namjerno skrenuo zrakoplov s planirane rute između Kuala Lumpura i Pekinga.

"Možemo reći da istražujemo moguću sabotažu, a otmica je još uvijek jedna od mogućnosti", rekao je izvor, visoki malezijski politički dužnosnik. Sva tri izvora odbila su biti imenovana zbog osjetljivosti istrage, te zbog toga što nisu ovlaštena za davanje izjava.

Malezijska policija ranije je objavila da istražuje je li netko od putnika ili posade imao osobne ili psihološke probleme koji bi mogli baciti novo svjetlo na istragu, kao i da istražuje mogućnosti sabotaže, otmice ili mehaničkog kvara.

Izjave trojice neimenovanih izvora prva su jasna indicija da se istraga o nestanku Boeinga 777 s 239 putnika i članova posade fokusira na uzrok koji nije obična nesreća, odnosno da se radi o kriminalnoj aktivnosti. Izvori su kazali da se, zbog novih dokaza, međunarodna potraga sada usmjerava na područje Andamanskog mora i Indijskog oceana.

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara