Dugobabe dočekale premijera guslama i transparentom "Hvala ti, Ivo"

Dugobabe dočekale premijera guslama i transparentom "Hvala ti, Ivo"

MJEŠTANI Dugobaba, sela za kojeg je posebno izgrađen odvojak autoceste na lokaciji Vučevica kraj Splita, su nakon otvaranja autoceste dočekali premijera transparentom "Hvala ti, Ivo" i zvucima gusli.

Vladinu povorku dočekali su mještani Dugobaba, u kojem svaka druga kuća na vratima nosi prezime Sanader, transparentima "Hvala ti, Ivo", "Ivo, volimo te" i "Ivo, voli te Zagora", kojima su izrazili svoju zahvalnost premijeru što je spojio njihovo malo selo s glavnom poveznicom sjevera i juga Hrvatske, iako pri tome nisu poštovani zahtjevi stručnjaka za zaštitu okoliša.

Podsjetimo, Sanader je još 3. veljače 2004. presjedao sjednicom Povjerenstva za gradnju cesta koja je bila održana u Dugopolju, a na njoj je, suprotno predviđenom planu, odlučeno da se gradi pristupna cesta na lokaciji Vučevica.

Premijer Sanader izašao je iz autobusa i pozdravio se s razdraganim mještanima, nakon čega je kolona nastavila put prema Splitu.

Otvorena autocesta

Svečanim otvorenjem zadnja 33 kilometra autoceste Zagreb - Split između Pirovca i Vrpolja, u promet je puštena cijela autocesta, čijih 380 kilometara povezuju sjever i jug Hrvatske i ostvaruju san mnogih hrvatskih građana, dug gotovo 35 godina.

U promet ju je na svečanosti održanoj na odmorištu Krka na autocesti kod Skradina pustio hrvatski premijer Ivo Sanader.

U povijesti svakog naroda postoje posebne prilike kada su generacije sanjale jedan cilj, a mi danas imamo privilegiju biti dio naraštaja koji je ostvario slobodnu Hrvatsku ali i povezao hrvatski sjever i jug, rekao je Sanader.

To nije samo cesta od Zagreba do Splita, već put kroz povijest za ono što smo htjeli i sanjali, a što nam je bilo oduzimano. Sva važnija događanja u hrvatskoj povijesti odigrala su se upravo na ovom prometnom pravcu, rekao je Sanader. Podsjetivši na najnoviju povijest i Domovinski rat, Sanader je rekao da balvani nisu bili samo prometna zapreka već poruka da odustanemo od dijela države ako želimo slobodu. Ali Hrvatska je pokazala da je snažna država i njen se narod svojim jedinstvom uspio tome oduprijeti, rekao je Sanader.

Ova prometnica nas podsjeća na sve loše što smo prošli ali i da radimo složno, rekao je Sanader. Danas pokazujemo jedinstvo koje nadilazi pojedinačne interese, kazao je i zahvalio se braniteljima, graditeljima, narodu ovog kraja koji je trpio tegobe zbog prometne izoliranosti, kao i prvom hrvatskom predsjedniku Franji Tuđmanu.

Autoceste koje gradimo povezuju nas sa EU i tako postajemo dio zajedničke infrastrukture Europske unije, za koju Sanader vjeruje da će prevladati svoje poteškoće, a Hrvatska postati njen član.

Premijer je u govoru najavio i daljnje planove cestogradnje: nastavak autoceste prema Dubrovniku, početak gradnje autoceste Zagreb-Sisak kao i hrvatskog dijela 5. prometnog koridora od Sredanaca do Osijeka te 50 kilometara punog profila autoceste Zagreb-Rijeka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jučer smo obilježili Dan državnosti, a postoji li veći i ljepši poklon domovini od ove autoceste koja je svjedok ljudske ustrajnosti i snage, rekao je premijer i otvorio autocestu riječima: "Kao zagrebački Splićanin i splitski Zagrepčanin sudbina me podarila velikom čašću da mogu reći da je ova autocesta otvorena."

Idejna začetnica gradnje autoceste Zagreb-Split Savka Dabčević Kučar izrazila je veliku radost zbog završetka toga pothvata, davno započetog ali naglo prekinutog. Hrvatska treba otvoriti prostor ljudima s vizijom i razvojnim projektima, a stručnost mora biti jedina kvalifikacija za provedbu tih vizija, da ne moramo više čekati 30 godina, rekla je.

Premijer vlade u prošlom mandatu Ivica Račan zahvalio se svim radnicima i graditeljima koji su radili u teškim uvjetima ne pitajući za plaću. Podsjetio je da je u listopadu 2001. tadašnja Vlada na splitskoj sjednici odlučila da se za tri godine izgradi autocesta vrijedna 3 milijarde njemačkih maraka kojom će se za tri sata putovanja stići od Zagreba do Splita. Ova autocesta pripada hrvatskom narodu, rekao je Račan i čestitao sadašnjoj Vladi što ju je završila prije roka.

Još jedan od bivših premijera, Zlatko Mateša kazao je da je ovo autocesta hrvatske integracije koja pokazuje da su nacionalni projekti iznad svake vlade i da postoji nacionalna sloga s kojom se taj poduhvat mogao i ostvariti.

Ministar mora, turizma, prometa razvitka Božidar Kalmeta istaknuo je da se autocesta otvara prije roka i sa svim potrebnim dozvolama, te podsjetio na njenu povijest: nakon što je 1971. započeta i prekinuta, njena gradnja 1993. ponovno je započeta gradnjom tunela sv. Rok i Masleničkog mosta. Vrijednost autoceste Zagreb-Split, uključujući dio od Zagreba do Karlovca te dijela od Bosiljeva do Splita je 18,5 milijardi kuna, rekao je Kalmeta.

Otvorenu autocestu blagoslovio je biskup šibenski msgr. Ante Ivas.

Svečanost u Skradinu započela je nacionalnom himnom i pjesmama "Sončece, sončece" i "Dalmatino, povišću pritrujena" nakon kojih su slijedili govori.

Nakon što je premijer otvorio autocestu spustili su se padobranci sa zastavama gradova Zagreba i Splita a nedugo potom u zrak je pušteno oko 35 balona s hrvatskim zastavama. Josipa Lisac je otpjevala "Vilu Velebitu", a članovi Vlade i neki bivši ministri su se zagrlili i zapjevali "Moju domovinu".

Nacionalna svečanost u povodu otvorenja autoceste Zagreb - Split počela je oko podne u Zagrebu, a večeras se nastavlja koncertima u Zagrebu i Splitu.

Autocesta od Zagreba do Splita iznimno je važna za Hrvatsku i strateško oživljavanje gospodarstva. Za tu su se autocestu još 1971., u doba Hrvatskog proljeća, izjasnili hrvatski građani, dajući samodoprinosom novac za njezinu izgradnju. Autocesta se trebala zvati cestom kralja Tomislava, no nije izgrađena jer je u bivšoj državi zbog političkih razloga sustavno onemogućavano povezivanje hrvatskog sjevera i juga.

Radovi na autocesti A1 stajali su 17 milijardi kuna bez PDV-a, a obuhvaćali su izgradnju 380 kilometara trase na kojoj su izgrađena 292 objekta, od kojih 26 mostova, 50 vijadukata, 91 nadvožnjak, 78 podvožnjaka, 25 prolaza, 14 tunela i pet prijelaza za životinje. U izgradnji je sudjelovalo 39 većih tvrtki, među kojima šest stranih, a ostalo su domaći izvođači s mnogobrojnim kooperantima. Osim toga, mnoge su tvrtke sudjelovale u studijama i projektima, nadzoru i razminiranju.

Cestarina za prvu skupinu vozila, osobne automobile, je 157 kuna. Danas otvorena dionica između Pirovca i Vrpolja, a to znači i autocesta u cjelini, za vozače će biti otvorena od ponedjeljka, 27 lipnja od 6 sati.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara