"Liberalne vrijednosti su napadnute Mađarskoj, Poljskoj i Hrvatskoj - Europa mora odgovoriti"
Foto: FAH
NOVINAR portala Balkan Insight Toby Vogel u nedavnom članku analizira učinkovitost Europske unije u reguliranju vladavine prava u državama članicama. U nastavku prenosimo dijelove njegovog članka.
"U proteklih nekoliko mjeseci Europsku komisiju se optužuje za inertnost u vezi s pokušajima vladajućih stranaka Mađarske i Poljske da zauzmu državne institucije.
No, nedavna kampanja poljskih konzervativaca protiv državnog pravosuđa mogla bi potaknuti Komisiju da po prvi put primijeni Članak 7 Lisabonskog ugovora Europske unije, kojim bi država članica mogla izgubiti glasačko pravo.
Poljski predsjednik Andrzej Duda stavio je veto na nacrte zakona poljske vladajuće konzervativne stranke Stranke zakona i pravde (PiS), kojima bi vlada mogla smjenjivati suce Vrhovnog suda, ali natuknuo je da bi se isti mogli ponovno razmotriti".
EU mjere
"Zbog toga je Europska komisija pokrenula mehanizam kojim bi se trebalo utvrditi je li Poljska prekršila zakon. No, poljsko političko vodstvo počelo je pružati otpor, pa Komisija može ili odbaciti slučaj ili aktivirati Članak 7.
Europska unija trebala bi biti zajednica liberalnih demokratskih vrijednosti navedenih u Članku 2 Lisabonskog ugovora, a kada se koja od članica suprotstavlja tim vrijednostima, Komisija ima dva instrumenta za rješavanje takve situacije: aktiviranje postupke protiv kršenja propisa te Članak 7.
Postupke protiv kršenja propisa provela je u travnju u Mađarskoj, kada se novim zakonom za obrazovanje pokušalo ukinuti Središnje europsko sveučilište, jer je mađarski zakon kršio EU pravila o unutarnjem tržištu.
No, ti postupci mogu se primijeniti samo kada se izravno krše EU zakoni.
U 1990-ima, kada se EU spremala na širenje u srednju i istočnu Europu, nastanak Članka 7 potaknut je strahom da nove postkomunističke vlade u Poljskoj i Mađarskoj nisu potpuno utvrđene i stabilne.
U veljači 2000. godine krajnje desno orijentirana Slobodarska stranka Austrije Jörga Haidera pridružila se austrijskoj vladi, što je dovelo do raznih aktivnosti u 14 drugih država članica. Najavljene su sankcije protiv Austrije, a nakon Haiderove ostavke, situacija se smirila".
Snaga demokracije
"Tada se shvatilo da se prijetnje demokraciji mogu pojaviti i u zemljama u kojima se već razvila i ustalila te da su sankcije koje su ustanovljene tadašnjim Amsterdamskim ugovorom nefunkcionalne.
Stoga je EU Lisabonskim ugovorom mogla djelovati u slučaju velikog rizika od kršenja pravila.
Kako bi se primijenio Članak 7, "država članica mora stalno i uporno kršiti vrijednosti navedene u Članku 2", i oko toga se sve ostale države članice moraju jednoglasno složiti. Tek tada se članici u pitanju može ukinuti pravo glasa.
Tu nije sporno jesu li te mjere učinkovite, nego ima li EU volje da ih primjeni. Osim Mađarske i Poljske, i u Rumunjskoj, Bugarskoj i Hrvatskoj posljednjih se godina poduzimaju koraci kojima se pokušava ograničiti ovlasti pravosuđa. Odupiru se Bruxellesu u ime tradicionalnih, nacionalnih vrijednosti, a u Turskoj, Kosovu i Srbiji pažljivo se promatra kako će se EU odnositi prema tim zemljama.
Pritom se otvorilo pitanje koliko su u stvari jake i koliko su duboko ukorijenjene demokracija i institucionalna transformacija u zemljama koje su prešle iz komunizma u zajednicu EU-a. Usto, napadi američkoga predsjednika Donalda Trumpa na američke institucije i vladu pokazuju da nijedna zemlja, koliko god bila uređena, nije imuna na autoritarnu napast.
I druge zemlje također uvode neliberalne mjere – na primjer, u Ujedinjenom Kraljevstvu ograničava se sloboda govora u ime borbe protiv terorizma", piše Vogel.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati