Foto: Pixsell/Jurica Galoić
MINISTRICA znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak posjetila je zagrebačku Osnovnu školu Tina Ujevića u sklopu početka obilježavanja pilot-projekta vanjskoga vrednovanja i samovrednovanja škola i ocijenila kako ta škola doista radi u skladu sa svojom himnom - Škola za životni let!.
Nakon razgovora s ravnateljicom, nastavnicima-članicama i članovima ravnateljičina tima za kvalitetu koji sudjeluje u pilot-projektu, ravnateljicom Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) Majom Jukić i "kritičkim prijateljem" škole Suzanom Hitrec, ministrica Divjak novinarima je izjavila da je susret s učenicima, koji su izveli kratak svečani program i himnu svoje škole - Škola stvorena za životni let, pokazao da se oni stvarno dobro osjećaju u školi, da imaju potencijala i da im je okruženje poticajno za učenje.
U projektu sudjeluje 20 osnovnih škola i 10 gimnazija
Podsjetila je kako je pilot-projekt planiran, organiziran i provodi se u skladu s nacionalnom Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije.
Napomenula je da se ove godine provodi pilot-projekt vrednovanja i samovrednovanja škola u kojemu sudjeluje i OŠ Tina Ujevića, a u projektu sudjeluje ukupno 20 osnovnih škola i deset gimnazija koje su u njega uključene po metodi slučajnog odabira.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Ako želimo promjenu moramo u njoj sudjelovati, cilj nije rangiranje škola
Divjak je objasnila da je pilot-projekt usredotočen na osam domena koje trebaju odgovoriti na pitanje što je to dobra škola, školama omogućuje da "osjećaju" svoju autonomiju, same se vrednuju i vide koje su to njihove dobre strane, a što treba unaprijediti.
Za ministricu je pak najvažnija poruka sastanka ta da, ako želimo promjenu moramo u njoj sudjelovati, kritički procjenjujemo situaciju i da budemo svjesni da promjena nastaje u sukreaciji - učitelja, učenika, roditelja i svih koji vode brigu o sustavu, a povratne informacije na svim razinama trebaju biti izravne i moraju omogućiti da se učini kvalitetan iskorak u nastavi i poučavanju.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Cilj projekta učenicima dati jednake prilike
Jedno od novinarskih pitanja bilo je i je li cilj vrednovanja škola i njihovo rangiranje, a ministričin odgovor bio je jasno ne, posebice kada je riječ o osnovnoj školi koja je, istaknula je, obvezna za sve, te ustvrdila da je cilj projekta svim učenicima dati jednake prilike. Divjak je objasnila da je smisao samovrednovanja da se škola na svojim mrežnim stranicama objektivno "predstavi" roditeljima kako bi oni znali u kakvu školu će upisati svoju djecu.
Što se pak tiče gimnazija i srednjih škola, ministrica je rekla da je tu situacija nešto drukčija, ali i ocijenila kako naša zadaća nije dati odgovor na pitanje iz kojih škola dolaze učenici koji postižu bolje rezultate na maturi, jer to može biti splet različitih okolnosti, već je cilj dati odgovor na pitanje koja je to škola vlastitim snagama uspjela napraviti veći iskorak u izlaznim mogućnostima u odnosu na one ulazne.
Ide se prema finskom modelu
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Na pitanje idemo li mi "više prema finskome modelu koji se 'zgražava' nad vrednovanjem škola ili prema anglo-saksonskom gdje je sve vrednovano", ministrica je odgovorila kako ovaj pilot-projekt osnažuje autonomnost škole u smislu unaprjeđenja nastavnoga procesa.
"Idemo više prema finskome modelu, pogotovo za osnovne škole gdje je važno svima pružiti jednake prilike, smatram kako rangiranje osnovnih škola u Hrvatskoj stvarno ne bi imalo smisla jer je osnovna škola obvezna i mora svima dati jednake prilike za start u životu", istaknula je ministrica Divjak.
Nakon pilot-projekta, iduće školske godine primjena u svim školama
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Novinare je zanimalo i kako će roditelji znati koja je škola kvalitetna i kako će pratiti njezin rad na podizanju kvalitete učenja i podučavanja. Ministrica vjeruje kako će pilot-projekt polučiti dobre rezultate i najavila da će, nakon toga, "krenuti" puna primjena u ostalim školama iduće školske godine.
Objasnila je da treba napraviti plan vanjskoga vrednovanja, poput onoga koji postoji za visoka učilišta, i ponovila kako smatra da je najbolje sve informacije staviti na mrežne stranice škola, te istaknula kako je važna i izravna komunikacija s roditeljima školaraca.
Svrha je uvođenje objektivnog vrednovanja rada škola
Pilot-projekt "Vanjsko vrednovanje osnovnih škola i gimnazija” provodi se kao prva faza priprema za uvođenje cjelovitoga sustava vanjskoga vrednovanja odgojno-obrazovnih ustanova u Republici Hrvatskoj. Projekt se planira, organizira i provodi u skladu s nacionalnom Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije, a provodi ga Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanje (NCVVO)
Svrha toga pilot-projekta je priprema nacionalnoga pristupa uvođenju sustavnoga - valjanoga i objektivnoga vrednovanja rada škola koji bi trebao pridonijeti ustroju čvrstoga i jasno definiranoga sustava osiguravanja kvalitete odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
Jukić: Radi se o potpuno novoj kategoriji
Ravnateljica Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) Maja Jukić objasnila je na obilježavanju početka pilot-projekta vanjskoga vrednovanja škola da je riječ o potpuno novoj kategoriji kojoj je cilj da škole što više 'preuzmu' svoju autonomiju, a nije ni pedagoški niti inspekcijski nadzor.
Uz napomenu kako je vanjsko vrednovanje škola metoda koja se u Europskoj uniji (EU) i cijelome svijetu koristi kako bi škole počele "što više 'preuzimati' autonomiju i odgovornost za autonomiju", Jukić je rekla da se taj pilot-projekt provodi kako bismo odgovorili na pitanje - na koji način pomoći školama da se pripreme za vanjsko vrednovanje i kako ga trebaju provesti.
Ravnateljica je najavila da će NCVVO u jednom trenutku raditi samo vanjsko vrednovanje i dodala da sada pomaže školama s tri posjeta "kritičkoga prijatelja" - stručne osobe koja pomaže školi u procesu samovrednovanja.
Objasnila je da u pilot-projektu treba utvrditi indikatore dobre prakse u postavljenih osam kriterija kvalitete. Ti kriteriji su uvjeti rada u školi, partnerski odnos is roditeljima, kvaliteta učenja i poučavanja, kurikul škole, profesorski radovi, dobrobit škole i učenika, te postignuti rezultati. Kad je pak riječ o odabiru škola, Jukić je napomenula kako je jedan od kriterija bio da škole ne budu ni prevelike, niti premale, a po tom kriteriju ih je onda odabrao poseban softverski program.
Dati potporu samovrednovanju škole
"Kritička prijateljica" škole Suzana Hitrec objasnila je da se, osim tri predviđena dolaska u školu, puno razgovara telefonski i komunicira internetom, postavljaju se pitanja i traže odgovori jesu li dobro postavljeni kriteriji kvalitete, jesu li oni dovoljno poticajni, te treba li ih, nakon iskustava u pilot-projektu, pojednostaviti.
Jer, istaknula je Hitrec, svrha projekta nije prikupljanje dodatne administracije i papirologije, već to da ne tvrdimo da smo izvrsni samo na temelju subjektivne procjene. Zato su, dodala je, i pripremljeni upitnici za učenike i učitelje o tome kako doživljavaju školu i što misle o njezinu radu.
Hitrec je objasnila da je zadaća "kritičkoga prijatelja" poduprijeti škole da se samovrednuju, što je onda polazište za vanjsko vrednovanje, odnosno da se samovrednovanje ne doživi kao inspekcija i kontrola koja se obično događa samo u ekstremnim situacijama, kao što su eksces, prijava ili žalba, ili kada netko napreduje u zvanju.
Kontrola bi trebala biti redovna situacija za sve škole
"Ovo bi trebala biti redovna situacija za sve škole - kontrola radi li škola sve segmente rada, a ne samo one za koje smatra da ih je dužna činiti", rekla je Hitrec.
Ravnateljica Mihelić istaknula je pak kako su u provedbi pilot-projekta dobili vrlo jasne odgovore učenika na postavljeni upitnik, te da su se učenici jako angažirali oko svojih odgovora. Ministrica je rekla kako joj je posebno drago što je ravnateljica djeci "dala glas" jer to, dodala je, često zaboravljamo i mislimo da bolje od djece znamo što njima treba. Isto tako, za ministricu je važno da čuje i glas učitelja i ravnatelja škola, njihove brige i njihova razmišljanja o podizanju kvalitete nastave i poučavanja.