Piloti s prosvjeda poslali apel vladi: "Ne možemo čekati sto dana, umoran pilot je opasan pilot"

Piloti s prosvjeda poslali apel vladi: "Ne možemo čekati sto dana, umoran pilot je opasan pilot"

Foto: Bruno Konjević / Cropix

"HRVATSKI piloti nemaju vremena i ne mogu čekati prvih sto dana nove vlade, kako bi iznijeli svoje neslaganje s odlukama Agencije za civilno zrakoplovstvo", poručeno je s prosvjeda kojeg su članovi Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP) danas održali u Zagrebu.

Piloti Croatia airlinesa okupili su se u Vukovarskoj ulici, ispred sjedišta Agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA). Njihov prosvjed su podržali i Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova, Samostalni strukovni sindikat aviomehaničara Hrvatske,  Hrvatski sindikat kontrolora letenja i Novi sindikati.

Naime, Agencija za civlno zrakoplovstvo u roku od samo jednog dana i bez konzultacije sa strukom, odobrila izmjene internog pravilnika Croatia Airlinesa kojima je omogućeno produženje radnog vremena pilota uz minimalne odmore, što direktno utječe na odmor pilota. "Umoran pilot je opasan pilot", upozoreno je sa skupa.

Piloti u Hrvatskoj lete 60 sati tjedno, u Srbiji maksimalno 40 sati

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Članovi HSPP-a i drugih sindikata žalili su se na odluku Agencije, poručivši da je njome ugrožena sigurnost putnika i posade. Recentna znanstvena istraživanja, poput Moebus Aviation Reporta Europske agencije za sigurnost, pokazuju kako je vjerojatnost nesreće višestruko veća ako piloti rade smjene od 13 ili više sati.

No, odobravajući spornu izmjenu CCAA se pozvala na minimalne europske propise protiv čije primjene prosvjeduju piloti i njihova udruženja diljem Europe, a mnoge države i mnoge nacionalne i komercijalne kompanije svoje standarde drže visoko iznad propisanog minimuma. Piloti u Britaniji tako smiju biti na dužnosti najviše 55 sati tjedno, u Srbiji 40 sati tjedno, a u Hrvatskoj čak 60 sati tjedno. Uvođenjem novog tumačenja podijeljenog radnog vremena (tzv. "split duty") ionako liberalni hrvatski sigurnosni standardi, kad je riječ o umoru pilota, dodatno su sniženi. "Split duty" u većini europskih zemalja uopće nije dozvoljen.

Istraživanja, nadalje, pokazuju da po novim pravilima piloti slijeću u stanju umora istovjetnom onom u kojem bi bili da popiju četiri puta više od zakonom dozvoljene količine alkohola pri letenju. No, CCAA se oglušila na apele pilota, kojima stoga nije ostalo ništa drugo nego da izađu na ulicu.

"Ne smijemo čekati da se dogodi nesreća pa tek onda reagirati"

Podršku sindikalnim zahtjevima pružio je i Nico Voorbach, predsjednik Europske udruge pilota (ECA) koja okuplja više od 38.600 pilota iz 38 europskih zemalja. Voorbach je istaknuo kako je odluka u suprotnosti sa sigurnosnim standardima većine EU zemalja, ali i SAD-a, čiji su standardi još viši od europskih.

"Ne smijemo čekati da se dogodi nesreća pa tek onda reagirati. To bi bilo katastrofalno za putnike, za osoblje zrakoplova, za našu kompaniju, ali i za Hrvatsku", istaknuo je u govoru predsjednik HSPP-a Andre Šarinić. Pri tome je zatražio i podršku javnosti i pozvao sve zainteresirane da potpišu i peticiju.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara