Što je to cirkularna ekonomija?
SLOVENIJA je nedavno predstavila strategiju za cirkularnu ekonomiju, tom smo prilikom u Mariboru o razgovarali sa stručnjakom iz Boston Consulting grupe (BCG).
Alexander Meyer zum Felde je principal hamburškog ureda Boston Consulting Group (BCG), stručnjak je za cirkularnu ekonomiju, i korporativne strategije koje se baziraju na održivoj proizvodnju.
Cirkularna ekonomija je biznis model u kojem se proizvodi mogu ponovo iskoristiti, popraviti, obnavljati ili reciklirati. Umjesto linearnog modela proizvodnje u kojem produkti nakon konzumacije završe u našem okolišu ovdje je ideja kreirati krug, od sirovine do proizvoda koji se može ponovo iskoristiti.
Ovaj koncept, kojeg zagovara Europska komisija, direktivom za cirkularnu ekonomiju, polazi od pretpostavke da Zemlja ima ograničene resurse o kojima ovisi proizvodnja, koji postaju sve skuplji, zato je izazov proizvoditi ono što se može ponovo iskoristiti, kako bi smanjili iskorištavanje prirodnih resursa naše planete.
Cirkularna ekonomija kao poslovna prilika
Recikliranje je poznato od davnina, primjerice kad se radi o aluminijskim ili čeličnim proizvodima, kasnije se tako reciklirala plastika. No cirkularna ekonomija nije samo reciklaža otpada, izazov je kompanijama da svoj poslovni model temelje na tome.
"Ono što je jeftino za proizvođača nije uvijek jeftino za društvo", komentirao je Meyer zum Felde. "No cirkularna ekonomija ne treba gledati kroz troškove, nego kroz poslovne prilike".
"Uzmite na primjer Boeing, oni su otkupljivali stare putničke avione, prepravljali ih u cargo avione i produlji im vijek trajanja za još 20-30 godina. To su kasnije nastavili i to je postao biznis model, ne samo trošak, to prepravljanje. Time su ušli u novu tržišnu nišu. I kupci razgradive C&A majice, nisu njihovi uobičajeni kupci. Ako ste protivnici fast fashion industrije kojima ima jeftine proizvode nećete kupovati u C&A ili H&M, ali ako oni proizvedu superiorni proizvod privući će sasvim nove mušterije. To je prilika za rast, a ne trošak."
Ovaj konzultant kaže da se tržište prepravljanja proizvoda se procjenjuje na 3,5 bilijuna dolara, što predstavlja veliku poslovna prilika.
Phillips ne prodaje samo žarulje nego "iskustvo svjetla"
Prominentna tvrtka na tom polju je Phillips lightening, koja ne prodaje žarulje nego "iskustvo svjetla". Što to znači? Oni jamče Schipholu, amsterdamskom aerodromu, 99,9 posto svjetla kad ga trebaju. Tako da oni održavaju svjetla, ali i dizajniraju proizvode da traju dulje. Michellin proizvođač, isto tako, uz klasičnu prodaju guma, prodaje garantiranje kilometre za prijevoznike.
Ikea je jedan od lidera u recikliranju ambalažu, u modnoj industriji Adidas je lansirao tenisice od plastike iz oceana.
Navodi primjer Solvaya, briselske kemijske tvrtke, koja prati svaki proizvod kroz njegov utjecaj na okoliš i stalno povećavaju svoj portfelj na način da "dobri" proizvodi zamjenjuju "loše", i sada su im "dobri" proizvodi dosegnuli 45 posto.
U zemljama s boljim ekološkim pravnim okvirima, kao što su Njemačka ili Finska, proizvođači moraju platiti za štetu koji proizvedu u okolišu. Zato tamo raste potreba da osmišljavaju kako da njihovi proizvodi što manje štete. EU je napravila direktivu za cirkularnu ekonomiju no ona nije još transformirana u nacionalna zakonodavstva.
Proširena odgovornost proizvoda
Mayer zum Felde spominje kako neke zemlje (Njemačka, SAD) pribjegavaju strategiji proširene odgovornosti proizvođača Extended producer responsibility (EPR) kako bi tvrtke preuzele odgovornost za vlastite proizvode i nakon što završe kao otpad. Ako moraju plaćati proizvođači ambalaže pića za ono što će zavrišti kao otpad, to ih usmjerava u biorazgradive proizvode.
EU do 2024. godine planira uspostaviti sustav proširene odgovornosti proizvođača za sve ambalaže.
"Snažno raste osviještenost proizvođača. Ako proizvođač majica doživi skandal s dječjim radom u Pakistanu ili s nesrećama u tvornici, to koriste nevladine udruge i kompanijama stvara negativni publicitet," rekao je.
Čak i najveća svjetska investicijska kompanija BlackRock, šalje upite prema svim kompanijama u koje investiraju oko utjecaja njihovog poslovanja na okoliš, pa Mayer zum Felde, zaključuje da i investitori danas tjeraju biznis prema cirkularnoj ekonomiji.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati